Az elmúlt 22 év alatt szép ívet futott be a Kia középkategóriás szabadidő-autója, a Sorento. Első generációja még inkább volt terepjáró, mint divatos SUV, alvázzal, hosszmotorral, de a generációváltásokkal eljött az önhordó karosszéria és a keresztmotor ideje is, és megjelentek a kisebb vagy nagyobb mértékben villanyosított változatok is.
Szerencsére a sima, egyszerű turbódízel motort sem kukázták még ki a választékból a Kiánál. Miért is tették volna, hiszen ha messzire kell menni, és az utat kényelemben, kis fogyasztással szeretné valaki megtenni, akkor sanszos, hogy még mindig a dízel lesz a legjobb megoldás. A Sorento hétszemélyes, összkerékhajtású, nemrég felfrissített változatát is dízelmotorral próbáltuk.
Külső
Ahhoz képest, hogy egy féléleti csinosításon esett csak át az autó, a változás mégis nagyon látványos. Eddig sem volt egy unalmas valami a Sorento, de miután megkapta a vagány formatervű EV9-es pár vonását, szinte egész más autóvá vált. Legalábbis szemből nézve, mert hátul már óvatosabban nyúltak a vonalaihoz.
Míg az orron a nagyobb hűtőmaszk, az új Kia-embléma és a hagyományos kialakítású fényszórók helyére függőleges LED-sor és vékony, állítólag csillagképet idéző, szintén LED-es nappalifény került, addig hátul maradt a korábbi, függőleges lámpadizájn.
Persze ez sem maradt pont ugyanolyan, a két függőleges lámpabúra az újon felül már egy apró szakaszon összeér. A fekete autón kevésbé feltűnő a kerékjárati íveken és a küszöbön végigfutó fekete műanyag betét, de van ilyenje is a Sorentónak.
A klasszikus szabadidő-autó formájú karosszéria 4815 milliméter hosszú, 1900 mm széles, 1700 mm magas 2815 milliméteres tengelytávolsággal. Elegáns dolog, hogy a hátsó ablaktörlőlapát láthatatlan, ha szükség van rá, akkor fentről, a tetőlégterelő alól bújik elő. Felniből 18, 19 és 20 colos van a választékban.
A frissítés előtti és utáni Sorento arca:
Belső
Átrendezték a Sorento utasterét is, de nem kell drámai változásokra készülni. Leginkább a műszerfal és környékének újratervezése feltűnő, itt két darab, egyenként 12,3 colos képernyő uralja a teret, amelyek egy közös felület mögött kaptak helyet, így egynek látszanak. Átalakultak a szellőzőnyílások is, és a Sorento megkapta a változtatható funkciójú kezelőpanelt, amin vannak fizikai gombok is. Ha nem is túl sok.
Ülései kényelmesek, bár a vezetőülésnek annyiféle beállítása van, hogy el lehet vele bíbelődni egy ideig, mire meglesz az igazi. Nekem nehezen jött össze, mert olyan irányokban is mozog az ülés, amerre nem igazán szokott, ezzel ellentétben a kormány viszont csak szűk keretek között mozgatható.
A berendezés minőségi, jó tapintású, és ahol szükséges, ott puha anyagból készült, és emellett az ergonómia is jó. Minden egyértelmű és a kezeléstől sem bolondulsz meg, pedig van mit nyomkodni, beállítani. Jól sikerültek a kormány gombjai is, vakon lehet őket használni, nem kell rájuk nézni vezetés közben.
A Sorento nemcsak kívülről nagy, hanem belül is. Az első üléssor mellett még a második is igen tágas, térdben rengeteg, fejnél pedig épp egy kevés hely marad a 190 centis utas és az üvegtető miatt szerényebb belmagasságú autó teteje között. Második sorában az ülések előre-hátra tologathatók, billenthető a háttámla is, és az ajtó is nagyra nyílik. Ez szükséges is, mert leghátul még egy üléssor is található, ahová a lehetőségekhez képest egész könnyű bemászni.
Harmadik sor
Átlagos mérettel a harmadik üléssor is teljesen élhető méretű marad, akár felnőtteknek is. Pláne, hogy a leghátsó üléssorba kerülőknek is jutott 12 voltos töltő, szellőző – saját fokozatállítóval – és USB-C aljzat is. A harmadik üléssort a csomagtartó felől, a rajtuk lévő hevederek meghúzásával lehet a padlóba rejteni, míg a kartávolságon bőven túl lévő második sor gombnyomással fektethető el.
Csomagtartó
Csomagtartója hétszemélyes üzemmódban 179 literes, ötszemélyes felállásban 608–813 literes lehet, míg az összes háttámlát lehajtva, óriási sík felületre rámolva 1996 liternyi helyet lehet telerámolni. Az alapból ötüléses Sorento hasonló adatai, ahol nem vesz el helyet a padlóba hajtogatott harmadik üléssor: 697–902 és 2085 liter.
Praktikus, átgondolt kialakítású a csomagtartó is, ahol a padló alatt elfér a kiszerelt kalaptartó és az emelő. A pótkerék már kikerült az utastérből, az az autó alján várja a bevetést.
Fedélzeti rendszere vezeték nélkül telefontükrözésre is képes – mindkét operációs rendszerrel kompatibilis – gyors, problémamentes működésű. A saját menü dizájnja elég lehangoló, de a menük, almenük, funkciók elérése, beállítása teljesen érthető, logikus módon történik. Sajnos a szokásos, menet közben a sofőr életét pokollá tevő biztonsági nyafogórendszerek hatástalanítása itt egész sok lépéssel oldható csak meg. De megoldható.
Az ütközést elkerülő asszisztens segít észlelni a gyalogosokat, a jármű előtt haladó kerékpárosokat és a szembejövő járműveket a kereszteződésben balra kanyarodva, és bizonyos körülmények között segíthet megelőzni az ütközést is. Emellett van benne sávtartóasszisztens is, az adaptív tempomat, ami képes a vezető stílusához igazítani a gyorsításokat, fékezéseket, és autópályán a sávváltásba is besegít.
Jópofa, hogy a holttérfigyelő nem csak egy apró sárga pötty a külső visszapillantóban, hanem irányjelző használatakor a műszerfal egy része a jármű adott oldalán történteket mutatja meg a képernyőn, és a head-up display is jelzi, ha valami van a holttérben. Parkoláskor pedig 360 fokos képet adó kamerarendszer segít a manőverezésben.
Technika
Sorentót jelenleg dízel-, benzines öntöltő hibrid és szintén benzinmotorra épülő, konnektorból is tölthető akkumulátoros hibridként lehet itthon kapni. A dízel négyhengeres, 2151 köbcentis, 193 lóerős, 440 Nm-rel. A hibridekben ugyanaz az 1598 köbcentis négyhengeres, turbós benzines dolgozik, a sima hibridben 215 lóerős rendszerteljesítménnyel, a PHEV-ben 252 lóerővel. Mindkét benzinesben a csúcsnyomaték 350 Nm.
Váltóból csak automata létezik, a dízel változathoz nyolcfokozatú, dupla kuplungos jár, a hibridekhez hatfokozatú, hagyományos automata. A hajtásképlet a dízel és hibrid változatnál első- és hátsókerék-hajtású is lehet, a PHEV viszont csak összkerekesként vásárolható meg. Futóműve elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű, fordulóköre egyaránt 11,56 méteres az első- és összkerékhajtású változatnak is.
Vezetés
Dízel Sorentót vezetni nem a legizgalmasabb dolog a világon. Viszont észrevétlenül reppennek el benne a kilométerek, ha valahogy sikerült beállítani kényelmesre a vezetőülést. A nyomatékos motor, ha nem is tépi fel az aszfaltot az autó alatt – a 9 másodperces gyorsulás ma már nem különösen jó, de tény, hogy ebben a kategóriában nem is hervasztó –, de meggyőzően, erőlködés nélkül viszi a kiviteltől függően 1,7, 1,8 tonnás kasztnit. Mindezt csendben, békében.
Utazás közben a dupla kuplungos váltó is civilizáltan működik, sok vizet nem zavar. Piros lámpánál, amikor leáll a motor, akkor viszont idegtépő az a töketlenkedés, amit a rendszer művel. Hosszú másodpercek telnek el, mire történik valami, így aki városban, főleg Budapesten közlekedne ezzel az autóval, az önvédelemből azonnal kapcsolja ki a start/stop rendszert.
A kormányzása alapesetben ott egyensúlyoz a túl könnyű és a már megfelelő között, de szerencsére a vezetési mód sportosra váltásával ezen lehet javítani. Ilyenkor a motor is kicsit izgágábbá válik. Futóműve azt adja, amit ránézésre kinézel az autóból, kényelmes, lágy, sportos vezetéshez nem, de hosszú utakra ideális. Kanyarban vagy hepehupás úton viszont egész hajószerűen viselkedik.
Forgalomban a vezetőtámogató rendszerek hiba nélkül működtek, nem fékezett, kiabált feleslegesen sohasem. Holttérfigyelője, adaptív tempomatja pedig tényleg biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi az utazást. A head-up display színes és rengeteg információt jelenít meg, szinte nem is kell lenézni az igazi, változtatható dizájnú digitális műszerfalra. Szűk helyekre parkolva a 360 fokos képet adó kamerarendszer hasznos, amivel az autó összes sarkát meg lehet nézni.
Fogyasztása szinte kizárólag városban használva azért jóval több lett, mint a gyári 6,6 literes ígéret, de nem is ezen a terepen érzi magát jól az autó. A teszthét után 9,2 literes átlag jött ki. A német spritmonitor.de felhasználóinál viszont 7,5 litert fogyasztanak átlagban az elmúlt 3 évben gyártott dízel Sorentók, ami azért jóval szebb eredmény.
Költségek
Háromféle hajtással kapható a Kia Sorento, amelyek közül a dízel a legolcsóbb, ennek 18 090 000 forint az induló listaára. Alig kerül többe az öntöltő hibrid a maga 18 190 000 forintjával, majd jön a PHEV változat, 21 360 000 forintos indulóárral. Jelenleg van kedvezményes ár is, ami csak a dízel esetében érhető el, ez 500 ezer forint mínuszt jelent minden felszereltségi szintnél.
A metálfény 195 ezer, a prémium metál fényezés 295 ezer forintos extra kiadást jelent, a panoráma üvegtető 450 ezer, az automata összkerékhajtás 800 ezer, a hétüléses csomag további 350 ezer forint. Emellett többféle csomag is választható, ezek nagy része felszereltségfüggő.
A Kia Sorento 193 CRDI AWD és vetélytársai – listaár, forint | |
---|---|
Kia Sorento 193 CRDI (193 LE) | 18 090 000 |
Audi Q7 Q7 45 TDI (231 LE) | 29 068 830 |
Mazda CX80 3.3L e-SKYACTIV D 254 AWD (254 LE) | 19 899 900 |
Értékelés
Látványosan megújult modern formájával a már nem éppen friss Kia Sorento továbbra is vonzó szabadidő-autó. Hatalmas, tágas, praktikus, jól variálható utasterében valóban elfér hét ember is, és a racionálisan méretezett dízelmotorral a világból is ki lehet vele autózni. Csendben, kényelemben, és fájdalommentes fogyasztással.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|