Az elektromos autók már nem számítanak olyan újdonságnak, mint régen, és kétségtelenül olcsóbb előállítani őket, mint 15 évvel ezelőtt. Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma (DOE) ezt saját tanulmánnyal bizonyítja, a számok pedig megdöbbentőek.
A kutatás szerint az elektromos járművek akkumulátorainak költsége döbbenetes 90 százalékkal csökkent 2008 és 2023 között, elvileg megkönnyítve az autógyártók számára, hogy csökkentsék az árkülönbséget a belső égésű motorral szerelt típusokhoz képest.
Sokkal olcsóbb az akkumulátor, de ez sem elég
Az elektromos járművek gyártásának egyik legfontosabb tényezője az akkumulátorcsomag mérete, súlya és költsége. Szerencsére az utóbbi folyamatosan csökkent az elmúlt évtizedekben az akkumulátortechnológia fejlődésének, az új gyártási folyamatoknak és a termelési volumen jelentős növekedésének köszönhetően.
A szakemberek szerint egy lítiumion-akkumulátorcsomag költsége 2008-ban 500 000 forint/kWh körül alakult, ez az érték 2023-ra 50 000 forint/kWh-ra csökkent. A különbség nem olyan nagy, ha beleszámítjuk a 15 év inflációját, az eredeti költség körülbelül 358 000 forintra csökken, ha számolnak ezzel a hatással. Ennek ellenére az árcsökkenés igen figyelemreméltó, különösen 2009 és 2013 között.
A becslések olyan gépjárművekre vonatkoznak, amelyekből évente legalább 100 000 darabot gyártanak. Hogy a forintértéket perspektívába helyezzük: a Tesla Model Y 81 kWh-s akkumulátora 2008-ban 41 032 170 forintba került volna, míg 2023-ban 4 030 722 forintba.
Az autógyártók arra számítanak, hogy az akkumulátorok költsége tovább csökken az elkövetkező években, ami lehetővé teszi a megfizethető elektromos járművek elterjedését. A Gartner piacelemző cég tanulmánya szerint 2027-re az elektromos járművek gyártása olcsóbb lesz, mint a belső égésű motorral rendelkezőké. Számos vállalat jósolta, hogy az elektromos és a belső égésű motoros járművek között a régóta várt árazási paritást az évtized végére érik el.
A JD Power nemrégiben készült tanulmánya szerint ötéves időtartamot tekintve az elektromos járművek teljes költsége már most is alacsonyabb, mint a belső égésű motorral rendelkező járműveké az Egyesült Államok 50 államából 48-ban.
Még kérdéses, hogy a globális elektromosjármű-lassulás negatív hatással lesz-e az akkumulátorok költségcsökkenésére, mivel a közeljövőre tervezett termelésnövekedés túl optimistának bizonyult, ami hazánkban is érződik: itthon a KSH adatai alapján a húzóágazatnak számító akkugyártás volumene májusban 32 százalékkal esett vissza az előző év azonos hónapjához képest.