Míg nálunk törölték a két darab hidrogénbusz beszerzésére vonatkozó tendert Kecskeméten, addig Csehországban 10 új üzemanyagcellás busz beszerzése valósulhat meg, magánpénzből.
A Martin Uher Bus a cseh főváros környezetében végez személyszállítási szolgáltatásokat. A magáncég úgy döntött, hogy Európa egyik vezető hidrogénbuszgyártójától, a Solaris Bus&Coach-tól 10 darab üzemanyagcellás Urbino 12 típusú autóbuszt vásárol. Egyébként ez az a gyártó, amelyik a kecskeméti tenderre is jelentkezett, de hiába. Ha nyertek volna, akkor ugyanazt a típust vitték volna a magyarországi megyeszékhelyre, mint amivel most a cseheknél sikert értek el.
Az idehaza is tesztelt Urbino 12 Hydrogen típus, 12 méter hosszú autóbuszon 29 ülő- és 58 állóhely áll rendelkezésre. Hajtásáról a ZF által gyártott AxTrax (korábbi nevén: AVE 130) típusú elektromos portáltengely gondoskodik, amely két darab, egyenként 125 kW teljesítményű vízhűtéses, aszinkron kerékagymotorral van ellátva. Az összesített teljesítmény 250 kW, vagyis körülbelül 340 lóerő, a kerekeken mérhető forgatónyomaték pedig mindkét oldalon 11 000 Nm, a kettős áttételnek köszönhetően.
A buszokat a Vrané nad Vltavou-i vízerőműből származó, 100%-ban zöldáramból előállított hidrogénnel fogják feltölteni. Ez a módszer nem eredményez széndioxid-kibocsátást, így az előállított hidrogén zöld és teljesen klímasemleges. A 10 darab Solaris Urbino Hydrogen 12 a közép-csehországi Mníšek pod Brdy környéki dombos területeken fog közlekedni. A hidrogénüzemű járműveket várhatóan 2025 végén szállítják le.
Itthon folyamatban van még egy egydarabos hidrogénbuszos tender a Volánbusznál, de könnyen elfordulhat, hogy ugyanarra a sorsra jut, mint a kecskeméti, ami azért hiúsult meg, mert kiderült, hogy jóval drágábbak a hidrogénbuszok annál, mint amennyit eredetileg szántak volna rá.