Ha erről az autóról két szóval kell minél többet elmondani, akkor az a két szó a Grand Captur. De a most megújított Capturnél nagyobb, de az Arkana-Austral párostól tisztes távolságot tartó SUV sokkal érdekesebb annál, hogy két szóban elintézzük a Valencia környékén vezetett autót.
Külső
Látványos formatervezési korszakváltás közben vagyunk a Renault-nál. A széles C-t formázó fényszórókkal uralt eddigi márkaarc helyett a renovált Clio és a Captur, valamint a Scenic E-Tech és a Rafale hozta magával az új formanyelvet, amelyet már a Peugeot-tól átcsábított Gilles Vidal jegyez.
Vidal négy éve váltott, mostanra érnek piacra azok az autók, amelyek már az ő főnöksége alatt születtek vagy nyerték el végleges formájukat. Az emblémát keretező felület csak elsőre hűtőrács, valójában zárt a felülete, a hűtéshez szükséges levegőt lejjebb szívja be a motor.
Jellegzetes a fél Renault-rombuszból megformált menetfény a légfüggöny belépőnyílása felett, amely a kerékjárat körüli légörvénylést mérsékli. A lökhárító lefelé szélesedő trapéza szélesebbnek mutatja az autót, a motorházfedél masszív domborításai is azt jelzik, hogy nem egy tétova elsőbálozót küld harcba a gyár a legsűrűbb mezőnybe, a kompakt aszfaltterepjárók közé.
Az orr-rész erősen igazodik a modellfrissítés utáni Captur formatervéhez, minimálisak a különbségek az embléma körüli maszk mintázatában, az első ajtók azonosak is. Hétféle fényezéssel gyártja a Renault spanyolországi üzeme Valladolidban, a Captur bázisán a crossovert, közülük a higanykék az új szín, amit a képgalériában lévő fotókon is láthattok.
Hossza 4413 mm, szélességét behajtott és kinyitott tükrökkel adta meg a gyár, 1797/2003 milliméterben. A magasság a tetőlemez legfelső pontjáig 1575, a tetőkorláttal együtt 1584 milliméter, a tengelytáv pedig 2638 mm. A Captur szélessége azonos, hossza 4239, magassága 1576/1585 mm, tengelytávja pedig egy milliméterrel hosszabb, mint a méreteiben és pozicionálásában is felette álló Symbiozé.
Belső tér
Régen a Renault szlogenje, még az „Autókat alkotunk” fordításban az eredetinél is jobb „Créateur d’automobiles” előtt a „Voitures á vivre” volt, nagyjából autók az élethez. A gyár szerint a Symbioz egyenesen az életünkhöz tervezett családi autók új korszakát hozza el, de ezt a túlzást most nem verném le az autón, mert nem tehet róla.
Új korszak helyett a már feltalált jó ötletek okos összegyűjtésével sikerült egy nagyon jól élhető – és minőségérzetében, anyaghasználatában is vonzó – utasteret teremteni. A belső tér a Symbioz egyik fő értéke, amiben döntő a hosszirányban 16 centiméternyit állítható hátsó ülés.
Padként mozgatható a második üléssor előre-hátra, sajnos nem osztottan, de így is nagyon sokat hozzátesz az autó variálhatóságához. Az ülés állításával átszabható utas/csomagtér arány nem fontos minden nap, de néha nagyon jól jöhet. Ez a családi autók alapértéke, amit a BMW képes felárért adni a 2-es egyterű mindkét generációjához.
Nívós anyagokból komponálták a dizájnerek a belső teret, az indítógombot finom szövetburkolat keretezi. Ehhez képest meglepő, hogy a légkondicionáló csak egyzónás, viszont az alapkivitelben is automatikus. Az okára direkt rákérdeztem, a márka képviselői szerint ebben a szegmensben az emberek nem igénylik az oldalanként szabályozható hőmérsékletet.
Ennél fontosabb lesz rekkenő hőségben, hogy a hátsó utasoknak is jut középen levegőbefúvás, ami a 20 millió forintról induló Volkswagen ID. Buzz szériafelszereltségéből ki tudott maradni. Sikkes a francia trikolór az üléseken és a műszerfal jobb szélén, ezek az apróságok kellenek egy francia autóba, akárcsak az Esprit Alpine kivitel öveinek kék díszcsíkja.
10,3” a TFT-óracsoport képátlója, amelynek képminősége harmonizál a 10,4” képátlójú érintőkijelzővel a műszerfal közepén. 12 voltos csatlakozóból 1-1 van elöl és hátul, USB-C töltőből 2-2 jut minden üléssorba az első indukciós töltőfelületen kívül.
Jól jön a Google-szolgáltatások autós integrációja, nagyon könnyű élőszóval éttermet, navigációs célpontot és más szolgáltatást keresni vagy a napfénytető fényáteresztést variálni. Gyakorlatilag a nagyon kevés használható hangvezérlés egyike működik a Renault újabb autóiban. Az alapáras audioberendezést az Arkamys szállítja hat hangszóróval, a menőbbet a Harman/Kardon 9 hangszóróval.
Hátratolt üléspaddal a hátsó lábhely igazán nagy, a fejteret az üvegtető mérsékelte a kipróbált autókban. Az évek meg a rutin azt mondatja velem, hogy nagyjából 180 centis embereknek lehet kényelmes.
492-624 literes a csomagtér, de ez nem a megszokott, más autókkal összevethető VDA-adat, hanem a francia autóipar eltérő norma szerinti száma, ami a nálunk bevett német szabvánnyal 434-548 literes. A 675 literes VDA-értékben benne van a padló alatti 127 liter is.
Felszínesen nézve a Captur csomagtartója alig kisebb 422-536 literrel, de ez ne tévesszen meg benneteket, mert a Symbiozzal összevethető full hibridé csak 326-440 liter a nagyfeszültségű akkumulátor helyigénye miatt. A fedél lehúzáshoz mindkét kéznek jut markolat, a villanymotoros mozgatás az Iconic szinten alapáras, egyébként 180 000 Ft. A síalagút hiányzik és kartámasz sincs hátul.
Örülünk, hogy 70 ezer forintért szükségpótkereket rendelhet, aki szeretne. A mankókerék egy úthibán kihasadt gumival más továbbhaladási esélyeket tartogat, mint a nyíláson kifolyó defektjavító pempő. Szerintem megér 48 literrel kisebb alsó üreget a csomagtérpadló alatt.
Mit keres itt egy Renault 16?
Annyira fontos volt a Symbioz családi autós értékeinek hangsúlyozása, hogy a Renault Classic kikölcsönzött egy R16-ost a sajtóbemutatóra. Az R16 mózeskosárral és pihenőszékkel tette szebbé a família életét, kétféle dudája volt városba és sztrádára, belülről megvilágított kesztyűtartót kínált 1965-ben.
Gyártásának felfuttatása előtt a Renault 500 korai példányt kiadott átlagembereknek, jórészt az autóhoz nem konyító és a kocsi igényeivel mit sem törődő tesztelőknek.
Ők az átlagos autótulajdonosok, a mérnökök rémei, akik az autót használják és annyit tudnak róla, hogy kulcs elfordítására indul és benzin nélkül megáll.
Visszajelzéseik alapján a gyár 293 ponton módosította a konstrukciót, hogy a Projet 115 kódnéven kifejlesztett autó minél érettebben léphessen piacra.
A korszakalkotó családi autót részletesen bemutattuk. Olvashattok, többek között, a zseniálisan alakítható hátsó üléséről, a jobb oldalon hét centivel rövidebb tengelytávról. Olyan volt vezetni, mintha egy télikerttel lebegnék az út felett.
Technika
Mivel a Captur technikáját örökli, a Symbioz is a konszern kisebb autóinak padlólemezét használja, de megnyújtva. Ezzel a műszaki alappal nem társul összkerékkormányzás, a hátsó futómű nem független, csak csatolt hosszlengőkaros és adaptív lengéscsillapítás sem rendelhető. A hibridhajtás benzinese egy rendes négyhengeres szívómotor, amivel a turbófeltöltőn és nyomásszabályozásán kívül a nagynyomású közvetlen benzin-befecskendezést is megússzuk. A benzint a szívócsőbe fecskendező motort nem fenyegeti szelepkokszosodás.
A 16 szelepes, 1598 köbcentis motor 94 lóerőt ad le 5600-as fordulatszámon, nyomatékmaximuma önmagában 148 Nm, de a K4M kódjelű, szíjas vezérlésű sornégyes mellett mindig ott van a hajtó villamos gép.
Ez a villanymotor 49 lóerős, 205 Nm a forgatónyomatéka, amiből 145 lóerős rendszerteljesítmény és 250 Nm születik. Az erőátvitelben nincs kuplung, funkcióját a villanymotor oldja meg, az autó ezzel indul el és a hajtó villamos géppel tolat.
A hajtásláncban van még egy villanymotor, az indítómotor-generátor a benzines gyors újraindítására és az áram-visszatermelésre. A két elektromos és a benzines motort egy igen szellemes, valójában egyszerű konstrukciójú automatizált sebességváltó szabályozza. A hajtó villanymotornak is jut egy sebességváltó két fokozattal, a benzinmotor négy fokozattal hajthatja az autót, a hajtásrendszer működéséről itt olvashattok.
39 kilót nyom a nagyfeszültségű (150-285V) hibridakkumulátor, a lítiumion telep kapacitása 1,2 kilowattóra. 48 literes a tank, így a 100 km-re 4,6-4,7 literes WLTP-átlagfogyasztással pont kijön 1000 km feletti hatótáv. A kipróbált autó fedélzeti számítógépe 5,3-6,2 literes átlagokat számolt, ami nincs túl messze a szabványos adattól.
Talán a francia konkurensek hatására kínál a Renault is okosított kipörgésgátlót. Az Extended Grip (kiterjesztett tapadás) nevű csomag négyévszakos gumikat is tartalmaz, hó és terep üzemmódjával szabadabb kerékkipörgést enged a hajtott első kerekeknek, amivel az autó messzebbre juthat.
Alapáron a Techno felszereltségű Symbioz könnyűfém felnije 18-as, a másik két kivitelé 19 hüvelykes, a gumiméret 215/55 R18 illetve 225/45 R19. Hátul lehet dobfék vagy tárcsafék is a csábos felnik mögött.
Utóbbi kellemetlen látvány, de ez inkább esztétikai, semmint biztonsági vagy műszaki sirám. Egy hibrid autón a hátsó dobfék még jó is lehet, mert a tárcsafék könnyebben berohad a nemhasználattól, ha a rekuperációs lassítások miatt nincs megdolgoztatva rendszeresen pár egészséges fékezéssel. Szóval az áram-visszatermelést felülírva néha fékezzetek nagyot is a hibridekkel és a villanyautókkal, főleg a tárcsafékesekkel!
Ha a magától értetődő tételeket is külön számoljuk, összesen 29 vezetőtámogató rendszer érhető el a Symbiozhoz, adaptív tempomattal, aktívan kormányzó sávban tartóval és az autó arra is figyelmeztet, ha óvatlan ajtónyitással veszélybe sodornánk az autó mellett közeledő biciklist vagy motorost.
Szerencsére a legidegesítőbb vezetői segédrendszerek egy külön üzemmódba konfigurálva fájdalommentesen, pillanatok alatt deaktiválhatók a műszerfal bal szélén a My Safety Perso beállítások előhívásával.
Vezetés
Rendben van az üléshelyzet a tágas rakodóhelyekkel gyorsan belakható belső térben. Szép időben jót tesz a hangulatnak a SolarBay, a több fokozatban tejüveggé sötétíthető üvegtető, amit az elektromos Scénic-ben vagy a Q6-os Audiban láttunk. A motor leállításakor a tető mindig opálosra vált, nem lehet átlátszó állásban felejteni, indításkor pedig az utolsó vezető általi beállítást veszi fel.
Nem az erejéért fogjuk szeretni a 145 lóerős hajtásrendszert. A 10,6, más adatok szerint 10,9 másodperces nullaszáz és a 170 km/órás végsebesség szerény a mai új autók között. A benzines motor időnként forszírozott akkutöltésbe kezdhet, de mai szoftveres fokán a Renault teljes hibrid hajtása kulturált erőforrás.
Érzékeny gázadással előidézhető és fenntartható az elektromos üzemmód, a gázreakció gyors és ha nem hajszolod az autót, amire a harmatos négyhengeres erős felpörgéssel reagál, a zajszint is mérsékelt marad. A váltások zömmel igen lágyak, a benzines újraindítása is finoman működik.
Sokszor eszembe jutott, hogy ha ugyanennél a cégnél születtek az RS Renault-k és az Alpine A110, miért nem kaphatnak a vajaskenyér-modellek is kommunikatívabb, jobban súlyozott kormányhangolást? Mert a Symbioznak is elég szintetikus a kormányzása. A szegmens korlátait ismerve az útfekvése jó, sportos gumik nélkül is lendületesen fordult és szelíd gumisírással béketűrően jelezte, ha sok neki a sietés.
Költségek
Először csak a teljes hibrid Symbioz jön Magyarországra, a benzinesek értékesítését egész Európában később, jövőre indítja a Renault. A benzinesek árát még jó ideig nem tudjuk, az ősszel érkező hibridekét viszont már közölte az importőr.
Techno, Esprit Alpine és Iconic felszereltségi szint lesz. A hathangszórós Arkamys-audiorendszert, Európa-térképes gyári navigációt és vakító fényre elsötétedő belső visszapillantót is tartalmazó szériafelszereltséget valamint a csomagokba rendezett extrákat megtaláljátok itt. Az egyes kivitelek listaára 12 449 000, 13 299 000 illetve 13 949 000 Ft. Az előrendelésben értékesített autókra egységesen 600 ezer Ft a bevezetési kedvezmény.
A benzines modellek jóval kevesebbe kerülhetnek, erről azonban nem tudunk pontosabbat. A Captur jelenthet némi orientációt: itt a 140 lóerős benzines kézi váltóval 1,6 millió forinttal van az E-Tech full hybrid alatt. Az automatikus váltója miatt a hibriddel jobban összevethető 160 EDC kereken 850 ezer forinttal kerül kevesebbe.
5 év vagy 100 000 km az általános garancia, ami több lépcsőben és értelmezhető összegekért kitolható hét évre illetve 200 000 kilométerig, tehát lehet hét év 100 ezres határral a kevesebbet vagy5 év, de 200 ezres futáskorláttal a többet autózóknak különféle árakon. Elérhetők szervizcsomagok is, amivel mai áron megválthatók a következő 5-7 év vagy 100 000 km kötelező karbantartásai.
Értékelés
Nem fogjuk az R16-R5-Espace-Scénic sorban emlegetni a korszakalkotó Renault-k között, de a Symbioz egy jól megcsinált autó átgondolt és tágas belső térrel, okos digitális szolgáltatásokkal és takarékos hajtásrendszerrel. Megtalálhatja a helyét itthon családi vagy céges autóként, pláne, ha a hibridnél csekélyebb árú benzines motorokkal is befut.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|