Röviden – Ford Tourneo Custom
Mi ez? A Ford népszerű mikrobuszának legújabb generációs változata.
Mit tud? Kényelmes és komfortos utazást biztosít 5-9 fő számára.
Mibe kerül? Az általunk tesztelt változat bruttó 20,96 millió forintba kerül.
Kinek jó? Kiváló transzfermikrobusz lehet, de VIP-utasok szállítására is alkalmas. Családi autónak magas az ára, de kedvező fogyasztásával megállja a helyét. Később elektromos változatban, akár céges autóként is vonzó lehet.

A megújult Ford Transit Custom és a Tourneo tavaly mutatkozott be. Ez az első generáció, amely a Ford–Volkswagen-együttműködés keretében született meg. Az újdonságot idehaza teszteltük. A két nagy konszern nemcsak a furgonok, hanem a pick-upok terén is összedolgozik, a legújabb Ford Ranger alapjaira épül a Volkswagen Amarok.

A Ford nem részletezte, hogyan oszlott meg a munka a német és az amerikai (vagy inkább brit) csapat között a Tourneo esetében, de a hivatalos magyarázat szerint a tervezési és gyártási folyamatokat alapvetően a Volkswagen vezette, szoros együttműködésben a Ford dizájncsapatával, amely egyedi belső és külső vonásokat adott a Tourneo Customnak.

Tranyósok, vitósok, szevasztok! 1

Külső

Formatervében ez a modell különbözik a kis testvértől, a Ford Tourneo Connecttől, amely a VW Caddy alapjaira épül. Közelebbről nézve a frontrész az Explorerrel, a Pumával és a Kugával osztozik közös dizájnjegyeken. A dizájnerek új lökhárítót, hűtőrácsot, fényszórókat és motorháztetőt terveztek az újdonságnak. A hátsó lámpatestek is megújultak, egyszerre sportos és elegáns hatást kölcsönözve a modellnek.

A Tourneo Custom fehér (frozen white), piros (artisan red), metálkék, világoskék (digital aqua blue), holdszürke (moondust silver), achátkék, mágnesfekete és szürke színben rendelhető, Trend, Titanium, Sport, Active, továbbá Titanium X felszereltségi szintekkel. Egyedül a Trend készül 16 colos keréktárcsákkal, a többinél széria a 17 colos könnyűfém felni.

Tranyósok, vitósok, szevasztok! 31

A vonóhorog fontos tartozék egy mikrobuszon

A teljesen színre fújt első és hátsó lökhárítók a második felszereltségi szinttől jelennek meg. Az Active-nál fényezett fekete tükörházakat is kaphatunk. A Sport kissé kilóg a sorból, olyan külső jegyek varázsolják egyedivé, mint a sportosabb hűtőrács, a dupla csík a motorháztetőn, vagy a sportos hátsó légterelő. Már a Trendnél is megvan a LED-technikás első fényszóró, de csak a Sport, az Active és a Titanium X-nél jár a LED-es hátsó lámpa.

Belső

Sokat javult a Ford Tourneo Custom belső tere. A korábbi kedves, otthonos belsőt egy exkluzívabb, prémiumhatást keltő utastér váltja. Maximum 9 személyes lehet az autó három üléssorban, viszont elöl a három ülés egymás mellett csak szükségmegoldás. Jóval élhetőbb a nyolcszemélyes, amilyen a tesztpéldányunk, mert könnyen át lehet menni a vezetőülésből a második üléssorhoz. Jól jön, ha gyermekeket szállítunk és valamiért hátra kell mennünk, vagy hajolnunk.

A Tourneo Customban nagyon jó gyereknek lenni, mert a második ajtón külön kisablakok vannak, amelyek billentősek, ergo nem kell attól félni, hogy a gyermek kihajol rajtuk. Amennyiben csak a két szélső ülésre teszünk gyermekülést, a középső ülés lehajtásával egy praktikus, pohártartós kisasztalra tehetünk szert. A gyermekülések nagyon könnyen csatlakoztathatók az üléseken található ISOFIX-pontokhoz.

Tranyósok, vitósok, szevasztok! 32

A műszeregység teljesen függőlegesen áll, így nem fog tükröződni

Az ülések a padlóba épített síneknek köszönhetően nagyon könnyen mozgathatók. Szükség esetén a két hátsó üléssor egymással szembefordítható, ami ideális az üzleti célú felhasználásnál. Az opcionálisan elérhető panorámatető révén pedig még tágasabbá varázsolható a hátsó traktus térérzete. Szintén pozitívum, hogy a korábbinál nagyobb és egyszerűbben kezelhető légbeömlőblokkokat szereltek a második üléssor fölé. Működésük teljesen független a műszerfali klímától. Sokat javult a Tourneo Custom audiorendszere is. Az A oszlopokra pillantva rögtön láthatók a prémiumhangszórók. A Bang&Olufsen hangrendszere jobb és tisztább hangélményt ad az eddiginél, amihez hozzájárul az utastér kiváló hangszigetelése is.

Három üléssorral nem sok hely marad a csomagoknak, körülbelül annyi, hogy elférjen állítva 4-6 darab repülős kabinbőrönd a hátsó üléssor mögött. A leghátsó üléssor kiszerelésével – tehát a mikrobusz ötülésessé tételével – akár 5472 literesre bővíthető a csomagtér a hosszú tengelytávolságú változatban.

Tranyósok, vitósok, szevasztok! 33

A leghátsó üléssorban is pazar a helykínálat. Az üléspad kiszerelhető

A megújult műszerfal sokat javult az elődhöz képest. A lágyabb vezetésű A oszlopok jobb kilátást biztosítanak, de a modernizált műszerfal alacsonyabb és keskenyebb is lett. A műszeregység digitálissá vált, megnövelték a multimédia-rendszer középső kijelzőjének méretét is. A műszerfal aljára egy kihajtható pohártartó került, amiben akár egyliteres palackok is elférnek, mellette pedig egy teljes értékű polc szolgál vezeték nélküli töltőként. A műszerfal két végében is akad egy-egy pohártartó a kávéspoharaknak vagy 0,33 literes üdítősdobozoknak. Ha ezekbe üdítőt teszünk menet közben, akkor sem takarják ki a nagyobb méretű visszapillantót, ami dicséretet érdemel, mert van olyan konkurens, ahol ezt nem sikerült ilyen ügyesen megoldani.

Technika

Az új Ford Tourneo Custom dízel, elektromos és plug-in hibrid hajtáslánccal készülhet, idehaza azonban egyelőre csak 2.0 literes Ecoblue-dízelmotorokkal és elsőkerék-hajtással érhető el. 136, 150 és 170 lóerős teljesítményszintek közül választhatunk, a dízelek hatfokozatú manuális vagy nyolcgangos, automatikus váltóval társíthatók.

Később alternatív hajtáslánccal is készülhet majd a típus. Ez a tisztán elektromos változat esetében akár 325 kilométeres elérhető hatótávot jelent, míg a plug-in hibrid változatnál maximum 52 kilométer tehető meg helyileg emissziómentesen. Pozitívum, hogy a tervek szerint az elektromos változat közel akkora súly vontatására lesz alkalmas, mint a jelenlegi dízel változat (2,3 és 2,5 tonna).

Tranyósok, vitósok, szevasztok! 34

A kesztyűtartó előtt is elférnek a lábak

Vezetőtámogató rendszerekből alapáron kapjuk az első-hátsó parkolószenzort, a tolatókamerát, a sávtartót, a táblafelismerő-rendszert, az intelligens sebességtartót. A 360 fokos kamerarendszer, a stop&go funkcióval kiegészített adaptív tempomat, a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer és a gyalogosra figyelmeztető asszisztens feláras. 

Vezetés

Az új Ford Tourneo Custom vezetőülésből nézve is sokat javult az előző generációhoz képest. Mindez a jóval megbízhatóbb, precízebb működést kínáló vezetéstámogató rendszereknek, valamint a kifinomultabb rugózásnak is köszönhető.

Városon kívül az adaptív tempomat nem vallott szégyent a teszt alatt, a tempóváltozások lekövetésével. Autópályán nagy könnyebbség, de városban is lehet használni. A körforgalmakat nem tudja jól kezelni, olyankor vissza kell térni a manuális irányításra.

A Tourneo Custom felfüggesztése lágyabb hangolású lett, a kerekek nem pattognak menet közben az úton. Olyan hatást kelt a kocsi, mintha mindenhol sima utakon futna. Az utazósebességet könnyű elérni vele, pályán kifejezetten jól gyorsul, az automatikus váltó hatásszünet nélkül kapcsol magasabb fokozatokba. A kedvezőbb forma révén a szélzaj nagyobb tempónál elenyésző, a gumiabroncsok sem hangosak.

A vezetést rendkívül kényelmessé teszik a lehajtható karfák a vezetőülés mindkét oldalán, a műszeregységen pedig mindig felvillannak az aktuális korlátozásokra vonatkozó táblák. A tolatókamera képe kellően éles és tiszta, este is könnyű vele tolatni, de a külső visszapillantó tükrök méretére sem lehet panasz.

Az étvágya csökkent, a vegyes fogyasztás 8-8,5 l/km között alakult a teszt alatt. A negatívumok közé sorolható, hogy a motortérben időnként berezonál egy elem menet közben, ami rontja az utazási élményt. Ez az előszériás gyártás miatti kellemetlenség is lehet. 

Tranyósok, vitósok, szevasztok! 35

Egy ilyen mikrobuszt el sem lehet képzelni sötétített ablakok nélkül

Költségek

A modell sorozatgyártása novemberben indul, de most már előrendelhető. A legolcsóbb változat nettó 13,76 millió forintba kerül a 136 lóerős motorral, Trend felszereltséggel. A Sport verzióért legalább nettó 18 millió forintot kell letenni az asztalra. A modell árképzése kicsit magasabb, de mindent összevetve olyan mikrobuszra tehetünk szert a személyében, amely tudását és megjelenését tekintve közel jár a német prémiumversenytársakhoz.

A Ford Tourneo Custom és vetélytársai – Listaár, forint
VW Multivan T7 (150 LE) 20 011 770
Mercedes-Benz V-osztály (163 LE) 22 378 770
Renault Trafic Spaceclass Blue dCi (150 LE) 19 550 000
Ford Tourneo Custom Ecoblue 136 LE 20 960 000

Értékelés

A Fordnak az előző generációnál elegánsabb és tetszetősebb furgonnal sikerült előrukkolnia. Ennek a kocsinak a vezetőülésében bárki büszkén odaköszönhet a kempingben a tranyósoknak és vitósoknak, mert komfort és tudás terén teljes mértékben felnőtt a német konkurensekhez. Céges és családi autóként is megállja a helyét.

Mellette – Ellene
 
  • Jobb minőségű belső tér
  • Ergonomikusabb műszerfal 
  • Erős motorok
  • Lágy rugózás, kiváló menetkomfort
 
  • Zörgő szigetelések a motortérben
  • Lógó kábelek a csomagtartó alatt

Szavazás

Hogy tetszik az új Ford Tourneo Custom?
átlag
7.74
szavazat
580
Hogy tetszik az új Ford Tourneo Custom?