A debreceni székhelyű, de még budapesti kiállítóhellyel rendelkező Magyar Műszaki Közlekedési Múzeum ismét megtartja Ikarus-mustráját. Az eseménynek az Északi Járműjavító ad otthont, amit korábban felfejlesztettek volna világszínvonalú kiállítóhellyé. A múzeum története azonban legalább annyira viharos lett, mint amilyen az Ikarusé volt. A legújabb ötletpályázat szerint Hajdú-Bihar vármegye székhelyére vinnék, a BMW-gyár szomszédságába.
Az „igazi”, még a Városligetben álló Közlekedési Múzeumot 2016-ban bontották le, majd az intézmény ideiglenesen az Északi Járműjavító Dízelcsarnokába költözött. 2019-ben egy tervpályázaton pedig kiválasztották a győztes tervet. Az elképzelések szerint 3000 műtárgy és 619 darab nagyjármű lett volna itt látható. Ennek most töredékét lehet megtekinteni az Ikarus Minifeszten, de jó hír, hogy legalább akad köztük egy-két premier is.
Ilyen a felújított Ikarus E94G csuklós, amely az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár terméke volt. Tetszetős és grandiózus megjelenése ellenére a néhai Zala Volán és a Volánbusz vásárolt belőle néhány példányt. A látogatók összesen harminc darab autóbuszt nézhetnek meg 125 forintos belépőért, utalva ezáltal a patináns intézmény 125 éves fennállására. A legendás típusok többek között megtekinthető még a Volánbusz tulajdonában lévő 200 ezredik legyártott Ikarus 280 típusú autóbusz, illetve a Vezess felületén korábban elsőként bemutatkozó Mávag Tr 3,5 is, amely az első magyar önhordó karosszériás autóbusz volt.
A teljesség igénye nélkül a látogatók megtekinthetik a Nejlon Piroskát, vagyis az Ikarus 30-ast, a Közlekedési Múzeum Ikarus 311-esét, valamint Fungék Ikarus 31-esét, amely a tökföldről menekült meg. Aztán a kivándorolt magyaroknak oly kedves Ikarus 481-esről is érdemes szólni, ami sokáig Angliában, a Heathrow reptéren szállította a repülők és a terminál között az utasokat.
De nem csak fotózni és gyönyörködni lehet bennük. Az Ikarus Minifeszt mindhárom napján – ezerforintos jegy megvásárlásával – a látogatók a Közlekedési Múzeum Ikarus 66-os Faros autóbuszán, a 311-esen, az Ikarus 260-as kabrió buszon (premier) is lehet utazni. Sőt, a BKK mintegy segítő kezet nyújtva a Budapesttől elrabolt intézménynek, üzembe helyezi vasárnap az N36-os nosztalgiavonaton a 1233-as Bengáli nosztalgiavillamost.
A látogatók valódi ikarusos arcokkal is találkozhatnak. Szombaton 14:30-kor pódiumbeszélgetést szerveznek László Annával, az Észak-Amerikát meghódító Ikarus 286-os tervezőjével, Szedlmajer Lászlóval, a BKV vezérigazgató-helyettesével, Adamis Gáborral, az Ikarus egykori vezérigazgató-helyettesével, Simon Pállal, az Ikarus egykori munkatársával, valamint dr. Lovász Györggyel, az Ikarus-gyár történetét feldolgozó Gördülő legendák című könyv társszerzőjének részvételével. A kicsiket pedig az Ikarus 311-es, illetve a Trabant papírmakett-készítés vagy az Ikarus-kitűző megalkotása foglalhatja le.
Mit is mondjunk, ez igazi hangolódás lehet a mátyásföldi Ikarus-napra, amelyet szeptember 14-én rendeznek majd meg!