Egy július elsején életbe lépett törvénymódosításnak köszönhetően az osztrák hatóságok mostantól könnyebben hozhatnak forgalomcsökkentő intézkedéseket. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) már márciusban figyelmeztette az Ausztriába utazókat erre a változásra. Az új szabályozás része az is, hogy az osztrák hatóságok mostantól elkobozhatják az extrém gyorshajtók autóit. Erről mi is beszámoltunk korábban.
Az osztrák sajtóban nemrég több helyi vezető és rendőrségi tisztviselő is megszólalt, akik elmondták: az új intézkedések fő célját máris elérték. A városokban és falvakban, beleértve az átvezető utakat is, a járművezetők szemmel láthatóan lassabban hajtanak, mint korábban.
Ez a siker nagyrészt azoknak az új lézeres sebességmérőknek, úgynevezett „szupertraffipaxoknak” köszönhető, amelyeket nemrégiben számos osztrák település beszerzett, sőt, egyes nagyobb városok többet is vásároltak belőlük.
A heute.at által megkérdezett helyi vezetők, szakértők és rendőrök egybehangzóan állították, hogy az új szuperradarok bevezetése óta a települések lakói visszanyerték nyugalmukat, és az utcák újra csendesek és biztonságosak. Ezek az új, oszlopszerű traffipaxok mindkét irányba mérnek, nem csak a szembejövő, hanem az elhaladó és a radarnak hátulról érkező járművek sebességét is képes mérni. Pontosabban nincs is hátulról érkező forgalom, hiszen mindkét irányban van „szeme” a készüléknek.
Bár kezdetben, például Welsben, a szigorúbb ellenőrzések havonta háromezer gyorshajtót is lefüleltek, mára harmadára csökkent ez a szám. Volt olyan felső-ausztriai település, ahol egy autóst 98 km/h-val kaptak el egy 30 km/h-s zónában, illetve 119 km/h-val ott, ahol csak 50 km/h-val lehetett volna közlekedni.
A szigorú szabályozás és az autók elkobzásának lehetősége azonban jelentős visszatartó erőt jelentett a gyorshajtóknak.
Különösen érdemes figyelni azokra a helyekre, ahol a sebességkorlátozó táblák mellett az „IG-L” felirat szerepel, amely az Immissionsschutzgesetz-Luft (Kibocsátásvédelmi Törvény – Levegő) rövidítése. Ezeken az útszakaszokon a büntetések mértéke akár kétszer-háromszor is magasabb lehet, mint más területeken.
Miközben egyre többen aggódnak amiatt, hogy a túlzott közlekedési szigor elriaszthatja a turistákat, a helyi hatóságok és a rendőrség kitartanak az új intézkedések mellett, és úgy tűnik, a lakosság többsége is elégedett velük.