Az 1960-as években több óragyártó is párhuzamosan dolgozott az első automata kronográfszerkezeten, a svájci Zenith, a Heuer-Hamilton-Breitling és a japán Seiko mondhatni versenyt futott, a nagy kérdés az volt, ki áll elő elsőként ilyen kaliberrel szerelt karórával.
Bár a Zenith prototípusaival az első lett, kereskedelmi forgalomba kerülő termékkel a Seiko állt elő 1969-ben, ez volt a mára legendává vált, a gyűjtői körökben Pogue néven ismert modell.
Néhány más klasszikus óramodellhez hasonlóan a Seiko automata Speed-Timerje is rendelkezik űrutazási pedigrével: William Reid Pogue ezredes 1973-ban a kiképzése alatt vásárolt magának egy Seiko 5 Sports Speed-Timert, melyet annyira megszeretett, hogy a hivatalos NASA-óra mellett, melyet a bal csuklóján hordott, aranysárga számlapos Seikóját is magával vitte a jobbon, amikor 1973 novemberében két társával elindultak, hogy 80 napot töltsenek a Skylab űrállomáson.
Az eredeti modell mára ritkaság, gyakran innen-onnan összevadászott alkatrészekből készült, kétes hátterű Frankenstein-órákat adnak el ekként, de az előd megjelenése után 65 évvel immár azok is hozzájuthatnak, akiknek bejön a dizájn, de biztosra szeretnének menni.
Az új Pogue a Seiko tavaly bemutatott 41,5 mm-es „panda”, azaz fehér-fekete Speedtimerjén alapul, ám ugyanúgy megvan rajta a látványos, napsárga számlap és a piros-kék tachyméter-lünetta, mint az ősön, ám annak úttörő mechanikus szerkezetével ellentétben ebben „örök életű” napelemes kvarcszerkezet biztosít megbízható és pontos működést.
Kattints a képre!
Az újjáélesztett „Pogue” hazánkban is elérhető 270-280 ezer forint körüli áron.