Kilenc hónappal ezelőtt az alapító Horváth László a terveiről, reményeiről beszélhetett a Vezessnek adott interjújában, ám hamarosan valóra válik az álma, legalábbis annak első lépése, hiszen az általa gründolt csapat első világbajnoki versenyén vesz részt a hétvégén.
Szeptember 14–15. között rendezik meg a FIM Hosszútávú Világbajnokság (EWC) idei negyedik futamát a franciaországi Paul Ricard pályán Le Castellet-ben. A 24 órás viadalon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola (MAMI) közreműködésével és támogatásával elindul a nemrég alakult Hungarian Endurance Racing Team by Moto-Jungle Racing négy versenyzője is. Sebestyén Péter, Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté a Superstock kategóriában versenyeznek majd.
Minimum egy műszak a futam
A FIM Endurance Világbajnokság (EWC) egy 1980-ban indult, hosszútávú versenysorozat, amely a nemzetközi szövetség, a Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) alá tartozik. Az EWC 2024-es szezonja két 24 és két 8 órás időtartamú versenyből áll. A sorozat áprilisban kezdődött a franciaországi Le Mans-ban megrendezett 24 órás futammal, majd ezt követte a belgiumi Spa-i 8 órás verseny júniusban és a Japánban lebonyolított Szuzukai 8 órás futam júliusban. A szezonzárót, a legpatinásabbnak számító Bol d’Or 24 órás versenyt a franciaországi Paul Ricard pályán rendezik szeptemberben 14. és 15. között. A hosszútávú világbajnokságon Formula EWC és Superstock kategóriában indulnak a csapatok, a HERT az utóbbiban.
Az EWC-versenyek különlegessége a látványos állórajt, amikor a versenyzők a pálya egyik oldalán sorakoznak fel, majd futva közelítik meg a másik oldalon felsorakoztatott motorokat, majd nyeregbe pattannak és elindulnak az első kanyar felé. A motoroknál fontos előírás, hogy általános megjelenése nem térhet el a szériamodelltől. A Superstock motorok legalább 175 kilogramm súlyúak.
Az endurance, azaz hosszútávú versenyek nem kizárólag a tempóról szólnak, hanem a kitartásról, így különösen nagy kihívást jelentenek, mivel a résztvevőknek nemcsak gyorsnak, hanem tartósan megbízhatónak is kell lenniük a 8–24 órán át tartó futamokon.
„Büszkék vagyunk arra, hogy a HUMDA és a MAMI együttműködésével egy magyar csapat is lehetőséget kap, hogy megmutassa tehetségét a nemzetközi porondon. Ez a verseny nemcsak a versenyzők számára jelent hatalmas lehetőséget, de az egész magyar motorsport számára is, hiszen a világ legjobb csapatai között mérhetjük meg magunkat” – mondta Rizmayer Gábor, a Hungarian Endurance Racing Team vezetője.
A HUMDA és a MAMI közös munkája tette lehetővé, hogy a magyar csapat a legmodernebb technológiával és a legkorszerűbb felszerelésekkel vegyen részt a versenyen. A versenymotor alapja a BMW M1000RR motorkerékpár, melyet a szabályoknak megfelelően készítettek fel a viadalhoz. A felkészülés során a csapat négy különböző versenypályán a csehországi Brnóban, a szomszédos Szlovákiaringen, a hazai Pannóniaringen, valamint a verseny helyszínéül szolgáló Paul Richardon tesztelt, hogy a lehető legjobb formában állhassanak rajthoz. A felkészülés végére sikerült megtalálni azokat a beállításokat, amivel a versenyzők megközelítették a tavalyi top időeredményeket.
Fiatal, de tapasztalt versenyzők
A csapat versenyzői olyan fiatal tehetségek, akik tagjai vagy tagjai voltak a HUMDA Zrt. Hungarian Motorsport Academy (HMA) utánpótlás-nevelési programjának, pályafutásukat a társaság évek óta támogatja. Mindannyian fiatal koruk óta versenyeznek.
Sebestyén Péter 30 éves, hazánk egyik legtapasztaltabb versenyzője. Versenyzett a Red Bull Rookies Cupban, a Spanyol bajnokságban 125 ccm-es kategóriában, Moto GP 125-ös kategóriában, IDM 125 European Junior Cupban, World SBK-ban, World SSP-ben is. A Supersport-világbajnokságon a HUMDA együttműködésével indult.
Kovács Bálint 23 éves, a legtapasztaltabb hazai endurance-versenyzőnek számít, harmadik éve indul a világbajnokság futamain, eddig 7 viadalon vett részt. Jelenleg az IDM-ben (nyílt német gyorsasági bajnokság) szerepel a gyári BMW-csapatban.
Görbe Soma 19 éves, Northen Talent Cup-bajnok, az Alpok–Adria STK 600-ban összesített 2. helyezést ért el. Idén megnyerte az IDM Pro Stock 1000 bajnokságot. Korábban a HUMDA pilótájaként indult a FIM Moto3 Junior világbajnokságon és a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyében.
Számadó Máté szintén 19 éves, a Super Sport 300 (SSP 300) kategóriában világbajnokságon szerzett pontot, az IDM 300 bajnokságban háromszor állt a dobogón. Jelenleg az Alpok–Adria SST 1000 kategóriájában versenyez.
A világbajnoki sorozaton belül a Superstock kategória talán még erősebb, mint a Formula EWC, mivel itt a szabályrendszernek köszönhetően még kisebbek a motorok közötti eltérések. Ráadásul a Superstock-specialista csapatok mellett minden gyári EWC-csapatnak van ebben a kategóriában fiókcsapata, ami tovább növeli a versenyt.
A hosszútávú versenyeknél 24 óra alatt rendkívül sok technikai és egyéb probléma adódhat, azonban a felkészülési időszak alatt futott tesztek eredményei óvatos optimizmusra adnak okot. A csapat elsődleges célkitűzése a célba érés tehát, hogy értékelhető helyen be tudják fejezni a futamot.
„Ez az esemény mérföldkő a magyar motorsport történetében. A verseny nemcsak a kitartásról és gyorsaságról szól, hanem a csapatmunkáról és a stratégiáról is. Biztosak vagyunk benne, hogy a magyar csapat megállja a helyét a legjobbak között” – emelte ki Lévay Károly technikai vezető a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola részéről.