Nem is olyan régen, a koronavírus-járvány alatt özönlötték el az utakat korábban nem látott mértékben a biciklis futárok. Aztán ahogy újra megnyíltak az utcák, éttermek, nem tűntek el, hanem valahogy itt maradtak köztünk. Míg korábban szinte kizárólag a Hajtás Pajtás futáraival találkozhattunk, az elmúlt években ételfutárok ezrei jelentek meg az utakon és járdákon. És velük együtt az új problémák is.
Míg a Hajtás Pajtás bringásai kivétel nélkül jó kondiban lévő, szent biciklis őrültnek látszanak, akik képesek tempósan, biztonságosan közlekedni a városban, addig az átlag ételfutárnak ez nem mindig sikerül. Nem ritka közöttük az ingatag bicikliken billegő, telefont nyomkodó kamikaze kajafutár sem, akik láthatóan nem a közlekedési kultúra felkent papjai. De mit tehetsz, ha egy ilyen futár elüt, letöri a tükröd, megkarcolja a kocsit, váratlanul felpenderül a motorháztetőre? Van egyáltalán bármi esélyed kártérítésre hasonló helyzetben?
Rés a pajzson
Míg a közlekedésben részt vevőknek szinte kivétel nélkül rendelkezniük kell kötelező biztosítással, addig a biciklik kivételek ez alól. Az elektromos bringák egy része és az erősebb rollerek már július közepe óta nem vehetnek részt a forgalomban kötelező felelősségbiztosítás nélkül. De csak az erősebb, gyorsabb, nehezebb példányok esetében szükséges a biztosítás.
Biciklire, egyszerűbb rollerre és egyéb guruló dolgokra viszont továbbra sem kell ilyet kötni. Pedig nem lenne rossz ötlet, hiszen a mezei, emberi erővel hajtott kerékpárokkal is rengeteg balesetet okoznak.
A KSH adatai szerint 2023-ban 1484 olyan személyi sérüléses baleset történt, ahol kerékpáros volt a hibás, bár a havi eloszlás nagy szórást mutat. Tavaly júniusban például 785 esetben volt autóvezető okolható a bekövetkezett balesetért és 192 esetben kerékpáros, ami megdöbbentő arány ahhoz képest, hogy biciklis jóval kevesebb van az utakon, mint autós.
Megkérdeztük a két legismertebb futárcéget, hogy náluk milyenek a baleseti statisztikák. A Woltnál országszerte több mint 10 ezer futárpartner alkotja a hálózatot, közülük nagyjából minden harmadik kerékpárral dolgozik, Budapesten pedig körülbelül 1500 biciklis futár végzi a munkát.
Évente tízmilliós nagyságrendű kiszállítást bonyolítanak, és ezek közül körülbelül 100 kapcsán kapnak megkeresést. A cég balesetnél nem vizsgálja a felelősség kérdését, az a hatóság feladata, így arról sem tudnak, hány esetben vétkes a futár kolléga.
A Foodora konkrét számokat nem említ, náluk a bejelentett balesetek 80 százalékát olyan esetek teszik ki, ahol a futár egyszerűen elcsúszik, elesik és emiatt a befoglalt időpontban nem tud dolgozni. Ezeknek a baleseteknek a 20 százaléka igényel kórházi ellátást, és jellemzően nincs is másik érintett fél, így felelősségről sincs sok értelme beszélni.
Negatív spirál
Aki Budapesten közlekedik, az egész biztosan találkozott már olyan biciklis futárokkal, akik az ég tudja, a bolygó melyik részéről érkeztek. Ami alapvetően nem lenne probléma, de hozták magukkal a belső-ázsiai stílusú közlekedési kultúrát is. Még ezzel sem lenne baj, ha a hazai közlekedés is egy szabályok nélküli lassú, kaotikus hömpölygés lenne. De nem az. Itt még vannak szabályok, amiket azért többé-kevésbé betartanak a közlekedők.
Így nehéz mit kezdeni a telefont nyomkodó, járdáról random helyeken az úttestre eső kapucnis, se hall, se lát biciklis futárral. Vagy a piroson átvágtatóval, az egyirányú utcán szemben érkezővel, vagy a járdán szlalomozóval, és sorolhatnám napestig.
De mivel az autósnak kötelessége lassan a világ összes közlekedésben részt vevő hülyéjét életben tartani, így ezek a szuicid figurák is megússzák. Amit lát a többi biciklis, közlekedő, és elgondolkodik, hogy ha nekik lehet, akkor én is felugratok harminccal a gyalogosok közé, átmegyek piroson, tökön, paszulyon, bármin. És ez hosszú távon nem jó. Senkinek.
Pláne, hogy a rendőrség legfeljebb vidéken foglalkozik a biciklisek kötelező felszereléseinek ellenőrzésével, a hiányok vagy a szabálytalan közlekedés miatti büntetésekkel. Szankciók hiányában pedig egyre romlik a szabálykövetési hajlandóság, a közlekedés morál. A fővárosban jelenleg úgy néz ki, hogy kerékpárral nagyjából bármit megtehetsz büntetlenül.
Ellenőrzi a cég, hogy a futárok biciklijei megfelelnek a KRESZ előírásainak?
Egyik cégnél sem ellenőrzik a futárok járműveinek állapotát, illetve felszerelését. Ez a szerződött partnerek felelőssége, hogy a járművük megfeleljen az előírásoknak, és erre általában felhívják a futárok figyelmét is. A Foodora ezen kívül a Magyar Kerékpárosklubbal közösen frissítette a 2024 januárja óta az oktatóanyagaik részét képező „Kisokost”, amelyben kitérnek a KRESZ által előírt kötelező tartozékok meglétének fontosságára is.
Van biztosításuk a biciklis futároknak?
Nem feltétlenül. A Foodora a velük szerződött futárpartnerekkel megbízásos alapon működik együtt, egyéni vállalkozóként vagy diákszövetkezeti tagként. A cég csak felhívja a futárpartnereik figyelmét a baleset-biztosítás megkötésének fontosságára, de a megfelelő biztosítások megkötése már a futárok feladata, felelőssége.
A Woltnál alapból minden futárnak van baleset-biztosítása, de ez csak a kiszállítások idejére korlátozódik és feltétele az állandó vagy ideiglenes uniós lakhely, uniós lakcím. Emellett felelősségbiztosítása is van a cégnek. Itt a Wolt a biztosítási kötvényben megjelölt szerződő fél, a kötvény pedig fedezetet nyújt a jogszabályban előírt felelősségekre.
Kapnak bármi képzést a futárok?
Elsősegély-tanfolyamot nem kell elvégeznie senkinek, aki közúton kíván biciklizni. Ezért a futároknak sem írnak elő ilyen képzést és nem is tartanak nekik. A Foodoránál viszont havonta szerveznek kezdő futárok számára edukációs workshopokat, ahol futárkapitányok segítségével a KRESZ-ismeret mellett olyan gyakorlati tippeket kapnak a résztvevők, amivel megelőzhető a kerékpáros balesetek zöme.
Ezen felül a cég a korábban már említett Kisokos mellett a Kerékpárosklub „Bebiciklizés” programjával a kezdő kerékpáros futárok számára biztosítanak 2 órás gyakorlati programot, ami a biztonságos és hatékony közlekedést segíti.
Illetve a Wolt futárbiztosításról szóló faq-jában van még egy viccesnek tűnő sor: „Mit tegyek baleset esetén?” Amire ez a válasz: „A helyszínen semmiképp sem mondd azt, hogy Én vagyok a hibás.” Hasznos tanács, szent igaz. Persze van más is a felsorolásban, elsőként persze a sérültek ellátása, segítséghívás, majd a baleset körülményeinek dokumentálása stb.
Futár nyelvtudás nélkül
Az, hogy magyarul nem beszél egy futár, 2024-ben még nem lenne leküzdhetetlen akadály ennél a munkánál. Az viszont igen, ha a világnyelvek egyike, de leginkább az angol sem megy. Ebben a kérdésben a Wolt liberálisabb, szerintük a fordítóprogramok remekül áthidalhatják a nyelvi nehézségeket. A Foodora viszont nem működik együtt külföldi munkaerőt biztosító flottapartnerrel, így a szerződéskötés folyamatát minden esetben az adott magánszemélynek kell intéznie. Ez pedig megköveteli az alapvető angol- vagy magyarnyelv-tudást, enélkül nem állhat munkába a futár.
Mit tehetsz autósként, ha egy futár okoz neked kárt?
Dr. Janklovics Ádám közlekedési ügyvéd szerint elsősorban ne számíts semmi jóra. Ha személyi sérülés is történt és mentőt kell hívni, akkor nyert ügyed van, mert ilyen esetben rendőr is érkezik majd a segítséggel együtt. Ha van a futárcégnek, futárnak felelősségbiztosítása és egyértelmű, hogy ki a vétkes, akkor sínen van a dolog.
Felelősségbiztosítás híján, anyagi kárt okozó balesetnél azonban polgári peres eljárás során próbálhatod bevasalni a futáron a károdat, ami nehezebb és hosszadalmasabb menet lesz. Természetesen ilyen esetben is érdemes rendőrt hívni, mert a helyszínen bárki lehet jó fej, együttműködő, de amikor kiderül, hogy mennyit kellene fizetnie a javításért, gyorsan változnak vagy éppen eltűnnek a korábbi emlékek.
Mi van, ha a biciklis egy letört tükör után inkább elszelelne?
Meglepő, de ebben az esetben visszatarthatod azt, aki megrongálta az autód, és a következő lépés megint a szinte megkerülhetetlen rendőrhívás lesz. A módszert lehetőleg úgy válaszd meg, hogy az utca népe, akinek dunsztja sincs az előzményekről, valószínűleg a jajveszékelő biciklis pártjára áll majd, nem az autóséra.
Felmerül a kérdés, hogy ha megtörtént a baleset, és a futár se szó, se beszéd elhagyja a helyszínt, később bármilyen módon megtudható-e, hogy ki volt az?
Erre a kérdésre a Wolt és a Foodora sajtóosztálya is szinte pontosan ugyanazt válaszolta. Amennyiben a hatóság a baleset pontos idejét és helyszínét ismeri, úgy az operátorok be tudják azonosítani a balesetben érintett futárt, majd az ő adatait kérésre kiadják a rendőrségnek. Kicsit rontja a balesetben részt vevő másik fél esélyeit, hogy ha a futár épp nem végzett kiszállítást, vagy más színekben dolgozott, úgy nem lesz róla adat a rendszerben, ami segíthetne a hatóságoknak. És neked.