A villanyautók robbanásszerű terjedése megtorpant az elmúlt időszakban, a gyártók több problémával is szembesültek, ami az egész autóiparra komoly hatással van. A fejlődés azonban nem áll meg, és lassan tényleg eljönnek azok a szilárdtest-akkumulátorok, amelyekre minden piaci szereplő évek óta várt.
Ezt mutatja a Mercedes és a Factorial együttműködése. Az amerikai gyártóval már a Stellantis és a Hyundai is szerződést kötött, 2022-ben 200 millió dollárnyi befektetést szedett össze a cég.
Az ígéret
Az új, Solstice névre keresztelt akkumulátor várhatóan mintegy 80%-kal növeli majd az elektromos járművek hatótávolságát a mai átlaghoz képest, 450 Wh/kg energiasűrűséggel – áll a vállalatok közleményében (jelenleg 180 Wh/kg az átlagos energiasűrűség).
Ennél a technológiánál az elektromos töltést vezető folyékony elektrolitot szilárd helyettesítővel váltják ki. A szilárdtest-akkumulátorokat forradalmi technológiaként emlegetik az elektromos járművek terén, mivel csökkenthetik a tűzveszélyt és lehetővé tehetik könnyebb, olcsóbb autók gyártását, amelyek egyetlen töltéssel messzebbre juthatnak.
Az elképzelés laborban már működik, a probléma a sorozatgyártással van, a nagyüzemi fejlesztés nehezebben történik a vártnál. A Factorial már kifejlesztett egy „félszilárd” akkumulátort, ami már 2026-ban az utakon közlekedő elektromos járművekben is megjelenhet. Ezek felépítésükből adódóan hasonló gyártósorokon készülhetnek, mint a hagyományos lítiumion-akkumulátorok, így gyorsabban felfuttatható a termelésük – mondta Siyu Huang vezérigazgató a Reutersnek.
Huang elmondta, hogy a szilárdtest-akkumulátorokhoz nem lesz szükség drága, nehéz hűtőrendszerekre, amelyeket a mai akkumulátorcsomagok igényelnek, így az autógyártók tovább csökkenthetik a költségeket. „Nem csak az akkumulátorcella költségére összpontosítunk, hanem a teljes jármű költségére” – mondta.
Több vasat is a tűzbe tartanak
A Mercedes a tajvani ProLogium akkumulátorgyártóval is együttműködik – amelybe befektetett – a szilárdtest-akkumulátorok terén, és kutatja a nagy szilíciumtartalmú anódokat mint alternatív megoldást az elektromos járművek akkumulátorsűrűségének növelésére.
Mindenki erre hajt
A Toyota várhatóan 2028-ban hozza forgalomba első szilárdtest-akkumulátorral szerelt autóját, a BMW eredetileg a Neue Klasse 2025-ös premierjére időzítette volna, ám később módosítottak, és immár 2030-ra prognosztizálják a technológia bevezetését. A kínai SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) viszont nem teketóriázik a cég állítólag 12 hónapon belül elkezdi a nagy energiasűrűségű energiatároló rendszer forgalmazását.
A BYD után a második legnagyobb kínai autógyártónak számító GAC szintén lépett már ezen a téren, új generációs akkumulátora különösen jó, 400 Wh/kg fajlagos kapacitással rendelkezik.