Lezárult a Volánbusz nem kötelező helyfoglalási rendszerének tesztje. Ez idő alatt legalább 68 ezer helyjegyet értékesítettek. Az eddig eltelt időszakban azonban számos kérdést intéztek az utasok a társasághoz ezzel kapcsolatban. A kérdéseket témakörök szerint igyekezett a Volánbusz megválaszolni.
Iskola és helyjegy?
Sokan naponta utaznak Volánbusszal a lakóhelyük és az oktatási intézmény között. Felmerül a kérdés, ilyenkor kell-e helyjegy? A társaság szerint bizonyos esetekben ajánlott. „Helyjegy jelenleg azokra a Budapestről induló vagy oda érkező távolsági járatokra váltható, amelyek száma 1010 és 1257 közötti (ez alól kivétel az 1120-as), valamint a mezőkövesdi VONAT-BUSZ-átszállójeggyel igénybe vehető járatokra (1426-os, 1427-es, 4008-as és 4030-as)” – tájékoztatott a vállalat.
A járatok száma megtalálható a Volánbusz honlapján, a MÁV appban, a jegy.mav.hu oldalon, a MÁV-START automatáinak jegyvásárlási felületén, valamint az autóbuszok kijelzőjén és/vagy információs tábláján. A többi autóbuszjáraton – amelyek száma nem négyjegyű vagy a négyjegyű szám nem 10-zel, 11-gyel vagy 12-vel kezdődik – az utazási lehetőségek nem változtak: a korábbiakhoz hasonlóan nincs szükség és nincs is lehetőség helyjegy vásárlására.
Állni kell, ha nincs?
A Volánbusz szerint a helyfoglalásban érintett buszokon csak ülve lehet utazni, mivel többsége távolsági járat. Akadnak olyanok is, akik szállíthatnak álló utasokat. „Ha valaki azt szeretné, hogy biztosan legyen ülőhelye, annak javasoljuk, hogy váltson helyjegyet a kiválasztott járatra” – olvasható a közleményükben.
Mi van akkor, ha valakinek elfoglalják a helyét?
A Volánbusz üzletszabályzata szerint, ha egy utas helyjeggyel rendelkezik, de nem jelenik meg a busznál legalább 10 perccel az indulás előtt, akkor a helyét elfoglalhatják más utasok. Éppen ezért arra kérik az utasokat, hogy legalább 15 perccel korábban jelenjenek meg indulás előtt az autóbusz felszállóhelyén.
Most ingyenes vagy sem?
Sokak szerint a helyjegy érvágás lehet azoknak, akik egyébként jogosultak az ingyenes utazásra (diákok, nyugdíjasok stb). A Volánbusz szerint a helyfoglalási rendszerben érintett járatok jelentős részén eddig is kötelező volt távolsági kiegészítő jegyet venniük azoknak, akik egyébként díjmentesen utazhattak. Az új helyfoglalási rendszerben nincs ilyen kötelezettség: az utas dönt, hogy az ülőhely biztosítása érdekében vált-e helyjegyet vagy sem.
Ha nem fér fel a járatra
Könnyen előfordulhat, hogy valaki vásárol menetjegyet, de helyjegyet nem. Mégsem fér fel az autóbuszra. Nyilván ilyenkor az utas szeretné visszaváltani a jegyét, de ehhez a buszjárat vagy a buszállomás személyzetével igazoltatni kell a lemaradást a menetjegy hátsó oldalán vagy külön igazoláson. „A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk a helyjegy megváltását, hiszen ezzel biztosítható az ülőhely az érintett – álló utasokat jellemzően nem szállító – távolsági járatokon” – figyelmeztet a Volánbusz.
Így vásárolható helyjegy
Ha valaki nem rendelkezik okostelefonnal, vagy lemerült és nem tudja használni, akkor a Volánbusz és a MÁV pénztáraiban is tud helyjegyet venni hagyományos módon. Sőt, akár a MÁV-Start automatáiból is megveheti akár már 60 nappal az utazás megkezdése előtt.
Okostelefon segítségével viszont a MÁV applikációban vagy a MÁV weboldalán lehet helyjegyet vásárolni interneten. Ezeken a felületeken arra is lehetőség van, hogy kiválasszuk, hová szeretnénk ülni, feltéve akkor, ha az adott ülőhely még elérhető.
Minden járaton két ülőhely biztosított vak, illetve gyengénlátó utasok számára, amelyekre a Volánbusz nem értékesít helyjegyet. A társaság szerint emellett ahogy eddig, úgy ezentúl is kiemelt figyelmet fordítanak a fogyatékkal élő vagy csökkent mozgásképességű utasok felszállásának segítésére.