A héten zajló hannoveri IAA-haszonjármű kiállításon jelentették be, hogy a tavaly bemutatott és általunk is tesztelt Renault Mastert választották a 2025-ös Év Furgonjává. A megtisztelő díjat a hidrogéncellás változat nyerte el, amely H2-Tech elnevezést viseli amolyan megkülönböztetés gyanánt.

Az IVOTY-zsűrijét lenyűgözte az új formaterv, valamint a Master által képviselt innovációs és technológiai színvonal, amely fejlett aerodinamikával,  megnövelt hatékonysággal, egyszerűbb kezelhetőséggel, tágasabb térrel, megnövelt biztonsággal és kényelemmel, valamint továbbfejlesztett aerodinamikával párosul. Ráadásul az új multi-energia platformja dízel, elektromos és hidrogén hajtásláncokat is képes befogadni. Ezek egytől-egyig olyan tulajdonságok, amelyek megfelelnek a megfelelő jelölt kiválasztásával kapcsolatos kritériumoknak. Gratulálunk a Renaultnak ehhez a megérdemelt sikerhez” – jegyezte meg Jarlath Sweeney, a díjat odaítélő IVOTY nemzetközi zsűri elnöke.

A győztes modellváltozat prototípusa a Renault standján megtekinthető. Hajtásláncát a Renault és a Plug közös leányvállalata, a Hyvia fejlesztette ki. A fejlesztési munkálatok legalább 3 évet öltek fel és a mérnökök a felhasználók visszajelzései alapján tovább tökéletesítették a korábbi prototípusokat. Végeredményben egy olyan zéróemissziós furgon született meg, amely egy feltöltéssel 700 kilométert tud megtenni, WLTP-ciklus szerint. Persze ez csak akkor érvényes, ha legnagyobb, vagyis a 9 kg hidrogén tartály kapacitással választják, mert létezik még a kínálatban egy 7,5 kg-os variáns is.

26 éve nem történt ilyen a Renaultnál 1

A hidrogéncellás Master Hannoverben. Fotó: Rácz Tamás

26 éve nem történt ilyen a Renaultnál 2

A hidrogéntartályok a padlóba kerültek beépítése. Fotó: Rácz Tamás

26 éve nem történt ilyen a Renaultnál 3

Hátulról nem is látszik rajta, hogy hidrogénes. Fotó: Rácz Tamás

A jármű hajtásához szükséges villamos energiát két, összesen 47 kW teljesítményű üzemanyagcella álltja elő. Ezt a Renault úgynevezett „Dual Power Architektúrának” nevezi. A fel nem használt áramot pedig a rendszer a 20 kWh kapacitású akkumulátorban tárolja el. A hidrogéntartályok megtankolásához mindössze 5 percre van szükség, vagyis körülbelül annyi időt vesz igénybe a töltése, mint mondjuk egy gázolajjal hajtott változaté. A hidrogéncellás Renault Master forgalmazása várhatóan 2025 végén indul Európában. Várhatóan nemcsak zárt áruszállítós, hanem fülke-alvázas kivitelben és legénységi fülkével is elérhető lesz.

A Renault és a Van of the Year

A negyedik generációs Renault Master tavaly mutatkozott be, de a hivatalos nemzetközi sajtótesztre csak tavasszal kerülhetett sor. A modell forgalmazása már elindult idehaza és nemcsak dízel, hanem elektromos változatokban is elérhető. A Renault Master a „Van of the Year” történetében eddig egyetlenegyszer, 26 évvel ezelőtt, 1998-ban viselhette a megtisztelő címet. Akkor a lenti, képen látható változat nyert. Ő még „csak” a második generációt képviselte.

26 éve nem történt ilyen a Renaultnál 4