Száz esztendő hosszú idő, még emberléptékben is, nemhogy a teherautók terén. Az ironplanet.com-ra nemrég egy 1927-ben gyártott, tehát közel 100 éves csőrös nyerges vontató került fel, amely ráadásul rendkívül masszív alvázzal van megáldva, mivel akár tonnás szállítmányokkal is elboldogul. A Scammel márkájú modell nem teljesen eredeti állapotát tükrözi, mert az idők folyamán azért átment némi korszerűsítésen.

Eredetileg négy hengeres, 7 literes, 85 lóerős benzinmotorral gördült le a gyártósorról. Ezt, a szintén Scammel gyártmányú blokkot később egy erősebb és gazdaságosabb erőforrásra cserélték a hathengeres, 112 lóerős, Gardner motor személyében. Ehhez az erőforráshoz egy nyolcfokozatú váltó csatlakozott, amelyből kettő hátrameneti fokozat volt. Érdekesség, hogy a vontató lánchajtással van ellátva. Oldalnézetből jól látható a lánc, amely a hátsó tengely valamint egy fogaskerék köré van kifeszítve. Lényegében ez felel a nyomatékátvitelért. A lánc jobb és baloldalon egyaránt megtalálható.

A jobbkormányos vontató fülkéjében két üléspad is van, elméletben akár 2-4 fő is utazhatott benne egyszerre. Kabinja még teljes egészében fából készült és ez teljes mértékben bevett dolog volt akkoriban. A tömör gumikerekek azonban újdonságnak számítottak, így a Scammel élen tudott járni a távolsági áruszállításban a saját fejlesztésű vontatóival.

Az 1920-ban alapított Scammel márka mára kikopott a hazai köztudatból, de a magyarországi sajtó még a ’20-as, ’30-as, illetve a ’60-as és ’70-es években is beszámolt időnként az angliai gyár fejlesztéseiről. „Az angol Scammel-gépgyár óriási, 11 kerekű teherautót készített, amely száz tonna hasznos súlyt képes szállítani. A jármű feneke kicserélhető, úgyhogy szükség szerint kisebb teher szállítására meg lehet rövidíteni. A kormányozhatóság megkönnyítésére két vezető kormányozza, a tulsó az elülsővel állandó telefon-összeköttetésben áll. Sikerült ezzel a teherautóval egy 82 tonna súlyú mozdonyt egy gépgyárból a liverpooli dokkokhoz számtani” – adta hírül 1930-ban az Újság 1930. február 4-i száma. Vagyis a Scammel már az előző évszázadban speciális, túlsúlyos szállítmányok szállítására használható teherautók terén vívott ki magának elismerést.

A cég 1955-től kezdve a Leyland Motors részeként működött. Ennek ellenére egészen 1986-ig megtarthatta a márkanevét. Sorsát az pecsételte meg, mikor a Leyland megnyert egy több mint ezerdarabos brit honvédségi tendert. Ezután ugyanis a cégcsoportot felvásárolta a holland DAF, amely ezután reorganizációt hajtott végre, a Scammel gyárát pedig bezárta.

Az antik korú teherautó még mindig működőképes, vagyis akár használni is lehetne a túlsúlyos, vagy túlméretes szállítmányok vontatásárra. Igaz, a járműnek nincs mai értelemben vett „nyeregszerkezete”. Rendelkezik viszont egy, a lökhárítóra épített csapszerkezettel, így akár „toló” nyergesként is tud funkcionálni. Az, hogy miért került eladósorban rejtély, hiszen egy ideig a British Commercial Vehicle Museum kollekciójához tartozott. Miután az intézmény 2018-ben állományba vette, néhány apró javítást végeztek rajta, majd 2022-ben aukcióra bocsájtották. Két évvel később tehát ismét bárki lecsaphat a különlegességre. Kikiáltási ára egyelőre nincsen.