Európa útjait járva útépítések kezdetéhez érve gyakran találkozhatunk ilyen, vagy ehhez hasonló jelzőtáblával. A tábla azt jelenti, hogy 2 méternél szélesebb gépjárművek a belső sávban nem közlekedhetnek.

Sok autós félreérti ezt a KRESZ-táblát 1

Tereléskor a sávok is szűkebbek lehetnek, ilyenkor a maximális szélesség is korlátozott lehet egy-egy sáv esetén. Fotó: jojoo64/getty Images

Hirtelen értelmezve bármilyen személyautóban ülve ez úgy tűnhet, mintha a teherautók korlátozásáról szólna, vagyis a belső sáv a személygépkocsiké és motorkerékpároké. Viszont a szabály, a 2 méteres tilalom a jármű teljes szélességére vonatkozik, ideértve az esetleges rakományt, valamint – és ez a lényeg – a jobb és bal oldali visszapillantó tükröket is.

Sok autós félreérti ezt a KRESZ-táblát 2

2,3 méternél már szinte minden személyautóval jók vagyunk, a gond a 2 méteres szélességkorlátozással akadhat.
(Fotó: undefined undefined/Getty Images)

Így nem árt, ha tudjuk fejből az autónk méreteit, mert könnyen lehet, hogy átlagos szabadidő-autónk, sőt hétköznapi kompakt típusunk már túllóg ezen a méreten. A Volkswagen Golf VIII szélessége a külső tükrökkel együtt 2,07 m, az Opel Astra 2,06 m, a Mercedes B-osztály pedig 2,02 m. A német utakon átlagos látványnak számító BMW X5 teljes szélessége így már 2,22 méter, az új i5 2,16 méteres.

Tehát ezek a típusok sem vehetik igénybe a belső sávot, amennyiben ilyen tábla látható az út mellett. Arról nincs információnk, hogy milyen mértékben ellenőrzik-e, és ha igen, milyen gyakran ennek a szabálynak a betartását.

Az viszont biztos, hogy aki az említett korlátozást figyelmen kívül hagyja, alaphelyzetben (veszélyhelyzet, ill. baleset előidézése nélkül) 40 eurós pénzbírságra számíthat. Ha pedig a szélességi korlátozás meg nem tartása miatt baleset következik be, az okozó sofőr a szankciók mellett arra is számíthat, hogy a biztosító az általa okozott kárt csak korlátozott mértékben fizeti meg.