A MINI 2030-ra szeretne teljesen elektromos márkává válni, így az aktuális, 2024-ben bemutatott negyedik generációs MINI Cooper esetében már az elektromos változattal nyitott a márka, míg a hagyományos, belső égésű motorral felszerelt változatok később érkeztek csak meg. De legyünk hálásak már azért is, hogy egyáltalán még készül belőle benzinmotoros kivitel. Nem is egy-, hanem kétféle. Mi most az erősebb, négyhengeres, S jelű MINI Coopert próbálhattuk ki.
Külső
Nekem nehezen áll össze az új forma, akárhányszor meglátok egy új MINI-t, képtelen vegyok nem arra gondolni, hogy nini, ez tisztára olyan, mint az új Suzuki Swift. Pedig nem olyan, legfeljebb hátulról, de mégis ez jut eszembe. Lehet, a 2004-es Swift kezdte a másolást, ami meg az akkori MINI-re hasonlított.
Biztos, hogy én soha az életben nem vennék fekete autót, pláne nem ilyen apró méretben, de a MINI mégis tetszett ilyen komoran is. Igaz, a matt arany – vagy bronz – feliratok, emblémák remekül egészítik ki a feketét, és a felni is hozzátesz a harmonikus összképhez. Hiába modern a forma, az eredeti MINI hangulata még most, 2024-ben is hibátlanul átjön az autó sarkaiban lévő kerekeket, a meredek szélvédőt és hátsó ablakot elnézve.
Profilból szemüveg nélkül is felismerhető, szemből a nagy, csodálkozó szemeknek látszó kerek fényszórók is régóta hozzátartoznak a MINI formatervéhez. Hátul pedig a Union Jack mintájára hajazó lámpatest is megmaradt, csak már fényjátékra is képes.
A MINI Cooper manapság már különlegesnek számító módon három- és ötajtós karosszériával is készül. A háromajtós MINI 3876 milliméter hosszú, 1744 mm széles, 1452 mm magas, tengelytávja 2495 mm. Az ötajtós sem sokkal nagyobb, a 4036 mm-es hosszával, 2567 mm-es tengelytávjával.
Így változott a MINI orra a generációváltáskor:
Belső
Az utastér leghangsúlyosabb része a középkonzolon pöffeszkedő hatalmas, kerek kijelző. Nem csak megjelenésével uralja az autó belsejét, – az OLED monitor képminősége nagyjából minden képernyőét veri, amit eddig autóban láttam – hanem funkciója is rengeteg van. A tapasztalat azt mutatja, hogy aránylag nehéz feladat olyan fedélzeti rendszert tervezni, ami nagy tudású és használni is élvezet.
Na, a MINI-ben ez összejött. Egyedül a klímavezérlést utálatos érintőképernyőn nyomkodni, ahol apró kis felületet kellene eltalálni menet közben, de szerencsére a pánikszerű szélvédőpárátlanításhoz megtartották a valódi, fizikai gombot.
Minden más beállítása tényleg élményszerű a MINI-ben, az egész logikája olyan, mint egy mobilé, és mellé akkora felületen lehet ezt elvégezni, mint egy körforgalom. Alatta újabb érdekes gombsor következik, ezekkel lehet a motort indítani – ez a középső és elfordítani kell – a tőle jobbra és balra lévőkkel pedig a fokozatokat lehet választani, vagy a vezetési módokat, amit is Experiences-nek hívnak. Nem mondom, hogy nincs jobban használható megoldás erre, de hogy egyedibb kevés van, az biztos.
Élmények
Gokart, Core, Green, Vivid, Timeless, Balance, Personal élmény a kínálat, ezekből lehet választani. A klasszikus Normal, Eco Sport módok helyett itt fura nevekkel találkozunk, amelyeket aktiválva megváltozik az autó stílusa. Izgágává, spórolóssá is változtatható, a vezető pillanatnyi igényei szerint. Módválasztáskor változik a műszerfal grafikája és a hangulatvilágítás színe, mintája is. Utóbbit egy picike projektor vetíti a textilburkolatra. Engem megvettek vele, annyira jó az ötlet és a kivitelezés is.
Kesztyűtartója nagyon apró, cserébe a hagyományos váltó helyén a padlón is van egy fedeles rekesz. USB-C töltőpontból kettő is van elől, közvetlenül a 12 voltos csatlakozó ellett. Emellett vezeték nélkül is lehet tölteni a telefont, csak be kell szíjazni szerencsétlent egy fura telefontartóba. Ahonnan tuti nem esik még akkor sem, ha fejre állsz az autóval.
A kormány a korábban már kipróbált, belsőre nagyon hasonló Countrymanéhez hasonlóan itt is rettenetesen vastag. Elképzelésem sincs mit akarnak vele üzenni, vagy mit kéne éreznie a vásárlónak, nekem inkább kellemetlen, hogy az E.T.-szerű ujjaimmal sem érem át rendesen a kormányt a puffasztott részén. Ahol elméletileg fogni kéne.
Szemmagasságban az utastérben végig mindent textilbe burkoltak, ami kifejezetten otthonossá teszi a belsőt. Az anyagok kellemes tapintásúak, jó az ülés, van tartása is, bár én legalább egy fél arasznyival még lejjebb engedném. Ha lehetne. Vezetés közben a meredek, aránylag kis szélvédő zavarhat a kilátásban. Különösen a sor elején állva nehéz belőle szemmel tartani a közlekedési lámpát.
Tér
Valószínűleg sejted, hogy egy háromajtós, apró autóban hátul felnőttként egyáltalán nem jó ülni. Még akkor sem, ha legfeljebb ketten ülhettek a második sorban, mint itt. A hely kevés, közel van a plafon, az első ülés, minden. Ráadásul a motor olyan lassan mozgatja előre-hátra az első üléseket, hogy beleőszülsz mire végez.
Csomagtartója alapesetben 210 literes, amit a hátsó ülések ledöntésével 725 literre lehet növelni. Sok minden nem fér bele, viszont a padlószintje változtatható, így elférnek alul a kötelező és a praktikus holmik is. Ha nagyobb térre van szükség, akkor kivehető az álpadló, de a ledöntött hátsó üléstámlákkal sík felületre is lehet rámolni. Csomagrögzítő fülek, szatyorkampó, vagy egyéb extra nem jutott a csomagtartóba. Mondjuk nem is ezzel fogsz besegíteni a haverod költözésénél.
Technika
MINI-ből jelenleg kétféle elektromos és kétféle benzinmotoros változat kapható. Elektromosból 184 és 218 lóerős változatok léteznek, a gyengébb 36,6 kWh-s, az erősebb 49,2 kWh-s akkumulátort kapott. Az elektromos változatok 7,3, illetve 6,7 másodperc alatt futják a 0-100 km/h közötti sprintet. Benzinesből is kétféle szerepel a listán, itt a teljesítmény mellett a hengerek számában is van különbség.
A MINI Cooper C háromhengeres 1499 köbcentis, turbós benzinmotort kapott az orrába, ami 156 lóerős és 230 Nm a csúcsnyomatéka. Az S-es változatba már rendes négyhengeres, 1998 köbcentis motor került, 204 lóerős teljesítménnyel, 300 Nm nyomatékkal, ilyen volt a tesztautóban is. A benzinmotoros MINI-k 7,7 és 6,6 másodperc alatt gyorsulnak 100-ra, csúcssebességük 225 és 242 km/óra. Váltóból hétfokozatú automatikus kerülhet csak az új MINI Cooper-be, és mindegyiknél az első kerekek hajtottak.
Vezetés
Hála a különféle, gombnyomásra váltogatható „élményeknek” egész sokféle stílusú autója is lehet annak, aki MINI-t vásárol. Már a nyugodtabb beállítással is élvezetesen vezethető az autó, ilyenkor nem sokat hallani a motorból és a váltó is kulturáltan, finoman váltogat a fokozatok között.
Ordító különbségekre azért nem kell számítani a legtöbb beállítás között, amik közül a Gokart lóg ki a legjobban. Ezt kiválasztva érzékenyebb lesz a gázpedál és a váltó is begyorsul, lassításnál pedig szépen, egyesével pakolgatja vissza a fokozatokat. Sőt, a menetstabilizáló is egész megengedő benne, ha muszáj, tudsz vele úgy kanyarodni, hogy sikítsanak a gumik és a melletted ülő is.
A 204 lóerős teljesítmény mellett a kormányzása az egyik legjobb része a MINI vezetésének. Pontos, közvetlen nagyon jól irányítható vele az autó, egyedül az hiányzik a tökéletes gokart érzéshez, hogy jóval alacsonyabban kéne benne ülni.
Apró kasztnija jól átlátható lenne, de előre, jobbra a visszapillantó kitakarja a fél külvilágot. Az amúgy is apró szélvédő miatti fénytelenséget a hatalmas tetőablakok ellensúlyozzák, ezeknek hála még rossz időben is kabrióérzésed lehet benne.
HUD
Bár nem kifejezetten a vezetőtámogató rendszerek közé tartozik, de nagy segítség a head up display, ami ugyan nem a szélvédőre, hanem egy plexilapra vetíti az információkat. Viszont sokkal jobb ezt nézni, mint a középen lévő óriási információs tányért. Persze az égvilágon mindent, még a navigációs utasításokat is képes megjeleníteni.
Klasszikus vezetőtámogatók közül a sebességtartó automatika, ütközésre figyelmeztető rendszer vészfékezési képességgel, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sebességkorlátozás felismerő, parkolássegítő rendszer, tolatókamera, és a sávtartó is alapáras. Feláras extraként olyan rendszer is kérhető bele, ami a parkolást is megoldja helyetted.
Az erősebb, benzines MINI Cooper S gyári fogyasztása 6,1-6,4 liter, ami messze nem reális, a való életben, gyakori városi használat mellett a 9 liter simán eltűnt benne 100 kilométeren.
Költségek
Valamivel 10 millió forint alatt van a MINI indulóára. Mármint a belsőégésű motoros változaté. 9 990 000 forint a gyengébb, C változat, az S pedig 11 655 000 forinttól indul. Mindkét ár a háromajtós kivitel beugróára, akinek ötajtós kell, az 10,4 millió, vagy 12 070 000 forinttól veheti meg a nagyobb MINI-t. Az elektromos kivitel 13,2 milliótól indul, – Cooper E – és 14,9 millió az SE belépő ára.
Egységesen 226 ezer forint a metálfény felára, ez csak az ezüstmetál szín esetében lehet megúszni, a motorháztető dekorcsíkjáért 57 ezret kell még fizetni. Ezen felül vannak előre összeállított csomagok is, ezek XS, S, M, L és XL fantázianeveken futnak, és nem kell hozzá Columbo-nak lenni, hogy kiderüljön, melyik az olcsóbb és kerül bele kevesebb extra, és melyik a fullos csomag. Az árak 385 ezer és 2,4 millió forint között mozognak.
Értékelés
Egyedi, menő külső, izgalmas forma, és szerethető, és jól használható utasterű kisautó a MINI Cooper. Az S változat 204 lóerejével a közlekedés is jó móka lehet az autóval, az ereje megvan hozzá, a váltó is úgy dolgozik, ahogy akarod, a futómű és a kormányzás pedig tudja azt, amiért midig is szerettük a MINI-ket.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|