Kinek jut eszébe szabadidő-autó vásárlásakor a Subaru? Valószínűleg nem sokaknak, legalábbis abból kiindulva, hogy 1997 óta 369 ezer Forester kelt el Európában. (A Ford Kuga jobb éveiben tudta ennek kétharmadát, de a Mazda CX-5 is túlszárnyalta ezt 2011 óta.)

Világviszonylatban jobban áll a japán márka több mint 5 milliós példányszámával, de amiatt talán nem repesnek az örömtől, hogy adataik szerint a Subaru-, illetve Forester-vevők ős-Subarusok, akik idősödnek és lehet, hogy utolsó autójukat vásárolják szeretett márkájuktól. Ezen hivatott változtatni az új, hatodik generációs Forester, melyet Németországban, Berlin mellett próbáltunk úton és útfélen egyaránt.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 1

Külső

Fontos tehát, hogy nyisson a Subaru egy új, fiatalabb vevőkör felé. Az ehhez vezető út során megőrizték, illetve tovább csiszolták azt, amiben jó a Forester, mellette azonban három nagy területhez nyúltak hozzá komolyabban. Ezek egyike a dizájn volt.

Méreteit tekintve nincs nagy különbség az előző és az új Forester között, a 6. generációs modell csak 3 centivel hosszabb és 1,5-lel szélesebb elődjénél. A világból 4670 * 1830 * 1730 mm-nyi teret foglaló autó jóval letisztultabb, modernebb külsőt kapott. Radikális megoldások nincsenek, egy fiatalos, nem túlgondolt autóról van szó.

Vannak részletek, melyeken elidőzhet az ember, ilyen például a LED-fényszórókat összekötő vízszintes vonal, mely vizuálisan szélesíti az autót. Jól játszottak a domborításokkal is, a sárvédőívek feletti mélyítés feldobja a kocsi oldalát, és jó ötlet volt a Forester név ilyen módon történő megjelenítése is a csomagtérajtón. A hátsó lámpaházak a mai trendeknek megfelelően szintén összeérnek – pontosabban csak majdnem, a Subaru-logó állja ennek útját.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 75

Majdnem összeérnek a hátsó lámpatestek

A hátfal meredekebb lett, több helyen is játszottak hasonlóan a szögekkel a tervezők. A Subaru szakemberei hozzátették, hogy mindez nem mehetett a légellenállás rovására, különböző légterelő elemecskékkel, látható és láthatatlan megoldásokkal (pl. a motorburkolat kialakítása) tartották ezt kordában. Változtattak a motorház domborításán is, ott a kilátás javítása volt a szempont.

Egy terepre is szánt modellnél szinte kötelezőek az alsó műanyagelemek, természetesen a Foresterre is felkerültek ezek 22 centivel a föld fölé, illetve a 18/19 colos felnik köré. Hátul, a jobb oldalába lyukat ütöttek a kipufogó miatt – a japán piacon lévő Forester kapható olyan erőforrással, ahol mindkét oldalra kerül kipufogóvégződés.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 76

Berlin mellett mutatkozott be a hatodik generációs Subaru Forester

Belső

Az új vásárlóközönség bevonzásának második, illetve harmadik lépéseként a komfortszint növelését, valamint a jobb használhatóságot határozta meg a Subaru. A beltér változásai mindkét kategóriát kimerítik, ugyanis a japánok olyan részletekre gondoltak ez alatt, mint az utastér helykínálata, az ülések javítása, a kabin csendessége, a csomagtér mérete és használhatósága, valamint a konnektivitás kérdései.

Kissé sajnáltam is emiatt, hogy a belső részletes megismerésére nem volt sok időnk a próba során. Persze azért volt jó néhány dolog és tulajdonság, mely a rövidke idő ellenére is élesen megmaradt a Foresterből. Ilyenek voltak az autó különböző pontjain fellelhető easter eggek, elrejtett apróságok. A szélvédőn és a tetőüvegen kolibri repked, de bakancslábnyomot és kutyatappancsot is találunk.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 77

Mit jelent a kolibri? Egzakt magyarázatot nem kaptunk rá, de utalhat a háttal ereszkedési képességre is – a kolibri az egyetlen madár, mely képes hátrafelé repülni

Maga a beltér összképe egyébként fiatalos, letisztult és modern. Itt is játszottak a Subaru-tervezők a vízszintes vonalak térnövelő hatásával, bár enélkül sem lehet panasz a helykínálatra, négy termetesebb felnőtt is kényelmesen elfér a Foresterben. Remek a környezet is, szépek a felületek, bármerre is nézzünk.

Kényelmes ülések kerültek a Foresterbe, melyek elektromosan állíthatók, fűthetők és még jól is tartanak. Utóbbira nagy gondot fordított a Subaru: részletesen magyarázták, hogy igyekeztek olyan üléseket kreálni, melyek önmagukban is tompítják a testre, valamint a fejre ható erőket. A fej akaratlan billegésének mértéke 44 százalékkal csökkent az előző Foresterhez képest, ez a gyakorlatban kevésbé fárasztó utazást jelent, mert a test izmainak kevesebbet kell dolgoznia a mozgás ellensúlyozásán.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 78

Vékonyak az A-oszlopok, szinte alig van szemmagasságban holttér

Egyre ritkábban kerül új autókba analóg óracsoport. A Forester ezt a kivételt erősíti. Talán ez az egyetlen dolog, amibe beleköthetnénk, hogy ez nem fog tetszeni a belsőben a fiatal vásárlóközönségnek, de alapvetően ez mellékes részletnek mondható.

Kijelzőkből azért nem áll rosszul a Subaru, mert egy kisebb, 4,2 colos darab került azért a műszeregységre is, középen pedig ott a 11,6 colos Full HD felbontású infotainment rendszer, vezeték nélküli telefontükrözéssel. Érdekes, hogy az USB-csatlakozók és a 10 W-os vezeték nélküli telefontöltő felület mellé került az autóba egy 3,5 mm-es hangbemenet – számos mobilon már nincs is ilyen csatlakozó a vezeték nélküli fej- és fülhallgatók korában.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 79

A vezeték nélküli töltőn pihenő telefonon valószínűleg már nincs is hagyományos fülhallgató-aljzat, a Subaru Foresterbe mégis került ilyen bemenet

Tárolóból az utastérben nincs sok, az ajtózsebek is keskenyebbek elöl, a kesztyűtartó átlagos méretű. Láblendítéssel is nyitható az elektromos mozgatású csomagtérajtó, mögötte 508-1720 literes raktérrel. Több japán autóhoz hasonlóan a Foresterben is vannak kallantyúk a csomagtérben, melynek meghúzása után már dől is előre a második üléssor.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 80

508 literes a csomagtér

Technika

Még mindig igaz, hogy Subaru = bokszermotor, de érdemes figyelni és résen lenni. A japánok jelenlegi terve ugyanis az, hogy 2030-ra Európában már csak villanyhajtású modellekkel érkeznének. Az elektromos átállás már megkezdődött a bokszereknél, hiszen már az előző Foresterbe is hibrid erőforrás került.

Nincs változás azon a téren, hogy az erőforrás alapja egy közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, kétliteres szívó benzines. Nem hagyták azért érintetlenül a 136 LE teljesítményű, 182 Nm csúcsnyomatékú motort, összesen 24 helyen módosították: többek között megújult a motorblokk, a vezérműtengely, a dugattyúgyűrű és még a kipufogórendszer is. Ehhez jön az öt ponton szintén továbbfejlesztett Lineartronic CVT sebességváltó, valamint az abba épített 12,3 kW-os (16,6 LE), 66 Nm csúcsnyomatékkal rendelkező villanymotor.

A Forester egy, a terepen is nyugodt szívvel használható SUV. Legnagyobb első, középső és hátsó terepszöge 20,4, 25,7 és 21 fok, a lehetetlennek tűnő helyek bevételében pedig az X Mode segít. Ennek lényege, hogy a szimmetrikus állandó összkerékhajtásnál a tapadási viszonyoknak megfelelően szabályozza a nyomatékot. Alapvetően 60:40 arányban az első tengely kap többet, de 50:50-re is elkúszhat adott esetben. Ereszkedés-szabályozása immár nem csak előre-, de hátramenetben is működik.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 81

60:40 arányban osztja el a rendszer alapvetően a nyomatékot, de terepen ez 50:50-re is módosulhat

Az autó alatt elöl MacPherson-rendszerű futómű dolgozik, hátul a felfüggesztés kettős keresztlengőkaros. Vontatni is lehet vele, akár 1870 kilót is.

Nem győzte hangsúlyozni a Subaru, mennyit dolgoznak a biztonságért. Tettek is egy merész kijelentést: 2030-ra szeretnék nullára csökkenteni azon balesetek számát, melyekben autóikban hunynak el emberek. Ennek megfelelően már a Forestert is kilenc légzsákkal szerelték fel, de továbbfejlődött az EyeSight, a márka vezetéstámogató technológiája is.

A rendszer immár 15 funkciót egyesít, melyből öt teljesen új (pl. elektromos fékrásegítés, vészhelyzeti megállító rendszer), hetet pedig továbbfejlesztettek. Javítottak például a gyalogos-, kerékpáros- és motorosfelismerésen egy új kamera beszerelésével, az előre tekintő radar pedig jobb lett a rendszer észlelési képessége. A vezetőfigyelő rendszer együtt dolgozik mindezekkel és nagy sebességről is képes körültekintéssel megállni: fokozatosan lassítva a járművet még arra is figyel, hogy ne kanyarban álljon meg.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 82

A biztonsági rendszerek lelke, az EyeSight kameracsoportja

Vezetés

A Subaru nem finomkodott: a Foresterrel erdőben, süppedős homokban, emelkedőn és sziklás lejtőn is mehettünk.

Vezettünk városi és közúti körülmények között is egy tesztpályán, mely többek között vasúti átjárót, rengeteg fekvőrendőrt, macskaköves részt, valamint villamossínnel is tarkított szakaszokat is tartalmazott. Utóbbinak volt egy különlegessége is: ugyanazt a kört többször is megtettük váltva az új Foresterrel, illetve az előző generációs változattal, így direkt módon összehasonlítva a vezetésben tapasztalható eltéréseket.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 83

Nem csak előremenetben képes ereszkedni, háttal is

Kezdjük is utóbbival, mivel a differencia elég markáns. A legnagyobb különbség a régi és az új Forester között a kormányzáshoz szükséges erőben tapasztalható. Az ötödik generációs autó jóval nyersebb, utódja azonban egy fokkal pontosabb. A könnyebb kezelhetőség ellenére maradt még egyfajta maszkulinság a Foresterben, és számos SUV-nál még mindig több élményt kínál.

Ennek kapcsán hangzott el az a tételmondatnak is beillő állítás, hogy csak valahogy bele kellene ültetni az embereket egy Subaruba. A termék ugyanis jó, de nem ismert, így eszébe sem jut sokaknak például, hogy Forestert vegyenek más SUV-k helyett.

A zajszintet illetően is sokat javult a helyzet. Az új Forester sokkal jobban megszűri a kívülről érkező hangokat elődjénél, belső hangforrás pedig nincs – az ötödik generációs autónál volt némi zörej az ajtók felől. A CVT váltós erőforrásrendszer működési sajátosságait persze tapasztalni ennél az autónál is, az intenzívebb gyorsítási kísérleteket nem túl intenzív gyorsulás (12,2 másodperc a 0-100-as sprint) és az egyenletesen felpörgő motor hangja kíséri.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 84

12,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre

A belső tér részletezésénél emlegetett ülésmegoldás már rövid úton is érezhető, valóban stabilabb az új Foresterben az ember. Terepen, egyenetlen talajon sem rázza ki az ebédet a gyomrunkból az autó, ez a futómű hangolásáról is árulkodik.

Szintet lépett a stabilitást illetően a Subaru, nagy sebességű kanyarokban érezhetően kisebb a dőlés. Ez a továbbfejlesztett padlólemez eredménye: teljes belső vázszerkezetet építettek be, 8 helyett 27 méteren alkalmaztak ragasztásos kötést a szerkezeti elemeknél és megnövelték a felfüggesztés rögzítési pontjainak merevségét. A változtatásoknak köszönhetően 10 százalékkal nőtt a karosszéria torziós merevsége.

Ezzel együtt persze nem a Forester lesz az az autó, amivel hegyi felfutót nyer az ember. A kanyarokban azért érezteti hatását az 1,7 tonnás tömeg. Persze ez az autó nem is erre épült: pénzéért egy családi mindenest kap az ember, amivel nyugodtan el lehet menni nyaralni, de a nehezebben megközelíthető hobbitelekre is.

Kívülről is vékonynak tűnt, de igazán a sofőrülésben ülve jön át, tényleg mennyire vékony is a Forester A-oszlopa. A legtöbb holttér a kerekek szintjénél tapasztalható, ám a 360 fokos kamera mindent láthatóvá tesz – ez terepen, egy-egy dombtetőre felhajtva szintén jól jött. Segítségével a szűk városi helyeket imitáló bójasorban is koccanás nélkül elnavigáltunk. Fordulókörének átmérője 10,8 méter, ez megsüvegelendő.

Ha ilyen autót veszel, nem akarsz mást ez után 85

Elődjéhez képest sokat javult vezethetőségben a Forester

Költségek

Magyarországon október közepétől kapható majd a Subaru Forester, a márka hazai képviselete szerint az árakról is akkor lesznek részletes információk. A piac szereplőit elnézve egy 12-13 millió forint környékére belőtt indulóárral jó eséllyel rúghatna labdába a Subaru a vetélytársak ellen – más kérdés, hogy ez kivitelezhető-e.

A Subaru Forester vetélytársai – Listaár, forint
Mazda CX-5 2,0 (165 LE) 13 145 000
Nissan X-Trail 1,5 VC-T Mild-Hybrid (163 LE) 13 458 400
Ford Kuga 1.5l EcoBoost (150 LE) 13 610 000
Toyota RAV4 2.5l Hybrid (218 LE) 15 840 000

Értékelés

Sokak perifériáján kívül esik a Subaru, pedig a Forester is mutatja, hogy ennek nem kellene így lennie. A bokszermotoros hibrid szabadidőjármű terepjárós tulajdonságokkal is rendelkezik, viszont mindez nem megy a kényelem rovására.

A termék jó, de hogy mennyire kerül reflektorfénybe az autó, az a jövő zenéje. Az árakra érzékeny magyar piacon ehhez elég lehet egy jól belőtt vételár.

Mellette – Ellene
 
  • Kényelmes ülések
  • Tágas beltér
  • Csendesség
  • Könnyű kezelhetőség
  • Terepre is alkalmas
 
  • Gyenge motor
  • Csak egyfajta erőforrás
Hány pontra értékeled az új Subaru Forestert?
átlag
7.59
szavazat
1297
Hány pontra értékeled az új Subaru Forestert?