Szintet lépett a Scania és az ausztráliai Fortescue vállalat együttműködése. A svéd gyártó olyan önvezető szerelvényt helyezhet forgalomba, amely több pótkocsiból áll. Eddig jellemzően csak billencsesek autónóm rendszerrel történő ellátása volt fókuszban.
Mindez nem egy öncélú projekt része. A globális bányaipar átalakulóban van és az autonóm megoldások egyre nagyobb figyelmet kapnak. Az iparágat érintő kihívásokat most már a fenntarthatóság szem előtt tartásával lehet megközelíteni, mivel a technológiai fejlődés ezen a területen jelentős mértékben felgyorsult.
A Scania teherautó automatizálási technológiájával az autonóm megoldások könnyedén beilleszthetők a Fortescue flottakezelő rendszerébe (FMS), amelynek célja a flottakihasználás optimalizálása és a termelékenység maximalizálása. Ugyancsak fontos elvárása az FMS-sel szemben, hogy kisebb üzemanyag-felhasználását érjenek el a termelékenység megtartása mellett. A svéd gyártó egy R770-es, XT-kivitelű, azaz megerősített alvázvédelemmel és off-road gumiabrocsokkal ellátott vonatót látott el önvezető rendszerrel.
„A Scania bányaipari tehergépkocsik szállítása terén szerzett tapasztalatainak és az autonóm vezetés során elért eddigi eredményeinek felhasználásával immáron a road train szerelvények is átállíthatók önvezetésre” – jegyezte meg Manfred Streit, a Scania Australia ügyvezető igazgatója. Az újdonságot a Fortescue nyugat-ausztráliai Christmas Creekben található vasércbányájában tesztelik. A szóban forgó szerelvény három konténerrel összesen 240 tonna rakomány szállítására képes.
Érdekesség, hogy a Scania júniusban jelentette be, hogy megkezdte az önvezető, 40 tonnás bányateherautók forgalmazását. Vagyis a technika Ausztráliában már bárki számára elérhető.