Egy héten keresztül csigázta a prágaiakat, vajon mit rejt az a világító kocka, melyet egy uszály fedélzetén állítottak ki a Moldva folyón. A figyelmesek persze tudták, hogy a Škoda Elroq lesz az, de hogy pontosan mi is ez és hogyan is néz ki, csak október elsején, az esti órákban derült ki. Mi is elutaztunk a csehek kompakt SUV-jának világpremierjére, melyet hajókról figyeltünk.

Ez a a cseh márka harmadik első tisztán elektromos hajtású modellje, a korábbi Citigo és a jelenlegi kínálatban is szereplő Enyaq után. Jelentősége azért nagy, mert az európai piac kiemelt szegmensébe hoz elektromos hajtású modellt a Škoda. Ezzel öt tagúvá nő a márka SUV-kínálata, a Kamiq, a Karoq, az Enyaq és Kodiaq mellett.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 1

Külső

Méretben a Karoq-hoz áll talán a legközelebb, de tíz centivel hosszabb annál az Elroq: 4488 mm hosszú, 1884 mm széles és 1625 mm magas az autó. Az elektromos kompakt SUV az első autó, mely a Škoda új dizájnnyelvezete, a Modern Solid szerint épült. Leginkább frontrészén lehet észrevenni, mi minden érkezett ezzel a tervezési csomaggal.

Eltűnt például a márkalogó, a szárnyas nyíl helyét Škoda-felirat vette át. A hűtőmaszk hagyományos értelemben véve megszűnt létezni, gyakorlatilag egy egybefüggő műanyag területté vált a fényszórók között. Ez a Tech-Deck Face nevet kapta, mely nem csak a jövő Škodáinak meghatározó arculati eleme lesz, hanem ez rejti a radarokat és a frontkamerát.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 57

19-21 colos felniket kaphat az autó

Négy lámpatesttel nézhetünk farkasszemet az Elroqon, melyek mindegyike vékonyka, kevés területet vesznek el az autó elejéből. Kizárólag LED-technológiát használnak, a fejlettebb verziókba LED Matrix fényszórók kerülnek. A fények kapcsán úgy fogalmaztak, a Škoda Elroq világítása olyan, mint a Hold: ereje elég, hogy bevilágítsa az éjszakát, de közben mégsem vakít. Az Elroq is követi azt az általános trendet, hogy a nappali menetfényeket és a valódi világításért felelős lámpákat szétválasztották, előbbiek felelnek a designért, ezeket látjuk ott, ahol a fényszórókat keresnénk, a motorháztető magasságában, míg a fényszórók lentebb a lökhárítóban kaptak helyet.

A debütálás után korlátozott ideig elérhető First Edition kivitelen a fényszórók vizuálisan össze is érnek, később ez nem lesz így. Több fekete külső elemmel operál a limitált kiadás, ahogy a sima Elroq mellett a kínálat állandó részét képező Sportline kivitel is. Utóbbi alapvetően a sportosabb vonalat képviseli majd nagyobb kerekeivel, feszesebbre hangolt futóművel és progresszívebb kormányérzettel.

Visszatérve a külső megjelenéshez, hátul szintén új lámpatestekkel találkozni, melyek között elterül a Škoda-felirat. A szárnyas nyíllal már csak a 19-21 colos felniken találkozni, még nem tűnt el végleg a logó. Magáról a dizájnnyelvezetről kijelenthető, hogy valóban újdonságot hozott a márka életébe, viszont nem alakult át minden megrendítően. Egyértelműen škodás az autó, felismerhető, melyik márkához tartozik.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 58

4488 mm hosszú, 1884 mm széles és 1625 mm magas

„Nagy arca” van az Elroqnak, alaktényezője viszont csak 0,26. Kellett ehhez a márka szerint a letisztult oldal, melyen talán az egyik legérdekesebb rész a kilincsek elhelyezése. Élőben olyan hatást keltenek, mintha a szokásosnál kissé alacsonyabbra kerültek volna az ajtónyitók, miközben egyébként semmi baj az elhelyezkedésükkel. Valószínűleg az első és hátsó fényszórókat összekötő él babonázza meg a szemet és az agyat, és teszi szokatlanná a látványt.

A letisztult oldal mellett az aerodinamikailag optimalizált A-oszlop, a visszapillantó-házak, az első kerekek körül kialakított légfüggönyök vagy a kerékjárati réseket szűkítő elemek nélkül nem lenne ilyen aerohatékony a Skoda Elroq. Ebből a szempontból a legfontosabb rész nem is látszik: az akkumulátorhűtő nyílását a rendszer automatikusan zárja-nyitja, csökkentve a légellenállást.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 59

Sportosabb futóművet kapott a Sportline verzió

Belső

Érezhetően kevésbé fújt be a beltérbe az újítás szele. Vannak újszerű megoldások, de talán nem ott, ahol számítana rá az ember. Helyet foglalva a kiviteltől függetlenül kényelmes ülésekben (a Sportline kivitelbe jobb oldaltartású elemek kerültek), a figyelmet a kijelzők rabolják el.

Az infotainment központja egy 13 colos kijelző, alatta fizikai gombokkal. Személy szerint nem bánom, hogy maradt nyomkodnivaló, bizonyos szempontból azonban ez visszalépés: gondoljunk például a tavaly bemutatkozó új Superbben is megtalálható okos tekerőgombokra. A multikormány sem változott sokat, már az előző generációs Superbben is hasonló gombkialakítású darabbal lehetett találkozni.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 60

A kormányról is eltűnt a márka logója, de egyébként nem változott sokat

A digitális műszeregység egészen összement és kapott egy jókora felső peremet, ami jó árnyékoló, de bizonyos esetekben ronthat a betekintési szögön is. A figyelem azonban nem ide fog összpontosulni, hanem sokkal inkább a vetített HUD-ra, mely olyan komplex dolgokra képes, melyet tényleg lehet kiterjesztett valóságnak nevezni. Üdvözlőgrafikával fogadja a sofőrt, menet közben pedig akár dinamikus navigációs nyilakat is vetíthet, konkrétan megmutatva, hogy merre is haladjunk.

Elmaradt tehát az eget rengető digitális megváltás az Elroq-ban, de nem is biztos, hogy ez probléma. Sokkal inkább érezhető az, hogy az utasok jóléte került a fókuszba, beleértve a kényelmet, az anyagminőséget és a helykínálatot. A Škoda az Elroq belterének összeállításánál törekedett a fenntarthatóságra is. Előkerültek a PET-palackok és a kidobott ruhák, mint alapanyagok. Ezek mind jól hangzanak környezettudatossági szempontból, ám gyakran tapasztalható, hogy minőségükben és megjelenésükben elmaradnak az ilyen összetevőket nélkülöző belsőktől.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 61

13 colos érintőképernyő az autó központjában

Ez nincs így az Elroq esetében. Vannak keményebb műanyagok is, de minden kivitelben legalább 3-4 különböző anyagú vagy textúrájú felület keveredik. Jó érzés az autóba ülni, ilyen környezetbe kerülni. El is férni odabenn, a hátsó sor is korrekt fej- és lábteret kínál. Cuccainkat is van hova pakolni, összesen 48 liternyi extra hely áll rendelkezésre a kategóriaelső 470 literes csomagtéren felül. Kifejezetten tetszett a könyöklő alatti rekesz variálhatósága, a kivehető rendszerező betétekkel, illetve a kalaptartó alján lévő hálós tartó, melybe pl. a töltőkábel csomagolható. A csomagtér a hátsó ülések ledöntésével 1580 literesre növelhető.

Technika

Többféle erőforrással kínálja a Škoda az Elroq-ot. Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük a különböző konfigurációkat. Alapvetően három különféle akkumulátor és motor kombinációja adja meg a modellkínálatot, de készül egy negyedik igazán szabadidő-autós variáns is. 

  Elroq 50 Elroq 60 Elroq 85
Akkumulátor kapacitása (összes/nettó) 55 kWh/52 kWh 63 kWh/59 kWh 82 kWh/77 kWh
Töltési idő (10-80%, villámtöltő) 25 perc 24 perc 28 perc
Teljesítmény 125 kW (170 LE) 150 kW (204 LE) 210 kW (286 LE)
Végsebesség 160 km/óra 160 km/óra 180 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/óra) 9 mp 8,5 mp 6,6 mp

Az Elroq alapja a VW-csoport MEB villanyautós építőkészlete. Az állandó mágneses szinkronmotorok mindig a hátsó tengelyen kapnak helyet, és azt is hajtják – ez alól kivétel az Elroq 85 konfiguráció, melyből létezik összkerékhajtású verzió is Elroq 85x néven. Ami a hatótávot illeti, akkumulátorméret szerint növekvő sorrendben 370, 400 és 560 kilométer hozható ki az Elroqból a WLTP mérési ciklus szerint. AC-töltőről 11 kW-os töltési sebesség mellett 5,5-8 óra közötti idő alatt tölthető fel egy Elroq.

Elöl MacPherson-rendszerű futómű dolgozik az önmagában 1,9-2,1 tonnás autó alatt, hátul multilink rendszer található. A nehezebb Elroq-okra komolyabb fékek is kerülnek, az első tengelyt nem egy, hanem kétdugattyús, belső hűtéses tárcsafékek lassítják. A hátsó tengely fékigénye villanyautóknál kevésbé jelentős a visszatöltés miatt, a Škoda oda az olcsóbb dobfékeket választotta.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 62

Háromféle erőforrásrendszerrel jön az Elroq

Természetesen az Elroqba is bekerül mindenféle biztonsági és vezetéstámogató asszisztens, melyek munkáját a korábbiaknál kifinomultabb szenzorok segítik. A rendszerek figyelik, hogy a sávunkban maradunk-e, a megfelelő tempóval halad-e az autó, még a dugóban is levesznek némi terhet a vállunkról és figyelik azt is, hogy a forgalomtól és a sebességtől függően hogyan lehetne az energiafogyasztást csökkenteni.

Egy esetleges baleset előtti utolsó pillanatban a kocsi még felhúzza az ablakokat és megfeszíti az öveket, hogy az utasoknak a lehető legkevesebb baja essen, a védelemről 9 légzsák gondoskodik.

Aki szereti a mobilos parkolós játékokat, az nagyban is játszhat ilyet az Elroqjával. Négy méteres távolságon belül a Škoda mobilalkalmazásán keresztül is irányítható a leparkolni kívánt autó. Meg is taníthatunk parkolóhelyeket az Elroqnak, ahová képes 50 méteren belül magától beállni.

Árával hódítana a Škoda új villanyautója 63

Fél órán belül feltölthető 80 százalékra villámtöltővel

Vezetés

A prágai világpremieren nem vezettük az Elroqot, azonban van már tapasztalatunk a kompakt SUV-val. Még álcázva próbáltuk, vonatkozó cikkünket itt olvashatod:

Az első hosszabb próbára leghamarabb jövő márciusban kerülhet sor, Magyarországra várhatóan akkor érkeznek meg az első modellek.

Költségek

33 ezer euró – ez volt az egyik első dolog, amit a Škoda hivatalos kiadványaiban olvasni lehetett az Elroqról, pontosabban azt, hogy ezt az árat, illetve környékét célozzák meg. Ez az irányár persze csak a belépőmodellre vonatkozik és minden bizonnyal csak néhány országra, a legnagyobb akkumulátoros példány például már a 44 ezer eurót súrolja alulról.

Kiemelték, hogy ár-érték arányban kompakt SUV-ok közt nincs is jobb ilyen áron, figyelembe véve akkumulátorának méretét és gazdag alapfelszereltségét. Hogy a magyar árak mennyire közelítik vagy épp haladják meg az átszámítva kb. 13-17 millió forintos összegeket, majd október közepén fog kiderülni. Az biztos, hogy állításuk igazolásához 14 millió alatt kell maradnia a legolcsóbb Elroqnak.

A Škoda Elroq (Elroq 50, 52 kWh, 170 LE) vetélytársai – Listaár, forint
BYD Atto 3 (60,4 kWh, 204 LE) 13 997 900
Hyundai Kona EV (48,4 kWh, 154 LE) 14 599 000
Ford Explorer (52 kWh, 170 LE) 17 050 000
Árával hódítana a Škoda új villanyautója 65

33 ezer euró környéki indulóárat célzott meg a Škoda az Elroq-kal, itthoni ára október közepén lesz

Értékelés

Éles teszt előtt nehéz dolog a véleményezés, de az eddig látottak alapján, aki ekkora méretű villanyautót keres, annak a Skoda Elroq-kal is számolnia kell. Biztatónak tűnik az ára és a helykínálata, miközben minőségben is olyat alkottak, amit ki lehet tenni az ablakba. Lehet, hogy ez az autó fogja rávenni a villanyautózásra Magyarországot?

Mellette – Ellene
 
  • Remek megjelenés
  • Minőségi beltér
  • Praktikus tárolási megoldások
  • Többféle erőforrás
  • Hátsó- és összkerékhajtású verzió is a kínálatban
  • Várhatóan kedvező ár
 
  • Kevés újdonság a beltérben
  • Nagy tömeg
Hány pontot adsz a Škoda Elroqnak?
átlag
7.04
szavazat
333
Hány pontot adsz a Škoda Elroqnak?