Az autók károsanyag-kibocsátásával az a baj, hogy az átlagember csak a használat során felmerülő emissziókban gondolkodik, pedig a jármű hasznos élettartamát megelőző, illetve azt követő fázisok – a nyersanyagok beszerzése és feldolgozása, a gyártás és a szállítás; illetve a hulladékhasznosítás, a szennyező anyagok semlegesítése, és így tovább – is komoly terhet rónak a környezetre, gyakran sokkal nagyobbat, mint gondolnánk.
A Renault Emblème tervezésekor ellenben pont ezekre a területekre fordítottak kiemelt figyelmet: az autó teljes élettartama során tizedannyi szén-dioxid keletkezik, mint egy hasonló paraméterekkel rendelkező, szokásos autó esetében.
Hogy pontosabban lásd. A benzinmotoros Renault Captur teljes élettartamára, 200 000 kilométernyi használatot feltételezve, 49 tonna CO2-kibocsátással számol a Renault. A Mégane E-Tech Electric esetében ez már csak 24 tonna, az Emblème-nél viszont a fejlesztési célértékek szerint mindössze 5 tonna!
Ehhez igazából semmi forradalmira nem volt szükség, csak oda kellett figyelni minden részletre. Eleve csekély szénlábnyomú, újrahasznosított anyagok és természetes eredetű anyagok, 100%-ban megújuló energiát alkalmazó gyártási folyamatok, felújított alkatrészek, körkörös gazdaság, és a többi.
Persze az aerodinamikára is ügyeltek. Használaton kívül nemcsak a kilincsek, de az ablaktörlők is elbújnak, a tükröket helyettesítő kamerákat a kerékdobba ágyazták, a keréktárcsák teljesen tömörek, a fenéklemez sík, akár egy F1-es versenyautónál. A hátsó diffúzor aktív, így szabályozható a légellenállás mértéke.
Az autót digitálisan tervezték, bevonva a BWT Alpine Forma-1-es csapat mérnökeit.
A 480 cm-es karosszériához 290 cm-es tengelytáv társul, a magasság 152 cm – az Emblème a kupék, a kombik és a SUV-ok jellemzőit elegyíti.
A szénlábnyom csökkentésének fontos eszköze a tömegcsökkentés – nem csupán a fogyasztás mérséklése miatt, hanem mert ez egyben azt is jelenti, hogy kevés anyag felhasználásával lehet gyártani, azaz a bányászat, a szállítás és a feldolgozás folyamatai egyaránt kisebb környezeti terhelést jelentenek.
A Renault Emblème fejlesztési céltömege 1750 kg, amit részben úgy értek el, hogy kis kapacitású akkumulátort építettek be. A 40 kWh kapacitású nikkel-mangán-kobalt akkumulátort egy beépített hidrogén tüzelőanyag-cella tölti menet közben, a 30 kW-os fuel cell egy 2,8 kilogrammos tartályból veszi a csekély szénlábnyommal előállított hidrogént. A hajtó villanymotor 160 kW-os, és persze nem tartalmaz ritkaföldfémeket.
Az autó teljes hatótávolsága 350 kilométer, ám mivel a hidrogén utántöltése gyorsan megvalósítható (feltéve, hogy talál töltőpontot az ember), ez nem jelent akkora problémát, mint egy tisztán elektromos autónál.
A speciális elvárások miatt a tanulmányautó gyártása is külön kihívást jelentett: a projektben részt vevő beszállítók (összesen húsz cég) speciális eljárásokat dolgoztak ki, szorosan együttműködve a Renault-val és annak villamosítási leányvállalatával, az Ampere-rel.
A Renault Emblème részletes bemutatására október végén kerül sor, további részletekre akkor számítunk.