Hiába figyelmeztette a tulajdonosokat a Tesla, a tavaly ősszel bemutatkozott Cybertruck is megjelent már a használtautó-piacon az Egyesült Államokban. A nyár elején körülbelül 4-5 százalék volt az eladósorba került példányok aránya, viszont azóta újabb probléma ütötte fel a fejét, mégpedig az, hogy az emberek nem tudják, hogyan kellene beárazni a szögletes formatervezésű pick-upot – ilyen szempontból még a kereskedőkre is igaz, hogy a sötétben tapogatóznak.
Az elmúlt hónapokban nőtt az AutoTraderen aktív hirdetések száma, ami immár meghaladta a 300 darabot. Óriási szórás jellemző az árakra, még akkor is, ha az egyes modellek között van is különbség, akkora nincs, ami indokolná, hogy a legolcsóbbért 92 ezer, a legdrágábbért pedig 190 ezer dollárt kérjenek el – főleg azóta, hogy a Tesla elvetette az olcsó Cybertruck gondolatát.
Az átváltva 33,5-69,3 millió forint között mozgó összegek különösen annak tükrében keltenek szürreális hatást, hogy a Tesla weboldalán már 102 ezer dollárért, vagyis alig több mint 37 millió forintért lehet rendelni vadonatúj Cybertruckot, ráadásul egy hónapon belüli kiszállítással. A drágább Cyberbeast-változatnál sem sokkal rosszabb a helyzet: azért körülbelül 7 millió forinttal többet kell fizetni, és aki most rendel, az még az év vége előtt meg is kapja.
Ehhez képest – legalábbis a Forbes beszámolója szerint – teljes fejetlenség jellemzi a használt Cybertruckok piacát.
- Egy dél-karolinai kereskedő még arra sem tudott magyarázatot adni, miért esett vissza a típus ára, és ezáltal hogyan lett milliókkal olcsóbb az új modell a használtnál.
- Egy Los Angeles-i kereskedő már jobban tisztában volt a piaci trendekkel, ennek ellenére indokoltnak tartja, hogy áron felül adja el az autókat, mondván, így is van rá kereslet – vannak, akiknek fontos, hogy még a vásárlás napján kézhez tudják venni a kocsijukat.
- Még egy harmadik kereskedőnél sem lehetett tapasztalni semmi furcsát, aki bár az autónál 115 ezer dollárt tüntetett fel, a lap megkeresésére már azt mondta, hogy a lehető legjobb ajánlatot fogadnák el. A kérdéses Cybertruckot egy magánszemély adta át nekik, ám ezt megelőzően kozmetikai okokból és elővigyázatosságból új kerekeket kapott.
És akkor van a negyedik kereskedőtípus, aki makacsul ragaszkodik a modern technológiához a munkája során, annak vívmányaival együtt. Los Angelesben két eladó Cybertruckja volt, és mindkettő esetében vastagon fogott a ceruza: 135 ezer dollárt kért érte – tehát többet, mint amennyiért újonnan hozzá lehet jutni a csúcsverzióhoz. „A mesterséges intelligencia határozza meg az árat” – hangzott a magyarázat, majd kifejtette, hogy a technológia a piaci feltételek figyelembevételével szabta meg a magas vételárat. Amikor jelezték a kereskedőnek, hogy a Tesla újonnan jóval olcsóbban árulja a pick-upot, azt javasolta, hogy forduljanak a Teslához.
Magyarán az a tudathasadásos állapot állt elő, hogy vannak olyan vásárlók, akik hajlandóak lényegesen többet fizetni egy használt Cybertruckért, csak ne kelljen néhány hetet várniuk egy új darab. Úgy, hogy a típus önmagában éveket késett, és miután megérkezett a piacra, a bemutatkozása nem indult gördülékenyen.
Az elmúlt szűk egy évben számos gyenge pontját mutatta meg a legújabb Tesla. Közülük az egyik legsúlyosabb, hogy alig pár hónap elteltével a karosszéria annak ellenére elkezdett korrodálódni, hogy az autót rozsdamentesként hirdették meg. Azóta kiderült, hogy a madárpiszkot, az esőt, de még a mosást sem igazán viseli jól, sőt, a dísztárcsákkal is gond támadt.
A Cybertruck júliusban Európában is megvetette a lábát, de még láthatatlannak számít az öreg kontinensen. Ebben közrejátszik az is, hogy gyalogosbiztonsági okokból még nem kapott engedélyt az Európai Bizottságtól, így csak néhány darab állhatott forgalomba, köszönhetően egy kiskapunak.