Ismét kiadta a Best Global Brands listát az Interbrand tanácsadó cég. A világ legnépszerűbb és legnagyobb márkáit tömörítő listán összegszerűen tüntetik fel az egyes cégek értékét.

Ez a szám azonban nem egyszerűen az eladásaik és vagyontárgyaik összességét tükrözi: befolyásolja a márka ismertsége, az ügyfelek hűsége, a cég jövőképe, termékportfóliójának időtállósága, és még egy sor tényező.

Lássuk, melyek azok az autós cégek, akik uralják a világpiacot és mennyit érnek 2024-ben.

Rangsor Autógyártó Márkaérték (milliárd USD) Változás 2023-hoz képest
1. Toyota 72,8 +13%
2. Mercedes-Benz 58,9 -4%
3. BMW 52 +2%
4. Tesla 45,5 -9%
5. Honda 26,7 +9%
6. Hyundai 23 +13%
7. Porsche 17,4 +7%
8. Audi 17,3 +6%
9. Volkswagen 16,5 +9%
10. Ford 14,4 -3%

A Toyota első helyét váltsuk át forintra, csak az érdekesség kedvéért: a közel 73 milliárd dollár jelenleg 26.704.641.600.000 forint. Olvasd ki…

Ezek csak az autógyártók voltak, de a listán természetesen a világ összes nagyvállalata megtalálható. Az abszolút első öt helyen az Apple, Microsoft, Amazon, Google és a Samsung áll, őket követi a Toyota, a Coca-Cola és így tovább.

Az Interbrand 1988-ban dolgozta ki forradalmi módszertanát, amelyet alkalmazva azóta is hitelesen határozza meg a világ legnagyobb márkáinak értékét. Noha az eredményt összegszerűen fogalmazzák meg, annak csupán egy részét képezi a tényleges pénzügyi teljesítmény.

A cégek tevékenysége nyomán a befektetőknél keletkező profit mellett két további tényezőt is figyelembe vesznek. Az egyik, hogy a márka elvont jelenségként (azaz az olyan, alapvető jellemzőkön túlmenően, mint pl. a termékek minősége, az árfekvés vagy a fogyasztói kényelem) milyen mértékben képes befolyásolni a vásárlási döntést.

A másik pedig, hogy a márka ezt a vonzerőt milyen mértékben tudja tartósan fenntartani – a lista ez utóbbi, harmadik pillérét leegyszerűsítve ügyfélhűségként is jellemezhetjük.