Ismét kiadta a Best Global Brands listát az Interbrand tanácsadó cég. A világ legnépszerűbb és legnagyobb márkáit tömörítő listán összegszerűen tüntetik fel az egyes cégek értékét.
Ez a szám azonban nem egyszerűen az eladásaik és vagyontárgyaik összességét tükrözi: befolyásolja a márka ismertsége, az ügyfelek hűsége, a cég jövőképe, termékportfóliójának időtállósága, és még egy sor tényező.
Lássuk, melyek azok az autós cégek, akik uralják a világpiacot és mennyit érnek 2024-ben.
Rangsor | Autógyártó | Márkaérték (milliárd USD) | Változás 2023-hoz képest |
1. | Toyota | 72,8 | +13% |
2. | Mercedes-Benz | 58,9 | -4% |
3. | BMW | 52 | +2% |
4. | Tesla | 45,5 | -9% |
5. | Honda | 26,7 | +9% |
6. | Hyundai | 23 | +13% |
7. | Porsche | 17,4 | +7% |
8. | Audi | 17,3 | +6% |
9. | Volkswagen | 16,5 | +9% |
10. | Ford | 14,4 | -3% |
A Toyota első helyét váltsuk át forintra, csak az érdekesség kedvéért: a közel 73 milliárd dollár jelenleg 26.704.641.600.000 forint. Olvasd ki…
Ezek csak az autógyártók voltak, de a listán természetesen a világ összes nagyvállalata megtalálható. Az abszolút első öt helyen az Apple, Microsoft, Amazon, Google és a Samsung áll, őket követi a Toyota, a Coca-Cola és így tovább.
Az Interbrand 1988-ban dolgozta ki forradalmi módszertanát, amelyet alkalmazva azóta is hitelesen határozza meg a világ legnagyobb márkáinak értékét. Noha az eredményt összegszerűen fogalmazzák meg, annak csupán egy részét képezi a tényleges pénzügyi teljesítmény.
A cégek tevékenysége nyomán a befektetőknél keletkező profit mellett két további tényezőt is figyelembe vesznek. Az egyik, hogy a márka elvont jelenségként (azaz az olyan, alapvető jellemzőkön túlmenően, mint pl. a termékek minősége, az árfekvés vagy a fogyasztói kényelem) milyen mértékben képes befolyásolni a vásárlási döntést.
A másik pedig, hogy a márka ezt a vonzerőt milyen mértékben tudja tartósan fenntartani – a lista ez utóbbi, harmadik pillérét leegyszerűsítve ügyfélhűségként is jellemezhetjük.