Mérsékelten, az inflációnál alacsonyabb mértékben drágultak az idei év első kilenc hónapjában a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb). A kérdéses időszakban a Netrisknél megkötött kötelezőknél 59 ezer forint volt az éves átlagdíj, szemben az előző év azonos időszakára jellemző 58 ezer forint alatti értékkel.
Ez kevesebb mint háromszázalékos díjemelkedést jelent, ami elmarad az év első nyolc hónapjában még 3,7 százalékos inflációtól. A visszafogott drágulásban szerepet játszik az, hogy sok autós szintet lépett, azaz kedvezőbb lett a bonus-malus besorolása. Emellett a biztosítók közötti verseny, valamint az autósok tudatossága is lényeges tényező ebből a szempontból.
A cascodíjak esetében már más a helyzet. A Netrisk adatai szerint január és szeptember vége között megkötött szerződések éves átlagdíja közel 172 ezer forint volt, ez pedig 20 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbi szintet.
Egy másik alkusznál más számok jöttek ki:
A drágulás részben magyarázható a szervizelési költségek növekedésével, de ugyancsak hozzájárult a cascodíjak emelkedéséhez, hogy az új autók ára is emelkedett. Augusztusban – a hivatalos KSH-adatok szerint – például 6,6 százalékkal magasabb volt az új autók ára, mint egy évvel korábban. Márpedig cascót leginkább az új vagy fiatal, néhány éves autókra kötnek a tulajdonosok.
A Netrisk összegyűjtötte a leggyakoribb márkákra vonatkozó, augusztusi kötésekból adódó átlagdíjakat is. Az idei év nyolcadik hónapjában a Suzukik esetében a kötelező átlagdíja kevesebb mint 48 ezer forint, a cascójuk pedig meghaladja a 120 ezer forintot. A Daciákra szintén 48 ezer forintnál alacsonyabb átlagdíjjal kötöttek kötelezőt az érintettek, ennél a márkánál a cascodíj nem éri el a 105 ezer forintot. A Toyotákra közel 57 ezer forintért kötöttek kötelezőt, a cascójuk viszont átlépi a 158 ezer forintos összeget. Az Opeleknél és a Fordoknál 60 ezer és 65 ezer forint kötelezők átlagdíja, előbbieknél a cascodíj 116 ezer, utóbbiaknál 166 ezer forint volt.