Az új Audi A5 az év meglepetése címére is pályázhatna, mégsem lesz mindenki ínyére, mivel nem feltétlenül pozitív változásról van szól. Az A5 elnevezés az idei év végétől már a korábbi A4-est rejti, pontosabban annak alaposan átdolgozott utódát. Ennek miértje az autóipar nem éppen fényes helyzetéből adódó tisztogatásban keresendő, amelynek a TT után a klasszikus kupé formájú A5 kettő- és négyajtós, valamint kabrió változata is áldozatul esett.

Ezt megspékelve a házon belüli modellnevek újragondolásával, el is jutunk, hogyan lett az A4-ből A5. A variálás után páros számot kizárólag elektromos hajtású modellek kapnak majd az Auditól, míg a páratlanok a belső égésű motorral szerelteket jelentik ezután. Miután elmorzsoltunk néhány könnycseppet, könnyítsen lelkünkön a tudat, hogy az új A5 minden eddiginél vonzóbb kinézettel érkezik, legalábbis A4-es viszonylatban. Dél-Franciaországban vezettük az új modellt.

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 1

Külső

Az új generációs Audi (A4) A5 szedán és kombi karosszériával támad, mindkettő vagányabb, dinamikusabb jegyeket hordoz magán a korábbinál. Változtak az arányok: nőtt a tengelytáv, hosszabb a motorháztető, amely a méretes kerékjáratokkal sportosabb megjelenést kölcsönöz már az alapmodelleknek is. A S5 kombi és a gyengébben motorizált szedánok farán is egy-egy szárny fokozza a hangulatot, amely utóbbi esetében a csomagtérfedél felfelé kunkorítását jelenti a hátsó néhány centiméteren.

Az arányok változásában fontos szerepe van az új PPC (prémium belső égésű platform) padlólemeznek, amelyet elsőként kapott meg az A5 modellcsalád. Az új A5 ezzel szélesebb (+13 mm), hosszabb (+67 mm) lett, és az alaposan megnövelt tengelytáv miatt jelentősen nagyobb helykínálatot is nyújt a hátsó sorban. Az új méretekkel (4829×1860 mm) az Audi át is sorolja az A5-öst a középkategóriából a felső középkategóriába, így hivatalosan már a Mercedes E-osztály és a BMW 5-ös lenne (többek között) a vetélytárs. Maradjunk annyiban, hogy ez egy elméleti átsorolás, méretben, motorkínálatban inkább a korábbi helyén versenyez.  

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 69

A kombi pont ugyanolyan hosszú, mint a szedán (4829 mm)

A formai változtatásokon kívül ránézésre a hátsó rész tartogat igazi újdonságot: a két oldalt összekötő fénycsík fölé OLED fényszórók is választhatók, amelyek gombnyomásra 8 különböző formában képesek világítani. Hogy ez mire jó? Leginkább hangulatingadozásunk kifejezésére, bár kétségkívül mutatós, és a barátoknak is jól elhenceghetünk vele. Megbecsülni sem tudjuk, hogy ennek az abrakadabrának köszönhetően, hány új vevőt vonz majd be az A5, de ha mégis tippelni kellene: biztos jelentősen kevesebbet, mint a hangszóróból pukizó opció miatt a Tesla. Itt mutatjuk, hogy miről is van szó valójában:

a videó a hirdetés után indul

A hátsónál maradva: árulkodó a kipufogók elhelyezése és formája, ezekből már messziről következtethetünk a motorizáltságra. A diffúzor két oldalán elhelyezett szögletes végek a TFSI benzinesekre utalnak, a még izgalmasabb dupla szögletesek a TDI kivitelre, a két-két kerek vég pedig a csúcsmodell, az S5 sajátja.

Régi jó Audi-sok zokás szerint tovább lehet vadítani kicsit a külsőt az S line opcióval, amely nagyobb első légbeömlőket és a vadabb hátsó diffúzort jelent. Az alaphelyzetben króm ablakkeretek ilyenkor matt antracit színt kapnak, az igazi S modell esetébe pedig matt szürkét. A S5 és S line esetében válaszható fekete külső csomag is, amely az antracit négykarikán kívül fekete elemeket jelent körbe az autón, beleértve a kipufogóvégeket is.

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 70

Alaphelyzetben 17 collal jön az A5

A kerékméret egészen pénztárcabarát módból indul – 17 vagy 18 colos alaphelyzetben, az S line 19 collal, míg az S5 19 vagy 20 colos mérettel választható alapáron.

Belső

A kipróbált Audi A5 TDI és S5 utastere első pillantásra kiemelkedő minőségérzetet ébreszt a felhasználóban , amelyből a műszerfali kijelzőrengeteg vonzza főleg a tekintetet. Az alul és felül egyaránt lecsapott formájú kormány mögötti 11,9 colos digitális műszeregység, valamint a mellette található, 14,5 col átmérőjű Audi MMI kijelző ugyanazon hajlított házban kapott helyett, együtt egészen az utasülésig elérnek. Akinek ez sem elég, fokozhatja az Knight Rider feelinget az utasülés elé rendelhető, újabb, 10,9” átmérőjű kijelzővel – ekkor a két szélső szellőrostélyt leszámítva teljes szélességben kijelző borítja a műszerfalat.

Nemcsak látványos, de fineszes is a rendszer: a hangvezérlésen kívül általános műveltségünk is kikupálható mostantól az A5-ben. A hangvezérlés mellett kérdésekkel is bombázhatjuk a mesterséges intellegenciát, amely az internet gyors átfürkészése után igyekszik helyes választ adni.

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 71

Kiváló a minőségérzet a

Az útra való koncentrálásban egy újabb „kijelző” segíthet, mégpedig a szélvődőre vetített head-up display – ennek egy újabb generációja dolgozik az A5-ben. A látható rész 85 százalékkal meghaladja a korábbit, és konfigurálható is a felület. A sebesség és navigációs adatokon felül az vezetői asszisztensek és a médialejátszó adatai is áttekinthetők, a kormányon található gomberdő segítségével pedig úgy navigálhatunk az adatok között, hogy szemünk végig az úton marad közben. Hívásokat is fogadhatunk ugyanígy.

Egy másik érzékszervünket kényezteti a két erősítővel és 20 hangszóróval felszerelt, 810 wattos Bang&Olufsen hifi, amely az opciós sportülésekben 2-2 beépített hangszórót tartalmaz a csomag részeként. Ennek navigálás közben jut fontos szerep, az itiner ilyenkor kizárólag a vezetőülésből is megszólalhat – így a folyamatos károgás a navigációból nem zavarja a többi utast a pihenésben vagy zenehallgatásban.   

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 72

660 ezer forintért adják a Bang&Olufsen hifit, amely már a fejtámlába is kap hangszórót (sportülés ilyenkor kötelező opció)

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 73

Gyűjti az ujjlenyomatokat a zongoralakk

Az utastér zongorolakk műanyaga elemei szépek – persze addig, míg nincsenek összefogdosva -, a kárpitozás pedig igényes, ameddig a szem ellát. A minőségérzetet fényhatásokkal is fokozza a belső, a műszerfal felett futó LED-csík pl. jelzésekkel kommunikál a vezetővel. Mutatja többek között az ajtók zárt állapotát, és indexelésnél villogó fényjelzést ad az aktuális oldalon.

Egy sorral hátrébb a helykínálat hozhat némi örömet az utazásba, a lábtér a tengelytávnál is nagyobb mértékben növekedett: +72 milliméter extra tér áll rendelkezésre. A hátsó üléstámlák mindkét karosszériaváltozat esetében 40:20:40 arányban dönthetők, így az alaphelyzetben 445 és 476 literes (kombi) csomagtér 1299 illetve 1424 literre bővíthető.

Technika

A 2024-es novemberi bevezetéskor a TFSI benzinmotoroknál először alkalmazott, változó geometriájú turbófeltöltővel érkezik a 2,0 literes benzinmotor, amely 150 vagy 204 lóerős változatban lesz elérhető. A gyengébbik csak elsőkerék-hajtással, a fickósabb kérhető összkerékhajtással is.

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 74

A kétliteres TDI nem igazi dízel karakter az elektromos rásegítéssell

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 75

3.0 V6-os duruzsol az S5-ben 367 lóerővel

Dízelből egy 204 lóerős 2.0 TDI készül, ami minden esetben mild-hibrid, és szintén választható első- vagy összkerékhajtással. Az elektromos rásegítés maximum 8 kW (24 LE) extra teljesítményt nyújt, a fékenergia-visszanyerésére pedig 25 kW teljesítménnyel képes maximum. Ezt a rásegítést az S5 csúcsmodell is megkapta az új, 367 lóerős, 3.0 V6, és a quattro hajtás mellé. Nincs kivétel, minden motorváltozathoz hétfokozatú, duplakuplungos sebességváltó jár S tronic néven.

Alaposan átfabrikált, stabilabb útfekvést biztosító futómű jár az új alapmodellekhez, de felárért továbbra is választható a 20 mm-rel alacsonyabban hasaló sportfutómű (alap az S5 esetében), illetve még egy kis extráért ahhoz adaptív lengéscsillapítás is. A korábbinál közvetlenebb a kormányreakció középállásból, illetve sebességtől függően változik a kormányáttétel a jobb manőverezhetőség érdekében.

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 76

Apropó: változik a motorjelzés is, eltűnnek a 35, 40, stb számok

Elsőként kap sebességfüggő menetstabilizálót a belsőégésű motorral szerelt változatok között az A5, ami finomabb beavatkozásokat, nagyobb biztonságot jelent. A fékpedál az iBRS (Integrated braking system) rendszerrel kb. kétszer olyan gyorsan képes felépíteni a nyomást, mint eddig, és egy gyors fejszámolást követően eldönti, hogy elég-e a villanyos rész okozta lassítás, vagy a betétetek is oda kell passzíroznia a tárcsákhoz.

Számtalan egyéb asszisztens fokozza vagy fokozhatná a biztonságunk: pl.a felhőbe más autók által feltöltött adatok is befolyásolhatják az autó reakcióit. A vészfékezés kirohanó gyalogosok esetén 85 km/órás sebességig, autók esetén már egészen végsebességig működik. Egy lehetséges ütközésnél a kormány némi nyomatékkal segíti a vezetőt a megfelelő oldalra való kitérésben, kereszteződésből indulva (irányjelző használata mellett) magától vészfékez, ha oldalról nagy sebességgel érkezne az ellenség.

Vezetés

A kétliteres, 204 lóerős TDI-t próbáltuk elsőként az új Audi A5 kínálatából, ami a hangját leszámítva nem tűnik szokványos dízelnek. Könnyen veszi a fordulatot, és nincs benne igazi turbólyuk sem, vélhetően az elektromos rásegítésnek hála.

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 77

A dupla kerek végződés az S5 sajátja, kívülről jó a hangja is

A kormány nőiesen könnyen forog, ezzel pedig megkönnyíti a vezetőülésből nézve jóval terebélyesebb karosszéria irányba állítását. Mivel kategóriát ugrott a modell, kicsit hiányoljuk a hathengeres TDI-t a motorpalettáról, de ez még jöhet később. A kétliteres változat inkább fogyasztásával fog lenyűgözni, mintsem menetteljesítményével, bár nem azért, mert rosszul megy, inkább csak a sebességérzet veszik el a kényelemben. Összkerékhajtással mindössze 6,9 másodpercig elegendő százig, végsebessége 241 km/óra.

Amennyiben több izgalomra vágyunk, akkor a szintén kipróbált, háromliteres S5-ös lesz a jó választás. Itt már sebesebben szaladnak a fák az út szélén (0-100: 4,5 mp), bár az érzés itt is szerényebb a valóságnál. A hétfokozatú S tronic váltó viszont rántás nélkül lépeget villámgyorsan egyre magasabb fokozatba, a dinamikusra állított adaptív futómű pedig férfiasabbá teszi valamelyest az irányítást – bár bedurranni itt sem fog az alkarunk.  

Kavarás az Audinál: átváltozik egy modell 78

19 col az alapméret az S5-ösön, 20″ az opciós méret

A kipufogó diszkréten durrog olykor hátulról, miközben pont azon a gyönyörű szerpentinen kanyargunk, ahol Pierce Brosnan – James Bondként versenyzett Aston Martinjával a Goldeneye című részben. Az éles visszafordítókban tűnik fel, hogy mennyire jól sikerült futóműhangolás, az S5 váratlanul stabilan fekszik az aszfalton, az alulkormányzottság jegyeit szinte nyomokban sem tartalmazza.

Emelkedőn felfelé sem lankad a lendülete, és ahogyan balerinaként mozog két tonna feletti tömegével a kanyarokban, az már képes mosolyt csalni az unatkozó arcokra is. Mindezt úgy, hogy egyszer sem villan fel a menetstabilizáló, nem kell küzdenünk a visszajelzésekkel kissé fukarkodó kormánnyal vagy fékkel, minden leheletfinoman történik. Egy új generáció sportlimuzinja az S5.

Költségek

A felfelé történő kategóriaugrás szerencsére nem érződik az A4-böl lett Audi A5 árazásán, legalábbis a német prémium gyártók által gyártott konkurenseken: 150 lóerős belépő benzines ára 16,3 M forintról indul, ez még mindig a 3-as, és a C-osztály árszintje. Az általunk próbált A5 kombi TDI motorral legalább 20 milliót kóstál (21-et quattro hajtással), míg szedánként 30 milliótól, kombiként 31 milliótól indul az S5-ös ára. Meglepően kedvező áron, mindössze 160 ezer forintért megvehetjü a sportfutóművet, amennyiért sok minden mást nem adnak. A másik véglet a bőrkárpitozás árazása, itt választható 1 – 2 – 3, de még 5 millió forintos csomag is. 

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A5 Avant 40 TDI quattro S tronic (204 LE) 21 123 710
BMW 320d xDrive Touring (190 LE) 20 554 000
Mercedes C 220 d 4MATIC All-Terrain (197 LE) 21 391 000 Ft

Értékelés

Jót tett az Audi A5 néven futó A4 utódnak a méretnövekedés, bár a felső középkategóriára upgradelt méret a hátsó lábtérnél még így sem érezhető igazán. Az utastér kiemelkedő minőségérzete, és a kívül-belül vonzó formaterv ezzel együtt abszolút kívánatossá teszi az új Audi modellt – a régi helyén kezelve.

Mellette – Ellene
 
  • Nagyobb lábtér az elődhöz képest
  • Modern, sokfunkciós multémédia
  • Plug-in hibrid rásegítés 
  • Kiváló úttartás
 
  • Szűkös motorpaletta
  • Kormány visszajelzése
  • Könnyen zsírosodó zongoralakk borítás

 

Hogy tetszik az A5-re átnevezett A4-es?
átlag
7.62
szavazat
382
Hogy tetszik az A5-re átnevezett A4-es?