1956. október 23-án minden megváltozott. Az elnyomott magyar nép mozdult meg, és csapta arcul a sérthetetlennek hitt Szovjetuniót. A hirtelen változás, a spontán felkelés pedig mindenhol nyomot hagyott, még a járművek világában is. Az addig békés kirándulásokra használt buszok, mezőgazdaságban dolgozó teherautók, egyszerű személygépjárművek átvedlettek, és hadi szerepet kaptak. 

A mindenki által ismert, kiégett szovjet lánctalpasok képei mellett a kaotikus napokban megfordultak külföldi forgatócsoportok autói, akárcsak egy akkor hipermodernnek számító Tatra 600-as is. A Fortepan gyűjteményében az év autós fotói közül azokat válogattuk ki, amelyek szemléltetik az 1950-es évek midennnapjai, és a forradalom közötti éles kontrasztot. 

Az 1956-os forradalom Magyarország népének a sztálinista diktatúra elleni forradalma és a szovjet meg­szállás ellen folytatott szabadságharca. A budapesti diákoknak az egyetemekről kiinduló békés tün­te­té­sével kezdődött 1956. október 23-án, és a fegyveres felkelők ellenállásának felmorzsolásával feje­ződött be Csepelen november 11-én.

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 2

Korabeli próbrarendszámmal egy Messerschmitt Kabinenroller. Fortepan/Négyesi Pál

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 3

Egy Skoda 1101/1102 Tudor valahol vidéken, 1956-ban. Az akkori közbeszédben és szaksajtóban az angol elnevezés miatt honosodott meg a Tudor (Two door, kiejtve tudor) név, a típusjelzés helyett. Ezt a nevet később a többi karosszériavariáns is megörökölte. Készült belőle kabrió, roadster, mentőautó, rendőrautó, sőt a Tudor padlóvázára épült a Colonial elnevezésű katonai jármű is. Fotó: Fortepan/Kovács Annamária

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 4

Budapest, legyen bármilyen rendszer mindig világváros maradt valamilyen szinten. Így utcáin még 1956-ban, a forradalom előtt is előfordultak olyan érdekességek, mint a BMW Isetta. A típust 1955-től 1962-ig gyártottak. Az eredetileg 2,3 méter hosszú és 1,4 méter széles autó mindössze kétszemélyes, az utastérbe pedig az orrát, mint ajtót kinyitva lehet beszállni. Lenhossék utca az Üllői út felől a Tűzoltó utca felé nézve. Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 5

Kirándulás, Mátraháza, az idő kellemes, a táj szép, a faros Ikarus teszi a dolgát. Fortepan: Ábrahám Katalin és László

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 6

Szintén egy kiránduláson készült kép, a háttérben egy Skoda 440 Spartak Fotó: BL/Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 7

A szabadságharc napjaiban a vörös kereszttel jelölt autók gyakori látványt jelentettek. A helyszín a Szabad sajtó út a Ferenciek tere (Felszabadulás tér) felől nézve. A nemzetközi Vöröskereszt élelmiszersegélye, elől egy vöröskeresztes Mercedes 180 személygépkocsi. Fotó: Nagy Gyula/Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 8

A Skoda 1101 Tudor népszerű taxi volt a korszakban, de itt már más szerepben tűnik fel. A helyszín a Széchenyi rakpart 19., az ÁVH egykori, ekkor már a BM-hez tartozó épülete, a mai Képviselői Irodaház („Fehér Ház”) előtt. Fotó: Nagy Gyula/Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 9

A külföldi sajtó több újságírója is dolgozott Budapesten a legkaotikusabb időszakban is. A helyszín a Luther utca, jobbra a Bezerédj utca torkolata. A Telenews amerikai forgató csoport Chevrolet Fleetline De Luxe személygépkocsija. Fotó: Pesti Srác2/Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 10

A Csepel teherautók különféle változatai rengeteg forradalmi képen szerepelnek. A B- és D 350-eseket – előbbit benzin, utóbbit dízelmotor hajtotta – 1950 és 58 között gyártották. Fotó: Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 11

Rengeteg 1956-os fotón tűnnek fel katonai teherautók, de itt inkább a Tatra 600-as az érdekes. Gyártásának négy éve alatt (1948-1952) mindössze 6 342 darab hagyta el a futószalagot. Az önhordó karosszériás autó hat személy szállítására volt alkalmas. Négyhengeres, 1952 köbcentiméteres boxermotorja 52 lóerőt teljesített, mellyel 130 km/h-s végsebességet ért el. Ritka látvány volt bárhol akkoriban, de a Budapesten 1956 őszén tényleg rejtélyes a jelenléte. A helyszín az Erzsébet (Lenin) körút a Király (Majakovszkij) utcai kereszteződésnél az Oktogon (November 7. tér) felé nézve. Fotó: Juricza Tibor/Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 12

A képek, amiket már nem kell magyarázni. Üllői út, kiégett szovjet BTR-152 páncélozott lövészszállító jármű, háttérben 30. és 32. számú ház. Fotó: Matthaeidesz Konrád/Fortepan

Különleges járművek a magyar utakon 1956-ban 13

Az üzenet tiszta és világos. A helyszín: József körút, kiégett szovjet BTR-152 páncélozott lövészszállító jármű, háttérben a József utca. Fotó: Fortepan/Album027