Derült, enyhe, (17 Celsius-fokos levegő, 43 fokos aszfalthőmérséklet) körülmények között kezdődött a 2024-es Forma-1-es világbajnokság 20. fordulója, a Mexikóvárosi Nagydíj első szabadedzése a főváros sűrűjében fekvő Hermanos Rodriguez pályán.

A bokszutcai lámpák zöldre váltásakor elsőként az Aston Martin tartalékosa, Felipe Drugovich futott ki a a pályára, mögötte a Ferrarit vezető, de jövőre a Haashoz igazolt Oliver Bearman következett, de mások sem vártak sokáig. Az ifjoncok táborát erősített a Saubernél a ferraris Robert Svarcman, a McLarennél a mexikói Pato O’Ward és a Mercedes jövő évi versenyzője, Andrea Kimi Antonelli is.

A leghangosabban a Red Bull-os Sergio Perezt fogadta a lelátók népe.

Nem egész négy és fél perc telt el, amikor előkerült a piros zászló, miután a célegyenes végén Antonelli egy apró törmelékre futott. A takarítás idejére megszakították a körözést – egy marshal igen gyorsan összeszedte a pár karbondarabot, a kényszerszünet bő 5 percig tartott.

Az újraindítást követően a címvédő Max Verstappen autója a garázsban, bakokon maradt, valószínűnek tűnt, hogy az alkatrész az RB20-as padlólemezéről szakadt le. Lance Stroll Aston Martinján is viszonylag sokáig dolgoztak a szerelők, kismillió szenzort szereltek le róla.

Az első mért körök után George Russell állt az élen (1:20,727), mögötte Perez, a haasos Kevin Magnussen, Carlos Sainz és még az első menetből Verstappen sorakozott a top 5-ben. Mindenki a Pirelli kemény (fehér) abroncsait használta.

22 perc után újra előkerült a piros zászló, a williamses Alex Albon orral a falban, Bearman a pálya szélén állt defektes bal elsővel a 10-es kanyarban. A visszajátszásokból kiderült, hogy a thai pilóta autója a sikánokban megcsúszott-kitört a kerékvetőn, egyszerűen beleszitált a Ferrariba.

Bearman mellett Svarcman is bajba került, a baleset helyszínén sárga zászló alatt ment el Cunoda mellett, vizsgálat alá vonták.

A 60-ból 24 perc maradt, amikor újra pályára gurultak az autók, mindenki igyekezett kihasználni az időt – immár többen is a piros jelölésű lágyakra váltottak.

Sainz korábbi legjobbján nyolctizedet javítva 1:18,573-at hozott, de szinte rögtön eléje ugrott Russell, már 1:18 alatt idővel, Verstappen a 3. pozícióba sorolt be.

A lágy gumikon ki-ki különböző programokat vitt, voltak, akik hosszabb etapokat vittek, míg mások egy kicsit később futottak gyors kört, így került például Verstappen elé a VCARB-os Cunoda Juki.

7 perccel a vége előtt a holland a csapatrádión motorproblémát jelentett, azt mondta, alig van hajtás – azért sikerült visszatérnie a bokszutcába, betolták a garázsba. Ha címvédő autójában bármilyen erőforrás-elemet kell cserélni, hátrasorolás vár rá.

Egy-két elfékezésen kívül említésre méltó változás, incidens már nem történt az utolsó percekben, a szokásos rajtszimulációkkal lezárult az első edzés.

Nem lesz könnyű dolga a csapatoknak, hiszen a többször is megszakított gyakorlást egy 90 perces gumiteszt követi majd (magyar idő szerint éjféltől), így csak a szombati, harmadik edzés nyújthat majd teljesebb felkészülési lehetőséget.

F1: Kétszer is megszakították a mexikói edzést 1

Kép: Formula1