Volt már olyan nem egyszer, hogy némelyik autómárka presztízskérdést csinált egy új gyár dizájnjából. Így született például a Volkswagen Phaeton imázsának emelése céljából  épített üvegfalú gyár Drezdában vagy az Audi sportmodelljeit és újabban az e-Tron GT-t összeszerelő különleges üzeme Heilbronnban. Olyat viszont, hogy egy tömeggyártó viszonylag hétköznapi modelleket összerakó üzeme már-már romantikusan szép, eddig csak a Kiánál láttunk, Szlovákiában, Zsolnán. Az üzem felépítéséről húsz évvel ezelőtt született meg a végső döntés, a termelés 18 éve folyik már itt, de a gyár semmit sem öregedett, sőt: talán szebb és tájba illőbb, mint valaha! A jelenleg Sportage-eket és Ceedeket összeszerelő üzemet nemrég látogattuk meg.

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 1

Szlovákia elkötelezte magát az autóipar mellett. Csak ebben az egy gyárban 350 ezer autó készül el évente, termelő műszakban 56 másodpercenként hagyja el egy-egy új Kia a szerelősort. Itt, Zsolnán alig több mint négy nap alatt készül el annyi Kia, ami Magyarország teljes éves új Kia-igényét kielégíti. És van az országban még négy autógyár, így a teljes éves szlovák autóipari termelési mennyiség nagyjából egymillió autó! Nálunk darabszámban ennek a fele készül el és ez a mennyiség a debreceni BMW beindulásával is csak 750 ezerre futhat majd fel, majd a BYD-vel egalizálhatunk.

Az 5,4 milliós Szlovákiában 255 ezren dolgoznak közvetve vagy közvetlenül az autóiparban. Ennél is beszédesebb, hogy az ipari termelés 46,5 százalékát az autóipar adja. A Kia zsolnai gyárának dolgozói létszáma 3800 fő. És ez a 3800 ember autóipari, pláne tömeggyártói viszonylatban kiemelkedően kellemes munkakörnyezetben dolgozik.

a videó a hirdetés után indul

Bár a zsolnai gyár robotizáltsága igen magas fokú, emberekre még mindig nagy szükség van, a Kia pedig minden eszközzel igyekszik is megtartani a gondosan kiválogatott, kiképzett, értékes humán munkaerőt. Nem elhanyagolható erejű eszköz ennek a célnak az elérésében a tényleg már szinte giccsesen szép természeti környezet. A Fátra alatt épült üzem még akkor is hiperrealisztikus filmdíszletnek tűnik, amikor az októberi szürkeségben közelítjük meg, egy derűsebb napon pedig olyan gyönyörű itt a panoráma, amilyennel tényleg nem sok autógyár büszkélkedhet:

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 35

Kia Slovakia: évi 350 ezer autó a Fátra alól

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 36

Még a ködös, borús őszben is maradandó esztétikai élmény megérkezni az üzembe a gyár főbejáratán át

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 37

Gyönyörű fák, gondosan ápolt gyep a belső udvarban

Bent a gyárban nem fényképezhettünk, csak a Kia sajtómunkatársai által adott képekből válogathattunk ennek a cikknek az illusztrálásához. De sebaj: aki nem ipari kém vagy csőlátású autóipari szakember, így sem marad le semmiről. Ha pontosan nem is látszik a képeken, hány darab milyen típusú robot csinál éppen mit és mivel, a hangulat a hivatalos fotókkal is jól átadható:

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 38

Minden autógyárban így indul a munka: feltekercselt acéllemezek kibontásával

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 39

Több mint 600 robot dolgozik a 3800 ember mellett

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 40

A komplett műszerfalat egyre több autógyárban robot illeszti a helyére – így van ez Zsolnán is

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 41

A festőüzem szárítófolyosója

Az már az én mulasztásom, hogy a gyári menza étlapjáról nem lőttem legalább egy képet, de szóban elmondhatom, hogy a mindig étlapon szereplő koreai menü érdekes és finom. Persze aki nem válik az ázsiai konyha hívévé, megtalálja az étteremben a klasszikus közép-európai étrend fogásait is.

Fizetős, de kedvezményes buszjáratok, kellemes hangulatú üzemi pihenők, az alkalmazottak gyermekeinek szóló programok, sőt: gyári pszichológus is segíti a dolgozók megtartását, az évről évre megrendezett családi nap pedig a térség legkomolyabb fesztiváljává nőtte ki magát.

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 42

Egy új Sportage

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 43

4-5 naponta készül annyi Kia Zsolnán, mint amennyi a magyar piacon egy évben elkel

Öt nap alatt gyártanak itt annyi autót, ami a magyaroknak egy évre elég 39

Több mint 600 robot dolgozik a 3800 ember mellett

A jövő is a zsolnai Kia-gyár mindennapjainak része. A jelenleg itt készülő plug-in hibridek mellett hamarosan indul a tisztán elektromos autók gyártása is – hogy pontosan melyik modellé, még titok. Itt működik Szlovákia egyetlen hitelesített emissziós ellenőrző laboratóriuma, amellyel hivatalos WLTP-fogyasztási adatok generálhatók. A gyár már elérte, hogy az itt felhasznált elektromos energia száz százaléka megújuló forrásból érkezzen, de nem álltak meg a CO2-emisszió csökkentésében. A tetőt pár éven belül napelemek borítják majd, így a földgázból nyert energia egy része is kiváltható lesz a későbbiekben. A Kia a jövő mérnökeinek, gyári munkásainak oktatásában is szerepet vállal.

A márka az első Ceed-generáció óta vallja, hogy nem koreai exportőrként kíván jelen lenni az európai piacon, hanem itteni működése a térség szerves részévé kell, hogy váljon. Zsolnán úgy láttuk, hogy ez nem csak PR-szöveg. A Kia mintha értené és ügyesen, hatékonyan kezelné ezt a globalizáció-dolgot, de annyira, hogy az európai politika is sok hasznos dolgot tanulhatna tőlük!