Volt már olyan nem egyszer, hogy némelyik autómárka presztízskérdést csinált egy új gyár dizájnjából. Így született például a Volkswagen Phaeton imázsának emelése céljából épített üvegfalú gyár Drezdában vagy az Audi sportmodelljeit és újabban az e-Tron GT-t összeszerelő különleges üzeme Heilbronnban. Olyat viszont, hogy egy tömeggyártó viszonylag hétköznapi modelleket összerakó üzeme már-már romantikusan szép, eddig csak a Kiánál láttunk, Szlovákiában, Zsolnán. Az üzem felépítéséről húsz évvel ezelőtt született meg a végső döntés, a termelés 18 éve folyik már itt, de a gyár semmit sem öregedett, sőt: talán szebb és tájba illőbb, mint valaha! A jelenleg Sportage-eket és Ceedeket összeszerelő üzemet nemrég látogattuk meg.
Szlovákia elkötelezte magát az autóipar mellett. Csak ebben az egy gyárban 350 ezer autó készül el évente, termelő műszakban 56 másodpercenként hagyja el egy-egy új Kia a szerelősort. Itt, Zsolnán alig több mint négy nap alatt készül el annyi Kia, ami Magyarország teljes éves új Kia-igényét kielégíti. És van az országban még négy autógyár, így a teljes éves szlovák autóipari termelési mennyiség nagyjából egymillió autó! Nálunk darabszámban ennek a fele készül el és ez a mennyiség a debreceni BMW beindulásával is csak 750 ezerre futhat majd fel, majd a BYD-vel egalizálhatunk.
Az 5,4 milliós Szlovákiában 255 ezren dolgoznak közvetve vagy közvetlenül az autóiparban. Ennél is beszédesebb, hogy az ipari termelés 46,5 százalékát az autóipar adja. A Kia zsolnai gyárának dolgozói létszáma 3800 fő. És ez a 3800 ember autóipari, pláne tömeggyártói viszonylatban kiemelkedően kellemes munkakörnyezetben dolgozik.
Bár a zsolnai gyár robotizáltsága igen magas fokú, emberekre még mindig nagy szükség van, a Kia pedig minden eszközzel igyekszik is megtartani a gondosan kiválogatott, kiképzett, értékes humán munkaerőt. Nem elhanyagolható erejű eszköz ennek a célnak az elérésében a tényleg már szinte giccsesen szép természeti környezet. A Fátra alatt épült üzem még akkor is hiperrealisztikus filmdíszletnek tűnik, amikor az októberi szürkeségben közelítjük meg, egy derűsebb napon pedig olyan gyönyörű itt a panoráma, amilyennel tényleg nem sok autógyár büszkélkedhet:
Bent a gyárban nem fényképezhettünk, csak a Kia sajtómunkatársai által adott képekből válogathattunk ennek a cikknek az illusztrálásához. De sebaj: aki nem ipari kém vagy csőlátású autóipari szakember, így sem marad le semmiről. Ha pontosan nem is látszik a képeken, hány darab milyen típusú robot csinál éppen mit és mivel, a hangulat a hivatalos fotókkal is jól átadható:
Az már az én mulasztásom, hogy a gyári menza étlapjáról nem lőttem legalább egy képet, de szóban elmondhatom, hogy a mindig étlapon szereplő koreai menü érdekes és finom. Persze aki nem válik az ázsiai konyha hívévé, megtalálja az étteremben a klasszikus közép-európai étrend fogásait is.
Fizetős, de kedvezményes buszjáratok, kellemes hangulatú üzemi pihenők, az alkalmazottak gyermekeinek szóló programok, sőt: gyári pszichológus is segíti a dolgozók megtartását, az évről évre megrendezett családi nap pedig a térség legkomolyabb fesztiváljává nőtte ki magát.
A jövő is a zsolnai Kia-gyár mindennapjainak része. A jelenleg itt készülő plug-in hibridek mellett hamarosan indul a tisztán elektromos autók gyártása is – hogy pontosan melyik modellé, még titok. Itt működik Szlovákia egyetlen hitelesített emissziós ellenőrző laboratóriuma, amellyel hivatalos WLTP-fogyasztási adatok generálhatók. A gyár már elérte, hogy az itt felhasznált elektromos energia száz százaléka megújuló forrásból érkezzen, de nem álltak meg a CO2-emisszió csökkentésében. A tetőt pár éven belül napelemek borítják majd, így a földgázból nyert energia egy része is kiváltható lesz a későbbiekben. A Kia a jövő mérnökeinek, gyári munkásainak oktatásában is szerepet vállal.
A márka az első Ceed-generáció óta vallja, hogy nem koreai exportőrként kíván jelen lenni az európai piacon, hanem itteni működése a térség szerves részévé kell, hogy váljon. Zsolnán úgy láttuk, hogy ez nem csak PR-szöveg. A Kia mintha értené és ügyesen, hatékonyan kezelné ezt a globalizáció-dolgot, de annyira, hogy az európai politika is sok hasznos dolgot tanulhatna tőlük!