A Vezessen már többször írtunk arról, hogy az autógyártók a mára hagyományosnak tekinthető hegesztő-, összeszerelő és fényező robotkarok mellett nagyobb autonómiával rendelkező szerkezeteket is munkába állítanak.
A Jaguar Land Rover gyárában robotkutya figyel a gyártási biztonságra, a kínai Dongfengnél, valamint a BMW amerikai üzemében humanoid robotokkal kísérleteznek a szerelősoron, de az Audi győri üzemében is önjáró hordárok hozzák-viszik a szükséges elemeket.
Az utóbbi valósult meg most a bajor márka regensburgi üzemében is, ahol a belső égésű, hibrid és teljesen elektromos hajtású BMW X1-esek és X2-esek készülnek.
Mivel számos BMW eleve a szalonokban leadott, egyéni igényeket tartalmazó rendelések alapján készül, gyakorlatilag minden egyes modellhez eltérő alkatrészcsomag szükséges – ezek szállítását bízták a nagyrészt autonóm teherhordókra.
A mintegy 50 okos vontató és több mint 140 önjáró „béka” hozza-viszi az alkatrészeket a „just in time” (pont időben) és a „just in sequence” (a megfelelő sorrendben) elvek alapján.
A vezető nélküli vontatók – ahogy nevük is sejteti –, kis vonatokon húzzák a szükséges alkatrészeket, míg a Smart Transport Robotok (STR) egyénileg cipelnek közel egytonnányi terheket. A szenzorokkal felszerelt, felhőalapú mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök precízen, egymás sosem akadályozva végzik a feladatukat, azaz naponta mintegy 10 ezer elemet szállítanak a kívánt helyre.
A flotta nemrég egy nagy testvért is kapott: a regensburgi présüzemben egy 55 tonna teherbírású autonóm teherszállítót is munkába állítottak.