Október 25-e egy teljesen átlagos őszi napnak indult. Talán kevesen voltak vele tisztában, hogy sokan dolgoztak azon, hogy egyáltalán ne szürke hétköznapként végződjön. A nemrég gigabüntetéssel sújtott Cummins, valamint a Kenworth szakemberei minden bizonnyal elmormoltak néhány imát a bajszuk alatt annak érdekében, hogy a T370-es csőrös prototípusa minél tovább bírja.

Na, nem arról van szó, hogy beütött volna a krach és az első szervizig kellett volna valahogy. Épp ellenkezőleg. Olyan teljesítményt akartak nyújtani, amire az egész világ felkapja a fejét. A gyártók képviselői még a Guinness Világ Rekordok hivatalos ellenőreit is meghívták. Ezt nem láttuk jönni, bár a Kenworth tavaly már bemutatott egy Toyota hidrogéncellával szerelt, távolsági áruszállításra való csőröst. A cikkünk alanyául szolgáló T370-es viszont a merev alvázas teherautók táborát gazdagítja, amelyeket a disztribúciós áruszállításra vagy a kommunális feladatok teljesítésére használnak.

A világrekordernek jelölt modell hajtásáról a Cummins által birtokolt, Accelera nevű cég üzemanyagcellája, valamint 270 kW teljesítményű villanymotorja gondoskodik. A jármű maximum 175 kg-nyi hidrogént tud magával cipelni, de a világrekorddöntési kísérlet során ennél valamivel kevesebbet, 168 kg-ot használtak fel. És így is sikerült a terv, mert a T370 H2Rescue teherautónak sikerült világrekordot elérnie, mivel egy feltöltéssel 2906 kilométert tettek meg Kalifornia útjain. Ezt természetesen nem egy, hanem több nap alatt teljesítette a teherautó. A világrekord hitelesítése azonban már említett napon történt meg.

Elindultak a kamionnal, világrekord lett belőle 1

A Kenworth már régóta dolgozik hidrogéncellás teherautók fejlesztésén

A hivatalos tájékoztatás szerint a teherautóval 80-85 km/órás sebességgel haladtak a tesztútvonalon. A külső hőmérséklet pedig a jeles napon plusz 15 és 26 Celsius-fok között mozgott a rekorddöntés ideje alatt.

Ez a világrekord az együttműködés diadala és annak bizonyítéka, hogy a hidrogén életképes alternatív üzemanyag a járművek számára. A hidrogén használatával javíthatjuk nemzetünk energiabiztonságát és megbízhatóságát” – mondta az eset után Nicholas Josefik, az amerikai hadsereg mérnöki kutató- és fejlesztőközpontjának ipari mérnöke.

Az USA egyébként a zöldhidrogént preferálja, a korábban elfogadott stratégia szerint a hidrogén előállítására (más néven elektrolízisére) szánt elektromos áramnak 2030-ra teljesen fenntarthatónak, azaz úgynevezett „zöldáramnak” kell lennie. További fontos cél, hogy egy kg hidrogén üzemanyagként történő előállítása ne kerüljön többe egy dollárnál.

A világrekordot tavaly még a Mercedes-Benz GenH2-es teherautó tartotta, amely Wörth és Berlin között 1047 kilométert tett meg egy feltöltéssel.