„Amennyiben összehasonlítjuk a benzines és az elektromos személygépkocsik casco kárgyakoriságát a vizsgált időszakokban, abból az látható, hogy az elektromos autók kárgyakorisága jelentősen magasabb” – mondja a Vezessnek Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-élet üzletágának vezetője.
Az egyik legnagyobb járműállománnyal rendelkező hazai biztosító autós topmenedzsere szerint „például, ha az elmúlt 2,5 évet nézzük, akkor a saját tapasztalataink szerint a kárgyakoriság 30-60 százalékkal magasabb az elektromosoknál, mint a benzines járművek esetében”.
Mielőtt valaki reflexből rávágná, hogy a hát a villanyautósok ilyenek, meg olyanok, ne tegye. Már csak azért sem, mert túl az elektromosságra felesküdött early bird-ök tízes évekbeli járművásárlásain, 2024-ben a villanyatóval közlekedők jelentős részénél ez csak a második kocsi, vagyis ezek az emberek ugyanúgy közlekednek belső égésűvel is. Jelentős részben ugyanazok a családok használják ezt is, azt is. De bezzeg az elektromosukkal állandóan kilőnek a lámpánál, meg gyorsulgatnak… Van ilyen, de nem ez a fő ok.
A lehetséges magyarázatok azonban valóban a használatból, még pontosabban fogalmazva az elektromos autókhoz való viszonyulásból fakadhatnak.
Sok oka lehet a több kárnak, és ezek kézenfekvő magyarázatok
„Casco esetén a járműhasználattal függ össze a magasabb kárgyakoriság” – kezdi az okok felsorolását Szobonya László. Fontos hangsúlyoznunk, hogy a cikknek ezen a részén cascós tapasztalatokkal foglalkozunk, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra később térünk rá.
A Groupama topmenedzsere szerint az átlagosan magasabb értékű elektromos autó jellemzően azoknak a járműhasználóknak kedvező választás, akik az autójukat gyakrabban használják. A statisztikák szerint Magyarországon jelenleg valóban a kisebb hatótávú, korai modellekből fut a legtöbb (itt a teljes toplista), a Datahouse 2023 december 31-én zárt adatai szerint a Nissan Leaf a leggyakoribb (5703 darab) villanyautó nálunk, míg a második a BMW i3 (4958). Mindkettő szaladgálós városi autónak ideális. „Márpedig a mindennapos használat mellett a károk többször fordulhatnak elő, munkába járás esetén, jellemzően erős forgalom mellett – bár megszokott útvonalon közlekedünk– a balesetek is gyakoribbak” – állítja Szobonya.
Szerinte érdemes azt is figyelembe venni, hogy az elektromos autók jellemzően fiatalabbak. Márpedig „hagyományos társaik és casco szempontjából az idősebb autók esetén a kárbejelentések ritkábbak. Az újabb autók esetén a jármű megóvását is másképp kezeljük, az esetleges károkat szinte minden esetben megjavíttatjuk, míg lehet, hogy egy idős autó esetén a kisebb mértékű sérülések javításához nem ragaszkodunk” – ez is egy magyarázat a gyakoribb kárkifizetésekre.
„Jövőbeni lehetséges magyarázatok”
A témával kapcsolatban a két legnagyobb hazai biztosító szakemberét kérdeztük meg, a Groupama mellett az Allianz Hungária illetékes vezetőjét. Utóbbi kárrendezési igazgatóságának a vezetője, Borbély Krisztián óvatosan fogalmaz, hangsúlyozva, hogy „mi egyszerűen nem rendelkezünk kellően hosszú időre visszavezethető statisztikákkal, amelyekből magabiztosan lehetne következtéseket levonni az elektromos autók okozta károk gyakoriságára, esetleg a magasabb kárnagyságokra vonatkozóan. Az azonban tény, hogy az elektromos autók számos olyan adottsággal rendelkeznek, amelyek merőben eltérnek például a benzinüzemű gépjárművek adottságaitól. Ezek a különbségek akár valamivel magasabb kockázatot is jelenthetnek a közutakon.”
Borbély Krisztián szerint „így egyelőre arra tudunk támaszkodni, ami valóban tényszerű különbség az autótípusok között, és ami akár a jövőben lehetséges magyarázatul szolgálhat, azaz:
- Egyrészt az elektromos gépjárművek majdnem hangtalan motorokkal működnek, így alacsony sebességnél gyakorlatilag nem lehet meghallani őket. Mindenesetre sokkal kevésbé hallhatóak a városi zajban, mint például egy benzinüzemű autó. Ez veszélyt jelenthet a gyalogosok (főleg a gyerekek), kerékpárosok és a többi járművezető számára” – mondja az Allianz topmenedzsere, majd így folytatja. „Ha elektromos autóra váltunk, ne feledjük, hogy ez egy újfajta jármű. Sokkal csendesebb, mint például egy benzines társa. A gyalogosok megtanultak úgy közlekedni az utakon, hogy hallgatják, figyelik a forgalom zaját. Ezért a szinte némán induló villanyautók sofőrjeinek különösen óvatosnak kell lenniük, de a gyalog vagy kerékpárral közlekedőknek is sokkal körültekintőbbnek kell lennünk az utakon.
- Ráadásul az elektromos járművek gyakran nagyobb teljesítménnyel rendelkeznek, ami lehetővé teszi a dinamikusabb gyorsulást még a zsúfolt városi területeken is, és a járművezetők egy részének nincs meg feltétlenül a kellő vezetési gyakorlata, hiszen a modern kori villanyautók csak most lépik át a tízéves életkort.
- Fontos szempont a villanyautók súlya, ami önmagában növelheti ütközéseknél a károk nagyságát. Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az elektromos járművek javítása során speciális technológiai elvárások is érvényesülnek, amelyek szintén hozzájárulhatnak a magasabb helyreállítási összeghez” – állítja Borbély Krisztián.
Sokkal magasabb a kárösszeg a villanyautóknál
Szerettük volna megtudni, hogy mennyi volt az átlagosan kifizetett kárösszeg villanyautós törésekre az elmúlt években. Konkrét számok helyett Szobonya László először is hangsúlyozza, a casco átlagoskár-ingadozást jelentősen befolyásolja a károk összetétele és az esetszám.
„Amennyiben az elmúlt három évet vizsgáljuk, akkor jelentősen magasabb átlagos költségek láthatók az elektromos autók esetén. A korábbi évek tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy csökken a különbség a kezdeti jelentős (akkor még többszörös) javítási költségek között. A három év dimenziójában 60-80 százalék közötti eltérések tapasztalhatók.”
Miért olcsóbb a villanyautók kgfb-je, mint a belső égésű motoros autóké?
Valószínűleg általános elképzelés, hogy az átlagosan magasabb piaci értékű használt villanyautók kgfb díja magasabb a belső égésű motorral szerelt változatókénál. A minap kikértük a Netrisktől 10 népszerű autómárka esetén a náluk kötött személyautókra a kgfb és a casco legfrissebb éves átlagdíjakat, és a kötelezős összegek nem kis meglepetést okozhatnak sokaknak.
Márka | Belső égésű motoros változatok (kgfb éves átlagdíj, forint) |
Tisztán elektromos változatok (kgfb éves átlagdíj, forint) |
Audi | 77 858 | 81 511 |
BMW | 81 417 | 64 247 |
Dacia | 47 939 | 40 765 |
Ford | 65 963 | 98 877 |
Mercedes-Benz | 82 682 | 58 022 |
Nissan | 57 287 | 60 274 |
Opel | 61 029 | 60 953 |
Renault | 65 884 | 52 138 |
Suzuki | 46 773 | – |
Volkswagen | 64 688 | 59 060 |
A márkák kétharmadánál a belső égésű motorral szerelt személyautók kgfb-je magasabb összeg, mint ugyanazon márka villanyautóinál. Ennek vajon mi a lehetséges magyarázata? Szobonya László szerint „le kell szögezni, hogy a kgfb árazásában nem szempont a jármű értéke, az a casco árazásban nagyon fontos. Kgfb szempontjából kiemelten fontos paraméter a súly és a teljesítmény, ami azt mozgatja. Ezekből már lehet érdemi következtetéseket levonni arról, hogy mekkora valószínűséggel okoz a jármű kárt.”
Na és akkor mi a lehetséges magyarázat arra, hogy a casco esetén egy kivételével az összes márkánál az elektromosok díja volt magasabb, akadt 300 százaléknál nagyobb különbség adott márkán belül? Itt a casco-s táblázat, szintén a Netrisktől.
Márka | Belső égésű motoros változatok (casco éves átlagdíj, forint) |
Tisztán elektromos változatok (casco éves átlagdíj, forint) |
Audi | 312 424 | 961 200 |
BMW | 213 302 | 290 051 |
Dacia | 106 063 | 109 737 |
Ford | 160 801 | 365 496 |
Mercedes-Benz | 302 392 | 265 720 |
Nissan | 112 377 | 235 330 |
Opel | 106 373 | 179 639 |
Renault | 140 364 | 183 217 |
Suzuki | 120 515 | – |
Volkswagen | 168 843 | 266 133 |
„Casco esetén érdemes figyelembe venni, hogy az elektromos autók piaci és a javításukkal kapcsolatos tapasztalata viszonylag kisebb, mint a hagyományos hajtóanyagú járműveké. Amennyiben márkán belül vizsgáljuk a különböző javítási költségeket, akkor mindenképpen érdemes a modell dimenziót is figyelembe venni. A különböző modellek esetén a járművek javításában jelentős eltérések lehetnek, és ez kiemelten jelentkezik, amennyiben az elektromos modelleket is számba vesszük. A legtöbb elektromos modell javítási szempontból egyedibb megoldásokat igényel, így eltér a korábbi modellpaletta kínálatától” – ad magyarázatot Szobonya László a kérdésre.