A Ford szekerét Európában évek óta egy kis szabadidőautó húzza: a 90-es évek stílusos, elérhető sportkupéjának nevét öröklő Puma. A modell 2019 óta van piacon, és megérett az első ráncfelvarrás, ami kívül leheletnyi, belül viszont egészen látványos változást hozott a 2024-es modellévben. 

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 1

Rászorulva nem volt a változásra, minden évben rendre 130-150 ezer darabot adnak el belőle, sőt az Egyesült Királyságban 2023-ra ez lett a legkeresettebb modell, minden kategóriát összesítve ebből vették a legtöbbet a helyi vásárlók. 

Külső

A Ford Puma azért nem egy városi mini, régen egy szűkebb kompaktnak is elfért volna: 4186 milliméteres hossza 146 mm-rel nagyobb a Fiestánál, 1805 mm-es szélessége 71 mm-rel több, 1537 mm magassága pedig 54 milliméterrel haladja meg a Fiestáét. Az alapok közösek, a forma pedig már 2019-ben is ütős volt, ezen egy fikarcnyit sem változtattak a Fordnál, és ez volt a jó döntés.

Mert a Puma egy olyan ritka merész vállalkozás, ami kevés autógyártónak jött eddig össze. A zömök, inkább magas és keskeny formából sikerült valami sportosat, lendületeset összehozni, anélkül hogy karikatúrába fulladt volna az egész koncepció. 

Örök példa erre az Alfa Romeo MiTo, aminek apró testére akarták rázsúfolni a húsos, telt vonalvezetésű 8C kupé stílusjegyeit. Nem jött össze, bár voltak érdekes részletei, de az összkép olyan volt, mint egy eltorzított fotó. 

A Pumát elkerüli ez az átok, pedig itt is egy vérbő sportmárka, az Aston Martin adta az inspirációt. A lámpák, és a hatszögletű hűtőrács messziről ezt a nagy múltú, és jól felismerhető angol márkát idézik, méghozzá jól. A vaskos oldallemezek között gigantikus méretűnek tűnnek a kerékjárati ívek, az üvegfelület pedig keskeny, hátrafelé dinamikusan rajzolt csúcsponttal zárul. Ez vizuálisan nyújtja az autót, és ezt a célt szolgálja még pár apró trükk: az amúgy vaskos A-oszlop kívül vékonynak tűnik, a színre fújt részt alul fekete betét választja le motorháztetőről, de a külső tükröt sem véletlenül készítették két színnel. 

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 61

Gyakorlatilag változatlan a külső, a far ugyanaz maradt

Tehát ez egy átgondolt, és egységes forma, a lezárás is jól néz ki a hosszú Puma felirattal. Ezért a külső változtatás kimerül egy új nappali menetfényben, valamint a legmodernebb, a kanyarba jó előre bevilágító, vakításmentes távolsági világítást biztosító mátrix LED-lámpákban. 

Igazi sasszemű rajongók még kiszúrhatják, hogy a Ford embléme megnőtt, és a hűtőrácsra költözött, és vannak új felnik is, de itt tényleg megálltak a változtatásokkal.

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 62

A Fiesta úgy tűnik senkinek sem hiányzik, mindenkinek megfelel városi autóként a praktikusabb Puma

Belső

Belül viszont egyértelműen látszik, mikori gyártás a Puma, amit épp vizsgálunk. A tekintetet egyből a méretes, alul-felül lapított, szinte szögletes kormánykerék ragadja meg. Nem tudunk praktikus érvet a furcsa forma mellett felsorolni, ez vélhetően inkább esztétikai döntés volt. 

Funkció terén viszont érthető váltás az új, nagyobb digitális műszeregység 12,8 colos méretben, valamint a terebélyes táblagéppé puffasztott központi érintőképernyő alkalmazása, ami immár 8 helyett 12 col méretű. Ezt a két képernyőt, követve a friss trendeket nagyjából egy tető alá hozták, mintha furcsa, nyitható fedeles tároló lenne a műszerfalon, de ez csak egy szövetborítású rész. 

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 63

A beltérben radikális változást hoztak a nagyobb képernyők, a volán fura, alul-felül lapított kivitelt kapott

Felülre kerültek a középső légbeömlők, így a sofőr számára kényelmesen használható a nagy középső kijelző. Ezt kell is nyomkodni, mivel a klímaberendezés összes fontos funkciója innen érhető el. Mivel a klíma állapotsávja állandóan látható, így a hőmérséklet, a befújás ereje, sőt az ülésfűtés is egy érintéssel állítható. A gombok kellően nagyok, ez így használható koncepció, a hangerő pedig megmaradt fizikai gombként, ami szintén jó döntés. 

Más konfiguráció nincs, a manuális klíma, a kis 4,2 colos képernyő kikerült a kínálatból, minden verzió ezzel az elrendezéssel érhető el.

A friss képernyők mögött új fedélzeti rendszer dolgozik, a Sync 4 gyorsabb elődjénél, a Ford leírása szerint kétszeres számítási teljesítménnyel hoz gördülékenyebb működést. Tényleg nem akadtak az animációk, amiből van bőven, például minden üzemmódhoz tartozik saját kis mozgó 3D-s modell. Fontosabb új funkció, hogy immár vezeték nélkül működik a mobilos kapcsolat, Android Auto és Apple Carplay egyaránt. A hazai piacon viszont fontos tulajdonság, hogy nem tud a rendszer magyarul, a leírások, a gombok magyarázatai mind-mind csak idegen nyelven érhetőek el. 

A mobil etetését vezeték nélküli mobiltöltőre és egy-egy A, illetve C USB-portra bízhatjuk elöl, de hátul is akad két USB-C csatlakozó. A navigáció felhőalapú, élő közlekedési adatokkal, a frissítések pedig online érkeznek már ehhez a modellhez is. 

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 64

Élő adatokkal dolgozik a navigáció

A kicsit darabos műszerfalat feldobják az ST-Line felszereltségre jellemző vörös díszvarrások, amelyek az ajtókárpitokon, a kormányon, az üléseken és a műszerfalon is visszaköszönnek. 

A forma nem ezt sejteti, de a Puma beltere kellően tágas, elöl szellős, kellemes, a vezetőülés már alapáron négy irányban állítható, könnyű megtalálni a megfelelő üléspozíciót, de a panorámatető azért elvesz a fejtérből. Hátul bunkerszerű a hangulat, inkább két emberes a második sor, a lábtér rendben van, az ajtónyílás is elég széles, inkább a fejtér korlátozott, ez az ára, hogy doboz helyett inkább mosott kavics formájú a Puma. 

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 65

Ez a Megabox a Puma nagy dobása, lehet kutyafürdető kád, jeges italtároló, szinte bármi

Gyerekekkel teljesen élhető családi autóként is, az üléspozíció kellően magas, de még a kisebbek is be tudnak mászni, könnyű bekötni az övet, jól elérhetőek az Isofix rögzítési pontok. Az igazi érdekes húzása viszont a csomagtérben van a típusnak.  Alapból is bőséges teret ad: 456 literes, de persze le lehet dönteni a hátsó ülések háttámláját, így 1216 litert kapunk, aránylag sík rakfelületettel, amelybe az egy méter széles dolgok is beférnek. 

A csomagtér dupla padlója alatt nincs pótkerék, a helyére került egy 80 literes, 50 kg-ig terhelhető rekesz, ami tényleg praktikus megoldás, ha valami magasabb, nem dönthető dolgot, például cserepes virágot szállítunk. Ugyanakkor nyáron igazi bulimutatvány lehet, mivel alkalmas folyadék tárolására, szigetelt, és alul leengedhető belőle a víz. így jéggel megpakolva alkalmi italhűtőként is bevethető. 

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 66

Kívül egyedül a fényszórók nappali menetfényének rajzolata változott

Technika

A hajtásláncok között újdonságot majd a teljesen elektromos verzió érkezése hozhat, addig a már ismert motorokból válogathatunk: az 1,0 literes EcoBoost blokk 125 és 155 lóerős kivitelben elérhető kézi (csak 125 LE) és Powershift dupla kuplungos váltóval. Szintén a kínálatban marad az egyliteres, 170 lóerős, Powershift váltós Puma ST, ám ugyanennek a sportverziónak a 200 lóerős, 1,5 literes erőforrásától már el kellett búcsúznunk a ráncfelvarrással. 

Ezeknek a motoroknak 48 voltos mild hibrid rendszer is besegít. Fékezés közben 11,5 kW-os indítómotor/generátor egység takarítja meg a mozgási energiát.

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 67

Egyetlen motorral érhető el a modell, az egyliteres benzines turbós kapott minden feladatot

Vezetés

A Ford Puma azoknak szól, akik egy ilyen városi gombócban a sportosságot keresik, és nem ijednek meg a keményebbre hangolt, a hazai utakon talán túl feszes futóműtől sem. Mert a Puma ilyen, viselkedésében, irányíthatóságában a korábbi városi kisautók felpaprikázott verzióit idézi meg.

Ilyen méretben már bármelyik gyártó tud pokoli merev karosszériát készíteni, a Puma pedig talán a mezőny legstabilabb darabjának érződik. Ilyen jó alapokra építkezve sikerült egy élénken reagáló, a kormánymozdulatokat precízen lekövető autót összehozni. Bár a nagy méretű volán előtt értetlenül állok, ezen a könnyű, szokásos elektromos rásegítéssel kissé élettelen kormányon keresztül is jó visszajelzéseket kapunk az útról. 

Igen, a futómű a kulcs, ami egyszerű rendszerű, elül MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, de az ST-Line felszereltséggel még keményebb, sportosabb darab, mint amit a Titanium Pumák kapnak. Talán túlzottan is, a 19 colos kerekekkel azért egy hullámos mellékút megrángatja az utasokat, és a kátyúkat is vadul kell kerülgetni.

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 68

Vezethetősége kiemeli a mezőnyből a Pumát, az ST-line felszereltséggel pedig még feszesebb a futómű

Utóbbi persze mókás is lehet, mert tényleg direkt a kormányzás, a fordulókör pedig kicsi, városban jól vizsgázik a Puma. Hátra elég korlátozott a kilátás a vaskos oszlopok és a szűkre vett szélvédő miatt, de ilyenkor jön jól a méretes képernyőn megjelenő panoráma kamerarendszer, ami tolatáskor is figyeli az akadályokat, nagy látószögű képpel segítve a manővert. Ha így is elbambulunk, akkor beavatkozik az automata vészfék, de sokat segít a holttérfigyelő feljavított verziója is. 

A vezetési élményen csak a sebességváltó ejt csorbát, van ugyan sportos S-mód, de nincs manuális kapcsolási lehetőség, így minden helyzetben a rendszerre vagyunk bízva, a Puma dönti el, melyik fokozat a legideálisabb.

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 69

19 colos kerék egy 4,2 méteres autón? 15 éve még lehetetlen volt, ma már ez egy gyári méret, és ez se tűnik pokolian nagynak

Igaz, ritkán akadunk erőtlennek tűnő fokozatban, mert a 155 lóerő bőségesen elég, sőt igazán dinamikus haladást tesz lehetővé. A mild-hibrid rásegítés városi tempónál kicsit megkönnyíti az amúgy nyomatékos, 240 Newtonmétert leadó turbós háromhengeres dolgát. Így 8,7 másodperces a 0-100-as szintidő, a végsebesség pedig 200 km/óra, a Ford Pumának így nem jelent gondot a belső sáv még a német autópályán sem. Ott ugyan nem jártunk, de a hazai viszonyokat jól tűrte a Puma, a dugókövető adaptív tempomat jól vizsgázott, a sáv közepén tartva az autót követte a forgalmat. 

Finoman működik a motorleállítás, a rendszer már 15 km/órás sebesség környékén is leállítja a motort, ha a féket is nyomják közben, az újraindítás pedig finoman, de villámgyorsan, 0,3 mp alatt megtörténik. 

A Ford optimista értékeket adott meg a fogyasztással kapcsolatban, de ez nem egy full-hibrid, ami már hasonló teljesítménynél is hozza az 5-6 l/100 kilométeres átlagot. Ez mégis egy erőteljes, kis lökettérfogatú turbós benzines, aminek halványan besegít az elektromos hajtás, így a fogyasztás szüttyögve 6-6,5 l/100 kilométer átlagban, de sportosan használva simán számolhatunk 7-7,5 literrel.

Ez a Ford nyerő receptje jelenleg 70

Költségek

Egy Ford Pumába 10,5 millió forintért ülhetünk bele, Titanium felszereltséggel. Ez sem egy fapados alapmodell, a 125 lóerő is kellően elég a kocsihoz, a manuális hatsebességes váltó pedig még talán jobb is, ha vezetési élmény szempontjából nézzük a dolgot. Ennyiért már megkapjuk a friss, digitális funkciókkal teletömött belteret, tempomattal, sávtartóval, csak az adaptív sebességtartás marad ki a készletből. 

A Ford Puma és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Captur E-Tech full hybrid Techno 145 (143 LE) 11 849 000
Škoda Kamiq 1,5 TSI Selection DSG (150 LE) 11 062 880
Ford Puma 1.0 EcoBoost (155 LE) 11 580 000
Toyota Yaris Cross Executive HEV (130 LE) 12 240 000

A fűthető szélvédő, kormánykerék, ülés minden szinten 240 ezres extra, a prémium metálfényezés 285 ezer forint, a modern mátrix-LED fényszórók pedig 380 ezerbe kerülnek. A Ford Pumából így egy közepesen felextrázott darab 13 millió forint körül mozoghat, már 155 lóerővel és automata váltóval. Aki aggódna a kis lökettérfogatú motor megbízhatósága miatt (az egyliteres Ecoboost motorokkal akadtak gondok a múltban, de elvileg ez már egy feljavított széria) annak a Ford kiterjesztett garanciát is kínál. A Ford Protect programmal 365 000 forintért 8 évig vagy 150 000 kilométerig terjed az importőr jótállása, ehhez viszont ennyi ideig szigorúan kell tartani a szervizintervallumokat is. 

Összegzés

Nem véletlenül lett slágermodell a Ford Puma. Megnyerő formában ad egy városban, és hosszabb utakon is jól használható, kellemesen kompakt méretű, divatos szabadidőautót. A vásárlók ezt keresik az európai piacokon, a Puma pedig megadja nekik amit kívánnak. A frissítés ésszerű változtatásokat hozott, a Puma pedig pozitívan vághat neki a modellciklus második felének. 

Mellette – Ellene
 
  • Dögös forma
  • Jó vezethetőség
  • Gazdag extralista
  • Praktikus csomagtér
 
  • Szegényes motorkínálat
  • Szűk hátsó sor
  • Extrákkal magas vételár
Hány pontot ér a ráncba szedett Ford Puma?
átlag
6.83
szavazat
274
Hány pontot ér a ráncba szedett Ford Puma?