Egyre több MG gördül a hazai utakon, szaporodnak a szalonok, csábító áron kínálják magukat az új típusok, de ezek a takaros autók mintha nagyon messze lennének attól a filozófiától, amit az márka egykor képviselt. Hogyan értünk el idáig? Kezdjük egy kis történelmi gyorstalpalóval!
Az angol autógyártás derekasan állta a sarat a XX. században, a motorizáció élén járó nemzetként törték az utat a többiek előtt. Az 1950-es években csak az Egyesült Államok előzte meg a briteket darabszámban, de exportot tekintve világelsők voltak.
Ikonikus márkák születtek, amelyek markáns képet égettek a világ autósainak tudatába. Mindenki tudja, hogy ha luxus, akkor Rolls-Royce, ha terepjáró akkor Land Rover, a mókás angol kisautót pedig Mininek hívják.
Akkora hagyatékot halmoztak fel, ami az ipar hanyatlása, a versenyképesség elvesztése után is megmaradt. Ma már a nemzeti büszkeséget dagasztó márkák mögött sok esetben külföldi cégek állnak, a BMW-nél landolt a Mini és a Rolls-Royce, a Volkswagen vitte a Bentley-t, az indiai Tata pedig a Jaugar-Land Rover kettőst tette zsebre.
Presztizs eladó
A recept működött, a történelmi múlt sokszor segített a modernizált típusok eladásában, és a kétezres években volt még parlagon ilyen félhalott angol márka. Ez volt az MG, amit 1924-ben alapítottak, és sokáig vérbeli sportos roadsterekkel próbáltak felszínen maradni, miközben egymásnak adták a kilincset a tulajdonosok. 2006-ban kínai kézbe került, jelenleg a kínai állami tulajdonban lévő SAIC Motorhoz tartozik.
A kínai cég pedig úgy döntött, feléleszti és tömegmárkává emeli az MG-t. Ezt a tervet pedig komoly modelloffenzívával, szisztematikusan viszik véghez. Az Egyesült Királyság piacán a nulláról a 80 ezres tartományba ugrott az eladott MG-k száma öt év alatt.
Működik a nosztalgiafaktor a szigetországban, de nálunk is szépen fogynak az MG modellek, amelyek kecsegtető árral, és a legfőbb igényeket lefedő hajtásláncokkal csábítják a vevőket. A a szívó benzinmotoros változattól a külső áramforrásból is tölthető hibriden át a tisztán elektromos modellekig minden van, és most egy öntöltő hibriddel bővült a sor.
Ez az MG3 Hybrid+ amivel a városi kisautók között mutatták meg milyen egy full hibrid típus, a méretéhez képest bődületes 195 lóerős teljesítménnyel.
Külső
Az MG3 tervezésekor tudták hol vannak piaci rések, és ezeket kegyetlenül ki is használták. Még épp városi kisautó, de a tágasabb fajtából: 4113 milliméteres hosszúsággal, 1797 milliméteres szélességgel és 1502 milliméteres magassággal leheletnyit nagyobb a klasszikus vetélytársaknál (Renault Clio – 4063 mm, Peugeot 208 – 4055 mm, Toyota Yaris – 3940 mm).
Ezt a Skoda már egyszer sikerre vitte az Octaviával, az akkor nyomott áron, olcsón kínált kompakt pont annyival volt nagyobb a konkurenseknél, hogy ez lépéselőnyt jelentsen, de belefért még a kategóriájába.
Tehát már itt elégedetten biccent a szalonba fáradó vevő, a méret rendben van, és tulajdonképpen a forma is. Biztonsági játék, a gyanútlan vásárlót nem akarták semmilyen extrém dizájnnal elriasztani.
Szigorú szögletes, de lendületes frontrésze egyre lágyabb, ahogy haladunk hátra, oldalnézetét már puhább domborítások uralják, a far pedig egész kerek lett. Ennél a résznél a tervezők felüthették az „átlagos koreai-japán kisautó” készítésének szakácskönyvét, mert sandítva a hátsója simán lehet Kia Rio a Mazda2 lámpáival.
A félig használt szappanhoz hasonló autók korát éljük, és ha a Tesla négy teljesen hasonló autóval simán behúzza vásárlók millióit, akkor a kínaiak sem fognak eltérni a recepttől.
Az viszont üdvös, hogy vannak igazi színek az autóhoz, remélhetőleg a vevők olyan árnyalatra szavaznak, mint a tesztautó Como Blue fantázianevű kékje, vagy befizetnek egy Diamond Red fényezésre a szürke-fehér-fekete trió helyett.
Belső
Beülve érezhető, hogy az MG3 jelenti 2024-ben a belépőt az új autók világába. Sablonos formák, egyszerű, és olcsó anyagok, de azért pont annyi formai játékkal, textúrával, dekorációs elemmel, hogy ne legyen gyászos az összhangulat.
Az alul-felül lapított kormány követi a friss trendeket, az ülések 3D textúrájú üléskárpitot kaptak, ezen a szinten pedig még színes díszvarrás is javítja a megjelenést. Kemény műanyagokkal operál ebben a szegmensben a legtöbb gyártó, nincs másként az MG3 esetén sem, de itt még érződik, hogy ezekből is az olcsóbb, vékonyabb megoldásokat választották. A spórolás tetten érhető még a csak magasságban állítható kormánykeréknél, a furcsa helyre eldugott külső tükörállító gombon is.
Az összkép ezen a felszereltségi szinten rendben van, modern kialakítású, és az olcsó kisautók között esztétikus benyomást kelt.
Képernyőből kettőt kapunk, a kormány mögött 7 colos képátlójú, minimalista műszeregységet, és a középső 10,25 colos kijelzőt. Utóbbira költöztek a klíma fő funkciói, de nincs beragadó, állandó felület a kezeléshez, így gombnyomásra lehet előhívni a menüt. Ezen a helyzeten lehet javítani a kormány programozható gombjával, erre a klímát is tehetjük, ha akarjuk.
Kaphatott volna egy klasszikus árnyékoló „üreget” a kormány mögötti műszeregység, mert a képernyőt csak a fényerejét csak maximumra húzva lehet napsütésben is jól látni.
Elég sok információt kapunk a finomhangolható vezetéssegítőkről a menüben, a rendszerre kell egy kis időt szánni, de javarészt inkább a vezetékről működő Apple Carplay, Android Auto mobilos kapcsolatot fogják a vevők használni, főleg navigációra, mert a gyári rendszer teljesítménye harmatos. Dedikált helye van a telefonnak is, amit USB-A, és C aljzatról is lehet tölteni és van 12 voltos csatlakozó is elöl.
Elég szélesek az ülések, de hosszú távon túl puhának tűnik a párnázottság, kerülhetett volna több anyag is bele, főleg a széleknél. A helykínálat jó az első sorban, és két felnőtt számára 185 centiméter alatt a másodikban is megfelelő. Nagyobb termettel már szűkös lehet a láb-, fejtér, nincs könyöktámasz, van viszont két szellőzőnyílás, ami jól jöhet a nyári hőségben.
Csomagtartója 293 literes alaphelyzetben, támladöntés után 983 literes a raktér, és a padlóban így magas lépcső jelent akadályt. Jelenleg még a tesztautóban egyben dőlt az egész hátsó támla, nincs oszthatósági funkció. Így a kalaptartó az egyetlen praktikus extra itt, nincs semmilyen rendszerező, csomagrögzítő funkció. A beltérben is a kötelezőt hozza az MG3, átlagos kesztyűtartó, kisebb fajta ajtózsebek, és két pohártartó áll rendelkezésre.
Technika
Az MG3 Hybrid+-ban 350V-os rendszert találunk, ami kiemeli a mild-hibridek táborából a típust. A kínai SAIC által kifejlesztett hibrid rendszerben a villanyautók és a hibridek előnyeit igyekeztek egyesíteni. 102 lóerő teljesítményű szívómotor és 136 lóerő teljesítményű elektromos hajtómotor, valamint 45 kW-os indítómotor-generátor alkot rendszert. A motor által termelt mozgási energia háromfokozatú automata váltón keresztül jut el az első kerekekhez.
A típusban a megszokottnál nagyobb kapacitású, 1,83 kWh-s, nagyfeszültségű akkumulátor található, – a Toyota Yarisban 0,76, míg a Renault Clio-ban 1,2 kWh ugyanez az adat. Így hosszabb távon tud kizárólag elektromos árammal haladni, mint a vetélytársak.
A 0-60 km/óra tartományban csak a villanymotor hajt, ilyenkor a benzines feladata az energiatermelés, efelett 80 km/óráig besegít a benzinmotor, majd átveszi a hajtás oroszlánrészét, intenzív gyorsításkor pedig mindkét erőforrás becsatlakozik 130 km/óráig. Ebben a tartományban érhető el a 195 lóerős rendszerteljesítmény.
Az MG3 kereken 8 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, csúcssebessége 170 km/óra, és a gyári ígéret szerint 4,4 literes átlagfogyasztással autózható le vele 100 kilométer.
Vezetés
Az MG3 Hybrid+ vezetés közben lepi meg igazán az embert. A hajtáslánc érdekes darab, amely élményt hoz a mindennapokba. Az összetett öntöltő hibrid jól reagál a gázadásra, élénken gyorsít, és a frissen felszerelt Sailun téli gumik visítva tiltakoznak, a kipörgésgátló pedig vadul dolgozik.
Ezt a mutatvány padlógázra még 30-40 km/óránál is bemutatja a kocsi, tehát aki nem akar korán elnyalt gumikat, annak ajánlott óvatosan kezelni a gázpedált. A gyorsulás hullámokban érkezik, az autó tényleg 60 km/óra után kap igazán erőre, majd elérve az autópályás tempót kicsit visszaesik a teljesítmény. A három fokozatú automata munkája sejthető a háttérben, ez akasztja meg némileg a sima, egyenletes, és erőteljes gyorsulást, amikor a rendszer sakkozik a két motorból kisajtolható teljesítménnyel.
Viszont a sebességváltó hatásosan tünteti el a fokozatmentes erőátvitellel működő öntöltő hibridek rákfenéjét, a hosszan magas hangon bőgő motort. Előfordul, hogy felharsan az 1,5 literes blokk, de nem idegesítő a jelenség.
Kormánya könnyű, jó manőverezhetőséget ad városban, a karosszéria jól átlátható, a parkolókamera rendszer pedig parádés ezen az árszinten: 360 fokos, a felülnézeti kép mellett külső képet is ad, amiben magunk állíthatjuk a kamera pozícióját, gyakorlatilag körbeforgatható az autó. Ilyet pár éve még csak a prémium márkák tudtak, most meg elérhető egy kínai városi kisautóban.
Itt óvatosan közlekedve sok kilométert tehetünk meg kizárólag elektromossággal, a lassítás mozgási energiáját pedig hatékonyan táplálja vissza a rendszer, ennek erősségét a menüben turkálva állíthatjuk, három fokozatban.
Ha kanyargós, kátyúkkal teli utakra tévedünk, akkor egyértelműen megmutatkozik a teljesen átlagos, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű komfortos hangolása. Ebben szerepet játszanak a ma már magas oldalfalúnak számító 195/55 R16 méretű abroncsok is, ezek is tompítják az úthibákat.
Elvileg ennél a tulajdonságánál érhető tetten még az angolok által hozzátett plusz, a finomhangolást ugyanis Longbridge környékén, a márka helyi központjában végezték. Papíron ütős a 195 lóerő, de azért az MG3 nem egy sportmodell.
Üdítően megy amikor épp összhangban vannak a motorok és a váltó, de a fokozatok között van, amikor egy szusszanásnyi időre megpihen a hajtáslánc, és a kényelemre termett futómű sem társ a gyors terhelésváltásoknál.
Persze ez csak annak tűnik fel, aki ült már hot hatch kisautóban, ha valaki épp a Suzuki Swiftből ül át, akkor le lesz nyűgözve az MG3 előadásától.
Dinamikusan autózva is meglepően alacsony szinten marad a fogyasztás, 6 l/100 km felé nehéz bekergetni a kocsit, józanul használva viszont könnyen hozhat az 5 l/100 km alatti érték. Igen, aki tojással vezet a lába alatt, annak reális lehetőség elérni a gyáriak által megadott 4,4 literes értéket.
Autópályán kellemesen fut az MG3 Hybrid+, a kategóriára jellemző szélzajjal. Ilyenkor érhetne aranyat az adaptív tempomat és a sávtartó automatika, de ezek a rendszerek még nem működnek makulátlanul, észlelhető jelenség a sávok közötti cikázás. Szerencsére szinte minden rendszert lehet finomhangolni, az érzékenységet állítani a menükből, így belőhető egy számunkra megfelelő összeállítás.
Költségek
Ezen a területen mutat sokat az MG, már alapszinten elég komoly csomagot ad a típus: 7 colos digitális műszeregység és 10,25 colos érintőképernyő, utóbbi okostelefon-integrációval és beépített navigációs rendszerrel. Már Comfort szinten is erős a felszereltség. Van adaptív tempomat, sávtartó rendszer, tolatókamera és parkolóradar, továbbá egy sor MG Pilot vezetőtámogató funkció. Nincs persze LED-es fényszóró, sem nagy alukerék; cserébe bruttó 8 649 000 Ft forinttól elérhető a típus, a metálfényért még 200 ezer forintot kérnek.
A Comfort+ kivitel 16 colos könnyűfém keréktárcsákat, maguktól becsukódó külső visszapillantó tükröket, nyomógombos hajtáslánc-indítást, 6 hangszórós audiorendszert és hátsó szellőzőnyílásokat tesz hozzá ehhez, a konfigurátor szerint jelenleg 9 049 000 Forintért.
A legmagasabb, Luxury szinten ehhez képest körkörös kamerarendszer, kulcs nélküli ajtónyitás, fűthető első ülések és kormánykerék, valamint számos okos vezetőtámogató rendszer (hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet, sávváltásra figyelmeztető és holttérfigyelő funkció) fér bele a 9 699 000 forintnál induló vételárba.
Az MG3 Hybrid+ és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
MG3 Hybrid+ (195 LE) | 8 649 000 |
Toyota Yaris hibrid 1,5 (130 LE) | 10 980 000 |
Renault Clio E-Tech full hibrid (145 LE) | 9 799 000 |
Suzuki Swift 1.2 GL+ CVT Hybrid (81 LE) (ez mild hibrid) | 8 250 000 |
Összegzés
Egy átlagos európai kisautó 2024-ben a tökéletesen kiegyensúlyozott teljesítményre törekszik, minden téren. Egy pókháló diagramon nem produkálnak semmilyen irányban kiugró értékeket, patiakmérlegen kimérve adtak hozzá mindent a tervezők, így ezek között tényleg a célfotó dönt, ha ítéletet kell mondani. Nem beszélve arról a fontos tényről, hogy már rengeteg márka közös anyacéghez tartozva eleve azonos alapokra épül.
Erre jön a kínai-angol MG, és felrúgja a táblázatokat. Tessék, itt van majdnem 200 lóerő egy 4,1 méteres kisautóban! Ehhez a számhoz igazítottuk a többi tulajdonságát? Ugyan dehogy! Ettől még lehet mókás, a fogyasztása úgyis nyomós érv, a spórolós húzásokat, a csak magasságban állítható volánt, vagy az egyben dönthető hátsó háttámlát csak kitakarják ezek az értékek.
Tehát ez az MG3 Hybrid+, korántsem egyhangú éltanuló, de pont ezért érdekes. Egyfajta lázadó a piacon, kavics az állóvízbe, egy meglepő ajánlat ami a kételkedőket 7 év garanciával nyugtatná meg. Kérdés, hogy azok a vásárlók, akik egy Toyota Yaris, Opel Corsa alternatíváját keresik, vajon vevők-e a a távolkeleti bohém hangulatra?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|