Bár az érintőképernyők továbbra is uralják az autók belső tereit, észlelhetően visszatérnek a fizikai gombok. Sok gyártó túl radikális irányvonalat vett ezen a téren, de szerencsére az autósok torkán nem lehet mindent lenyomni. Sokan visszakövetelik a jó öreg kezelőfelületeket, kapcsolókat, és a tudomány is őket igazolja. A szakértők szerint a praktikum és a biztonság a legegyszerűbb megoldásokat követeli meg.
Rachel Plotnick, az Indiana University Bloomington docense és egyfajta „gombguru” évek óta tanulmányozza ezt a jelenséget. 2018-ban megjelent Power Button: A History of Pleasure, Panic, and the Politics of Pushing című könyvében Plotnick a gombok pszichológiáját és kulturális történetét vizsgálta, valamint tartós szerepüket a technológiában. Ma már vállalatoknak segít az interfészeik fejlesztésében, egyensúlyt teremtve a digitális és kézzel kapcsolható elemek között.
A Spectrum magazin interjút készített Plotnickkal, amelyben a gombok visszatérésének jelenségét vitatták meg, a szakértő így foglalta össze gondolatait a témáról:
„Talán a képernyőfáradtság az egyik ok. Egész napokat töltünk ezekkel az eszközökkel, görgetünk vagy folyamatosan váltogatunk oldalak és videók között, és ez valahol fárasztó. A gombok lehetőséget adhatnak arra, hogy bizonyos mértékig kiszakadjunk ebből a mindennapokban: a képernyő nem mindig a legjobb módja a dolgok irányításának.”
Plotnick kiemeli, hogy az érintőképernyők bizonyos helyzetekben, például vezetés közben, veszélyesek lehetnek, mivel vizuális figyelmet igényelnek – amire a sofőröknek nincs lehetőségük. Ezzel szemben a fizikai vezérlők egyszerűbbé teszik a választási lehetőségeket, és intuitív működést tesznek lehetővé anélkül, hogy elvonnák a figyelmet az útról.
Az olyan alapvető funkciókhoz, mint a klímaberendezés vagy a hangerő szabályozása, a fizikai gombok, kapcsolók és tekerők fokozatosan visszatérnek. Plotnick szerint az optimális megközelítés az, hogy a kezelőszervek különböző típusait kombinálják, figyelembe véve azok használati célját és az adott helyzet követelményeit.
Ahelyett, hogy teljesen elhagynánk az érintőképernyőket, az iparágnak hibrid megközelítést kell alkalmaznia. A fizikai vezérlőelemeket a digitális megoldásokkal együtt kell használni, ahol ez indokolt. Az alapvető, gyors reakciót igénylő feladatokhoz – például a hőmérséklet beállítása vagy a fényszórók kapcsolása – a legjobb választás a tapintható gombok és tekerők. Ezzel szemben a kevésbé sürgős feladatok, például a navigáció és szórakoztatás, továbbra is maradhatnak az érintőképernyőn, ahol a leginkább logikus helyük van.
Korábban egy tesztben vizsgálták a hagyományos gombok és a képernyők közötti különbséget. A lezárt reptéren vezetett autók sofőrjeinek különféle, mindennapos tevékenységeket kellett elvégezniük, mint például a rádióállomás beállítása vagy a klíma funkcióinak változtatása. Mindezt 110 km/órás, állandó tempónál kellett megcsinálniuk. Érdemes megnézni a Vezess alábbi cikkében részletezett eredményeket: