A Forma-1 nagy célkitűzése, hogy amennyire csak lehet, visszaszorítsa az ökológiai lábnyomát, 2030-ra egyenesen karbonsemlegességet vállaltak korábban. Ennek fényében igencsak hülyén nézett, néz ki a versenynaptár felépítése: a Közel-Keleten kezdődik a szezon, aztán egy ázsiai kitérővel az európai szakasz, amerikai megszakításokkal, mielőtt újra körberepülik a világot, hogy ismét az Arab-öbölbe megérkezzen a mezőny év végére.

Lehetne ez persze sokkal logikusabb is, ám sokáig gátja volt ennek az, hogy az egyes helyszínekkel hosszú időre szóló, viszonylag fix dátumtartományon belüli időszakra szól szerződéseket kötött a Forma-1. Ezzel együtt azonban megkezdődött az átalakulás is: a sokáig őszi Japán Nagydíjat már tavasszal rendezik, nemrég pedig a Monacói Nagydíj úgy kapott új szerződést, hogy 2026-tól május helyett júniusban rendezik.

A felszabaduló májusi időpontra előre is csúsztatják szintén 2026-tól a Kanadai Nagydíjat – jelentették be a minap. Montrealba a tervek szerint minden május harmadik hétvégéjén látogatna el a tíz csapat húsz pilótája, ráadásul a futam párban lenne a Miami Nagydíjjal, így nem kétszer kell az amerikai kontinensre menniük rövid időn belül, csak egyszer.

Végre elkezdődik a Forma-1 észszerűsítése 1

Kép: Bryn Lennon – Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Más kérdés, hogy az északi futamon gyakran még júniusban is zord körülmények várják a pilótákat, ezen pedig nem fog segíteni az, hogy előrekerült májusra a megmérettetés.