„A balesetet okozó sofőr nagy sebességgel száguldott el mellette, majd letarolta a szemben jövő sávban haladó autót. A vétlen autó sofőrje, a szeretett komáromi tanítónő szörnyethalt, mellette utazó fia pedig életveszélyesen megsérült, mentőhelikopter szállította kórházba” – írja a helyi kemma.hu a most hétvégén nagy visszhangot kiváltó autóbalesetről.

Ez a tragédia pár napja történt Komárom-Esztergom vármegyében, de sajnos az ország minden szegletéből érkeztek ehhez hasonlóan szomorú hírek idén, egyes régiókban látványosan romlanak a balesetes statisztikák.

Összesen 192 halálos kimenetelű közlekedési baleset történt 2024 első felében, a második negyedévben 13 százalékkal több az elsőnél. Január eleje és március vége között 90, majd április eleje és június vége között 102 balesetnél nem tudták megmenteni egy sérült életét a kiérkező mentők. De hol történik a legtöbb halálos baleset az országban? A legfrissebb KSH-adatokkal mutatjuk meg.

Itt a vármegyék sorrendje halálos balesetek szerint 1

Bajánál hárman vesztették életüket ebben a balesetben idén nyáron (Fotó: Donka Ferenc/MTI)

Régiók szerinti sorrend

A statisztikai hivatal nyolcrégiós felosztása szerint az Észak-Alföldön történt az év első felében a legtöbb halálos baleset, ez a régió Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyéket foglalja magába.

Halálos közlekedési balesetek száma 2024 első felében Régió
34 Észak-Alföld
31 Dél-Alföld
26 Nyugat-Dunántúl
24 Dél-Dunántúl
23 Észak-Magyarország
21 Közép-Dunántúl
18 Budapest
15 Pest vármegye

Hat régió három-három vármegyét tartalmaz a KSH beosztása szerint, az ország sztrádák és autóutak (vagyis járműforgalom) szerinti centruma, a főváros és a körülötte elterülő Pest Vármegye pedig önmagukban önálló régiók.

Megnézve 2023 első félévét (amikor összesen 193 halálos baleset volt országosan), egyértelműen Pest vármegyében (28-ról 15-re) és Budapesten (24-ről 18-ra) látni a legnagyobb csökkenést.

Az Észak-Alföldön viszont nagy mértékben megnőtt idén a halálos balesetek száma a tavalyi első féléves adatokhoz képest: az akkori 19-ről 34-re.

Itt a vármegyék sorrendje halálos balesetek szerint 2

Nemrég bővült a rendőrség traffipax-állománya, azonban 2024-ben az elsőbbségi jog megszegése a legfőbb baleseti ok. A gyorshajtás a második (Fotó: Vezess)

A vármegyék szerinti sorrend

Nem a kiemelkedően magas járműforgalma miatt önálló régióként is jegyzett Pest vármegyében volt a legtöbb tragédia az utakon, bár sokan valószínűleg erre tippeltek volna. Bács-Kiskunban 18 halálos baleset történt 2024 első felében, utána következik a jóval zsúfoltabb Pest vármegye 15-tel, majd Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye jön a sorban 14-gyel.

Halálos közlekedési balesetek száma 2024 első felében Vármegye
18 Bács-Kiskun
15 Pest
14 Szabolcs-Szatmár-Bereg
12 Győr-Moson-Sopron
12 Hajdú-Bihar
12 Zala
11 Baranya
11 Heves
10 Borsod-Abaúj-Zemplén
9 Fejér
8 Csongrád-Csanád
8 Jász-Nagykun-Szolnok
7 Tolna
6 Komárom-Esztergom
6 Veszprém
6 Somogy
5 Békés
2 Nógrád
2 Vas

2024 első félévében a legkevesebb halálos baleset Vas és Nógrád vármegyékben történt, kettő-kettő, és mindkét helyen ezek a tragikus esetek a második félévben voltak.

Itt is megnéztük a KSH egy évvel korábbi adatait, és két vármegyében érdemi a csökkenés: Vasban a tavalyi kilencről, Nógrádban pedig a tavalyi ötről csökkent kettőre idén a féléves adat. Ezzel szemben Hajdú-Bihar vármegyében megnégyszereződött, az akkori háromról idén tizenkettőre.

Mennyien haltak meg az utakon?

A cikkünkben szereplő KSH-adatok a halálos balesetek számát mutatják földrajzilag, ez nem azonos a közlekedési balesetben meghaltak számával. 2024 első felében összesen 218-an hunytak el az utakon, a múlt év első felében pedig 211-en. Az elmúlt évtizedben volt ennél sokkal jobb félévünk is, 2020 első felében 171-en vesztették az életüket közlekedési balesetben, ehhez képest riasztó az idei szám.

Egy-egy tragikus balesetben sajnos 3-an, 4-en is meghalhatnak, ami torzítja az adatsort, ezért itt nincs vármegyei „sorrend”.

Itt a vármegyék sorrendje halálos balesetek szerint 3

Szintén 2024 nyara, sajnos ez is tragédia Tiszatenyőnél (Fotó: Donka Ferenc/MTI)

A súlyos sérüléssel járó balesetek

Az aktív és passzív biztonsági rendszerekkel az újabb és újabb személyautókban a gyártók többek között azt a fontos, és egyértelműen kitűzött célt kívánják elérni, hogy az ugyanolyan jellemzőkkel leírható balesetekben évről évre egyre több ember életét legyenek képesek megóvni. Már önmagában a járműpark folyamatos cseréje következtében elvileg csökkennie kellene a halottak számának azonos balesetszám mellett (és elvileg a legsúlyosabb balesetekben életben maradtak, jellemzően a súlyos sérültek számát kellene, hogy emeljék).

Ez az elmélet – ahogy előbb láttuk – nem mutatható ki mindenhol a halálos balesetek magyarországi adataiban, ám miközben az utakon elhunytak száma nem csökken érdemben, a súlyos sérülteké tavalyról idénre sokat emelkedett. 2024 első felében 1971 súlyos sérüléssel járó közlekedési baleset volt, szemben a tavalyi 1853-mal.

2024 első felében ebben az öt vármegyében volt a legtöbb súlyos sérüléses közlekedési baleset.

Súlyos sérüléssel járó közlekedési balesetek száma
2024 első felében
Vármegye
208 Pest
113 Bács-Kiskun
108 Fejér
105 Csongrád-Csanád
103 Szabolcs-Szatmár-Bereg

A forgalom mérete és sűrűsége itt már nagyon kiütközik, ugyanis Budapesten messze több (367) súlyos sérüléssel járó baleset történt, ami párban a halálos balesetekkel talán itt azt mutatja: a fővárosban alacsonyabb a járművek átlagsebessége, mint a vármegyék útjain.

Budapesten ugyanakkor ennél a statisztikánál is látványos a javulás 2023 első feléhez képest, tavaly január eleje és június vége között még 420 ilyen baleset történt.

Ezzel szemben a 19 vármegyéből 14-ben sajnos rosszabb az idei első féléves adat, mint a múlt évi.

Az ország legveszélyesebb útjai

Itt a lista, amelyen senki nem szeretné látni a családja lakhelyéhez közel eső utakat. Kikértük a KSH-tól a sorrendet, majd mi kilométerre lebontva is kiszámoltuk, melyek a legveszélyesebb útjaink.