A helyszín talán Csehország, a felvételen egy teljesen átlagos áruház parkolójának bejárata látszik. Innen indul a videó: egy Škoda Fabia vezetője próbál szabadulni abból a sávból, amibe nem akart behajtani. Mindezt lassan, bizonytalan, tétova mozdulatokkal. A helyzetet tetézi, hogy van segítsége, egy idős hölgy, aki néha túlságosan közel, szinte már veszélyes pozícióban navigálja őt, miközben gurul a kocsi.
Ilyenkor elég egy botlás, és a kerék alá kerülni nem szerencsés: fogja a guruló autó kilincsét, kinyitja menet közben az ajtót, ez már tényleg túl van a vicces szerencsétlenkedés szintjén. Ahogy telik az idő, úgy látszik egyre nyilvánvalóbban: egyikük sem tudja, mit akar csinálni, hogy lehetne ezt az ajtó-ablak helyzetet megoldani.
Végül szerencsére sikerül kihátrálniuk közös erővel, és megfordulni, de ezzel valószínűleg nincs vége a rizikóval, kockázattal járó kilométereknek.
Idősek a volán mögött
Az időskori autóvezetés, annak szabályozása és ellenőrzése forró téma volt az elmúlt években.
Tavaly a Vezess kikérte a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) a rendelkezésre álló adatokat a balesetet okozók életkorára vonatkozóan. A 2021 első kilenc hónapjára vonatkozó adatokból az derült ki, a 18 év alattiak 349 esetben feleltek a balesetekért. 18–30 év között ez a szám 2980, a 31–45 éves korosztálynál 2846, míg a 46–64-os korosztály 2917 esetért okolható.
A 65–98 éves sofőrök az említett időszakban 1471 balesetet okoztak, ami az esetek 14 százaléka. Ez nominálisan nyilvánvalóan kis szám, de érdemes figyelembe venni, hogy a nyugdíjaskort elérve jelentősen csökken a munkába járással járó közlekedés, illetve a professzionális sofőrök száma is.
Mint a CLB biztosítási alkusz elemzéséből kiderült, a fiatalok és az idősebb sofőrök vezetési stílusa közötti különbség a baleseteik fő okaiban jól megmutatkozik. Míg a 25 év alattiak körében a gyorshajtás a vezető baleseti ok, az idősebb sofőrök esetében a leggyakoribb hiba az elsőbbség meg nem adása, illetve az irányváltoztatási, haladási és kanyarodási szabályok be nem tartása.
Hazánkban a jogosítvány megszerzését követően az egészségügyi alkalmasságot vizsgálják: 50 éves kor alatt 10 évre, 50–60 év között 5 évre, 60–70 év között 3 évre hosszabbíthatja meg az orvos a jogosítvány érvényességét. 70 év felett 2 évente kell ilyen vizsgálaton megjelenni.
Nincs ez mindenhol így, Németországban például nincs rendszeres, orvosi alkalmassági felülvizsgálat: a jogosítvány általánosságban jelenleg élethosszig érvényes. Bizonyos helyzetekben – például baleset vagy egyéb közúti rendellenesség után – a hatóságok elrendelhetik a járművezető alkalmasságának szakértői vizsgálatát, és kétség esetén bevonhatják a vezetői engedélyt.