A gumiabroncsokat ezernyi kategóriába sorolhatjuk különféle tulajdonságaik alapján. A méret mellett fontos a terhelhetőség és a sebességindex is, valamint egy nyilvánvalónak tűnő, de pont ezért elnézhető tulajdonság: a forgásirány.

Az úgynevezett kötött forgásirányú abroncsoknál V alakban helyezkednek el a futófelület elemei. Ez nem csak azért van, hogy sportos benyomást keltsenek, hanem gyakorlati haszna is van: rendkívül gyors vízelvezetést, illetve mintaárok-tisztulást biztosít.

Így védelmet nyújt a vízen csúszással, azaz aquaplaninggel szemben. További előnye, hogy fokozza az úttartást nagy sebességnél és hóval borított utakon. Ezért van, hogy a téli gumik forgásiránya általában meghatározott.

Otthon kereket cserélve erre érdemes odafigyelni: ellenőrizzük, hogy a kötött forgásirányú gumikon jó irányba mutat-e a nyíl és látjuk-e az outside (külső oldal) feliratot.

Mit mutat a gyakorlat?

A teszt során Pirelli Cinturato All Season SF3 abroncsokat vizsgált, helyes és fordított irányban is felszerelve, különféle időjárási körülmények között: havas, esős és száraz útfelületen. A kísérletek során több szempontot elemzett, például a tapadást, fékezési teljesítményt, kezelhetőséget, gördülési ellenállást, vízen csúszási hajlamot (aquaplaning), valamint az abroncs által keltett zajszintet.

Az eredmények valóban megdöbbentőek, és különösen a nedves útfelületen mért féktávolságnál mutatkozott meg a legnagyobb eltérés, ami talán a legveszélyesebb közlekedési helyzeteket eredményezheti. Benson alapos elemzései rámutatnak, mennyire fontos az abroncsok helyes irányú felszerelése.

Az adatok alapján ilyen különbségek voltak észlelhetőek a hibás felszerelésből fakadóan.

Teljesítmény hóban

  • Fékezés: Meglepő módon, fordított gumik esetén a féktávolság 5%-kal javult havon. Ez a rendellenesség valószínűleg a megnövekedett tapadást jelzi intenzív fékezés során.
  • Tapadás: A hóban való tapadás 9%-kal csökkent, ami korlátozza a hatékony gyorsítást havas körülmények között.

Teljesítmény nedves úton

  • Aquaplaning:
    • Egyenes vonalban: A fordított gumik 133%-kal rosszabbul teljesítettek, ami jelentősen növelte az irányítás elvesztésének kockázatát vízben haladva.
    • Kanyarokban: A teljesítmény 10%-kal csökkent, tovább csökkentve a biztonságot nedves kanyarokban.
  • Fékezés: A nedves úton való fékezési teljesítmény 4%-kal rosszabb volt, ami kritikus biztonsági problémát jelent.

Teljesítmény száraz úton

Száraz úton minimális különbség mutatkozott a helyesen és fordítva felszerelt gumik között, bár intenzív fékezéskor kissé bizonytalannak érződött a viselkedésük.