Az elsődleges ok magában az üzemanyagban keresendő. A gázolajban nulla fok alatt fokozatosan parafinok szabadulnak fel. Ezek kis mennyiségben csak némileg zavarossá teszik a máskor tiszta üzemanyagot. Minél alacsonyabb azonban a hőmérséklet, annál nagyobbak ezek a kristályok, míg végül akkorára nőnek, hogy fennakadnak az üzemanyagszűrőn, eltömítve azt.
A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: az üzemanyag-forgalmazók a téli időszakban kifejezetten a nagy hidegekre kifejlesztett, már a finomítóban adalékolt gázolajjal töltik fel kútjaikat.
Az átállás Magyarországon november derekára történik meg, és egészen február végéig (cégtől függően akár tovább) olyan üzemanyagot kapunk a töltőállomásokon, amelynek adalékanyagai mínusz húsz fokig hatékonyan akadályozzák meg a parafinkristályok problémás méretűre történő növekedését.
A módosított összetételű üzemanyagnak el is kell azonban jutnia az autóba: az a dízelüzemű autó, amelyet utoljára augusztusban tankoltunk meg, januárban szinte biztos, hogy nem fog beindulni.
A mínusz húsznál keményebb hidegek esetén az ‘extra téli’ üzemanyag hozhat megoldást – ezeknek, akárcsak a normál gázolajtípusoknak, minden paraméterét magyar és nemzetközi szabványok szabályozzák, így elvileg bárhová állunk be tankolni (a „sufnikutak” kivételével), megfelelő minőségű üzemanyagot kell kapnunk.
Másrészt a dízelek esetében az állandó alacsony üzemanyagszint páralecsapódással, és hideg időben jegesedéssel járhat.
Ezért célszerű nulla Celsius-fok alatt, a fagyos idő beköszöntével teletankolni a gázolajos autót, mert ilyenkor csak kevés levegő van a tartályban, aminek víztartalma nem tud az üzemanyagba kerülni. Mindemellett az üzemanyagszűrők cseréje, ellenőrzése sem árt!
Izzítógyertyák szerepe
A dízelmotorok izzítógyertyái fontos szerepet játszanak az égéstér előmelegítésében, különösen hideg időben. Ha ezek a gyertyák nem működnek megfelelően, vagy az autóban régi, kevésbé hatékony típus található, az indítás nehézkesebbé válik. Az izzítógyertyák hideg időben hosszabb ideig működnek, hogy biztosítsák az égéstér megfelelő hőmérsékletét.
Akkumulátor teljesítménye
A hideg idő csökkenti az akkumulátor hatékonyságát, mivel az elektrokémiai reakciók lassabban mennek végbe alacsony hőmérsékleten. Ez különösen kritikus a dízelmotoroknál, mivel ezek indításához erősebb indítóáram szükséges, mint a benzines motorokhoz. Az öreg vagy gyenge akkumulátorok hidegben gyakran nem tudják biztosítani a szükséges teljesítményt.
A rövid, városi etapok egyébként télen különösen megviselik az akkumulátort, hiszen az utastéri fűtőelemek működtetése miatt a generátor nem tud annyi áramot termelni, ami a felmelegedés idején pótolná az akkuból felvett áramot: ezt orvosolandó, ha tehetjük, munkából hazafelé menet kerüljünk egy nagyobbat, vagy otthon hetente, kéthetente tegyük töltőre az akkut. Az akkumulátorok téli karbantartásáról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.