Örök tézis, hogy a jó öreg dízelmotor némi gázolajpárán is elpöfög, hiszen magas a hatásfoka, hatékony konstrukció, aminek jutalma az alacsony fogyasztás, és mellé az emberes nyomaték. Az üzemanyagtöltő állomáson érzik a dízelesek, hogy jó lóra tettek, és a fedélzeti fogyasztásmérő értékeit nézve húnynak szemet a magasabb fenntartási költségek mellett.
Dízel vagy benzines?
Mert abból van bőven! Sokszor írtunk róla, milyen kockázatokkal jár egy szimpla felépítésű szívó benzineshez képest megvenni az ezredforduló után gyártott közös nyomócsöves, modern dízelek egyikét. Csak címszavakban: darabonként 120 000 forintos porlasztócsúcsok, EGR-szelep 60-80 ezerért, 250-350 ezres nagynyomású szivattyú és a kisautók egy részében is előforduló kettős tömegű lendkerék. A dízeleket fenyegető javításokról és költségükről itt olvashattok részletesen.
Mindenki hallott már a legendás 5 literes átlaggal járó, középkategóriás német kombikról, meg a padlógázon hajtott, szintén 5-6 litert elkérő francia családi dízel egyterűkről. De vajon mit mutat a nagy átlag? A valós tankolási adatokat valós számokkal? A Spritmonitor adathalmaza most is jó támpontot ad eldönteni ezt a kérdést.
A valós fogyasztási adatokból ez derült ki
Mert itt van bőven adat! Ha a 2000 és 2024 között gyártott autókra keresünk rá a hajtáslánctól függetlenül, 100 és 150 lóerő közötti észszerű, a mindennapokra tökéletesen elegendő teljesítményre szűkítve, akkor 117 237 darab dízel- és 112 902 darab benzines autó tankolási adatait kapjuk meg. Ez talán elég komoly merítés ahhoz, hogy megkapjuk a nagy átlagot, ami közelebb hoz a dízel-benzines motorok közti valós fogyasztási különbség megállapításához.
Tehát a megadott szűrőfeltételek mellett a benzines autók átlagfogyasztása 7,09 l/100 km. Ez tényleg tipikus, a legtöbb 1,4-1,6 literes benzinmotor valahol ezen a szinten teljesít. Ezzel szemben a dízelek átlaga 6,41 l/100 km. Kevesebb, de nem szignifikáns, komoly mértékű a differencia.
Éves szinten keveset spórol az átlag dízeles
A holtankoljak.hu szerint ma a benzin átlagára 614 forint/liter. Ezzel és évi 10 000 kilométeres futással számolva évente 435 326 forintot kell üzemanyagra költenie az autó tulajdonosának. Az átlag dízeles pedig ugyanennyi futással 403 189 forintot hagy ott a töltőoszlopoknál. Évente tehát 32 ezer forintot spórol, ennyivel jön ki jobban, ha a tankolási költségeket nézzük.
Nyilván lehet azzal érvelni, hogy az átlagot felhúzza pár nagy fogyasztású dízel, és vannak 4-5 litert kérő típusok, de akkor ugyanez elmondható a benzinesekről is. Ha szűkítjük a kört, és mondjuk azokat vesszük figyelembe, akik már 10 000 megtett kilométert adminisztráltak a Spritmonitor.de oldalán, és két éve töltögetik a menetnaplójukat, a számok akkor is hasonlóak, sőt csökken a differencia. A dízeleknek ekkor 6,85 l/100 km-es átlagot ad meg a rendszer, a benzineseknek pedig 6,37 l/100 km értéket.
Erősebb motoroknál biztos nő a különbség! Gondolhatnánk, ezért felemeltem a szűrési kritériumot 150-200 lóerőre. Az értékek? Dízelek: 7,01 l/100 km, benzinesek: 7,79 l/100 km. A tanulság talán csak annyi, hogy a takarékos autózás nem a felhasznált üzemanyag fajtáján múlik, ha tényleg spórolni akarunk az autózáson, akkor rengeteg egyéb tényezőt is figyelembe kell vennünk.