Nemrég írtunk arról, hogy melyek voltak a legnépszerűbb használt, benzines autók 2024-ben, most pedig megnézzük a dízel listát. Így kicsit jobban képe kerülhetünk azzal kapcsoltban, hogy milyen modelleket kedvelnek a hazai autóvásárlók leginkább.
Ma Magyarországon 120 ezer új autó kel el évente, míg mellé durván 800 ezer használt autó cserél gazdát, amelyek nyomán immár évek óta egyre idősebb a hazai autópark. Jelenleg 16 év körüli a Magyarországon futó autók átlagéletkora. Míg a benzinesek esetében egyetlen ma divatos, SUV sem volt, addig a dízelek esetében ez már máshogy van.
2024 legnépszerűbb dízel használt autói
5.- Audi A4 (átlagéletkor: 14,2 év)
A B8-as, negyedik generációs A4 dízel változatáért átlagosan 3,2 milliót fizetnek a hazai autóvásárlók. A 2007 utáni modellek nem rossz használt autók, de adódhatnak költséges hibái.
Egy kétliteres, 120 lóerős dízelnek alapesetben két év vagy 30 000 kilométer a szervizperiódusa longlife olajjal. Autópályán járva a számítógép ritkán kér karbantartást 27 000 kilométernél előbb, városban viszont jóval hamarabb olajcserére küldi az autót. Sosem szabad túlhúzni a periódust, mert ez nagyon drága javításokhoz vezet. Olajcserére és jó motorolajra nem szabad sajnálni a pénzt, jobb eleve 15-20 ezres intervallumra átállni.
Környezetvédelmi okból viszonylag nagy arányú a kipufogógáz-visszavezetés, így a kipufogógázban lévő korom lerakódásától elromolhat a fojtószelepcsonk. A dízel kipufogógáz zacca leülepedhet a pillangószelepet elfordító motorra is. Mivel a motor külön nem tisztítható vagy javítható, a csere nem olcsó. Ez a sokat futott V6-os dízelek korábbi évjárataiban gond, idővel lett javítókészlet a csappantyú állítómechanizmusára.
Jobb megelégedni a négyhengeres TDI-vel, amely a közös nyomócsöves technikával levetkőzte a korábbi 2,0 PD TDI-k ordenáré traktorhangját, rázkódását és megannyi hibaforrását (pl. adagolóelemek, olajfogyasztás, olajszivattyú fogaskerékhajtása). A CR TDI-ként (common rail) ismert dízelmotorban ritkán van baj az injektorokkal és a nagynyomású szivattyúval.
4.- BMW 3-as sorozat (átlagéletkor: 13,6 év)
Az E90-es Hármas BMW-k a mai napig nagyon népszerűek Magyarországon – a németek levetett autóit is előszeretettel vásároljuk -, és durván 3,6 millió forintot vagyunk hajlandók fizetni érte. De nem mindegy, melyik verziót választjuk a 2005-2012 közötti 3-as BMW-ből. A 320d-ből van olyan, aminek súlyos bajai lehetnek, de olyan is, amivel nagyon jól járhattok. E90 a lépcsőshátú, E91 a kombi, E92 a kupé, az E93 a kabrió fejlesztési kódja.
A Vezess Értékbecslőben egy M47-es motorú, E91-es használt BMW 320d-t mutatunk be néhány éve. A 2007-es autó óra szerint 235 900 kilométert futott.
Az E90 főbb hibalehetőségek:
- Korrózió az alvázon
- Csúnyán megkopó utastéri műanyagok
- Elektromos ablakemelők
- Utastéri CCC-modul (nagy kijelzős, iDrive-os autók)
- Izzításvezérlés (kivéve 318d)
- Termosztát és EGR-termosztát a dízelekben
- Szívósori örvénycsappantyúk (dízelek)
- Megnyúló, elszakadó vezérműlánc (N-es motorkódok)
- Motorhibák az N-es benzineseknél
- Befecskendezés a benzinesekben
- Kettős tömegű lendkerék van a szívó benzinesekben is
3.- BMW 5-ös sorozat (átlagéletkor: 12,7 év)
Az F10-es szériánál alaposan nézzetek utána alvázszám alapján, hogy a kocsi érintett-e a BMW kigyulladási botrányában és túl van-e a visszahíváson, amire a gyár csak kínosan vonakodva volt hajlandó. Az autótüzek elsődleges oka a visszavezetett kipufogógáz nem megfelelő hűtéséből fakad.
Ha elromlik az EGR-hűtés, megnő a kipufogógáz hőmérséklete. Mivel túl forró kipufogógáz érkezik a szívócsőbe, a szívósorban lerakodott olajtrutyi meggyulladhat, ettől átég a műanyag szívósor és az onnan kicsapó láng meggyújtja a motortérben, amit ér.
Ezeknél a motoroknál, ideértve az 525d-t, az 535d-t, az 550d-t és a négyhengeres dízeleket is, a vásárlás utáni első feladat az EGR-hűtést és az EGR-szelepet ellenőriztetni. Ha fogyna a hűtőfolyadék, ez a tömítetlenség a későbbi autótűz előszobája lehet, tehát a megoldás biztosan nem az, hogy rátöltötök, oszt jól van az úgy. Ha az EGR-hűtés rendben, az EGR-szelep rendben, jöjjön a szívósor kitisztítása dióőrleményes szórással vagy a szívósor komplett cseréje, hogy ne is legyen minek meggyulladnia benne.
Ha használtan vennél drága, bonyolult és modern autót, amilyen egy 5-ös BMW az F10/F11-es sorozatból, a kockázatokat elsősorban az autó addigi szerviztörténetének ismeretével mérsékelheted, amit nem helyettesít az állapotfelmérés.
Tehát az állapotvizsgálat, akár a helyszínre kiszállva, nagyon fontos, de ne vegyetek 10-20 százalék árelőny reményében a követhető szerviztörténetű autó helyett egy olyat, amelynek a menüből előhívható digitális szervizkönyve véget ért évekkel ezelőtt és/vagy amihez nincsenek szervizszámlák, munkalapok, garanciális dokumentumok az elvégzett javításokról, alkatrészcserékről.
Az F10-es Ötösért a hazai vásárók 2014-ben átlagosan 5,2 milliót fizettek.
2.- BMW X sorozat (átlagéletkor: 9 év)
Nem meglepő, hogy a lista második helyén az SUV-kategória szerepel, de azon már kissé megemeltük a szemöldökünket, hogy a BMW X-sorozatának használt dízeleiért simán kifizetni itthon közel 11 millió forintot. Ebből az összegből simán futja harmadik generációs X5-os modellre, de akár második generációs X6-ra is.
1999-ben mutatkozott be a BMW X5 középkategóriás prémium-SUV. A bajorok első szabadidő-autójának jelenlegi, negyedik generációja 2019 óta fut.
1.- Volkswagen Passat (átlagéletkor: 12,5 év)
A toplista élén egy örök klasszikus, a dízel Passat csücsül, amiért a magyarok 2014-ben átlagosan 3,5 millió forintot voltak hajlandók fizetni. A 12 éves Passatok a B7-es generáció közül kerülnek ki, amelyek formája nem öregszik rosszul, még mindig frissnek hat, de egy használt Passat TDI tulajának sosem árt, ha van kéznél 300-500 ezer forintja szervizre. Minden motornak elég magas a szervizköltsége, de ha választani kell, akkor inkább a 140 és a 170 lóerős CR (közös nyomócsöves) TDI-k között keresgélj.
De még így is simán könnyen össze lehet hozni félmilliós számlát, nemcsak márkaszervizben. Csak az gondolkodjék használt dízel Volkswagen Passatban, akit ez nem vág földhöz. Egy Laguna vagy Mondeo többéves távlatban jóval kevesebb pénzt emészthet fel, mint a nagyobb presztízsű és sokak által vágyott Passat.
A DSG váltók közül a hatfokozatú, olajos kuplungossal van kevesebb baj, szigorúan betartva az olaj- és szűrőcseréket 60 000 kilométereként. Több probléma adódhat az ún. száraz kuplungos, 250 Nm nyomatékig használt hétfokozatú konstrukcióval. A villámgyorsan kapcsoló automatikus váltóban elsősorban a mechatronika egység meghibásodásától kell tartani. Ha hozzá kell nyúlni bármelyikhez, az sok százezres javításba torkollhat.
A 15-ös toplistán lévő dízelautók átlagéletkora 12,1 év, ami több mint két évvel alacsonyabb a legnépszerűbb benzinesekénél. Az átlagár 4,2 millió forint körül van, ami csaknem 1,7 millió forinttal magasabb a benzines toplistához képest.