Ugyan Lewis Hamilton ferraris átszerződésének bejelentése fél nap után a süllyesztőbe küldte a hírt, emlékezetes, hogy annak ellenére, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előzetesen zöld utat adott a projektnek, január végén a Forma-1 – részben átlátszó, mondvacsinált érvekkel – kerek perec elutasította az Andretti-féle, a Cadillac által támogatott csapat belépési pályázatát.
Bár Andrettiék azóta is dolgoztak az ügyön, a fordulat csak most jött: a közelmúltban kiderült, hogy az amerikai autógyártó óriás, a GM teljes mellszélességgel beállt a csapat mögé, így hétfőn bejelentették, hogy már 2026-ban fogadják a 11. alakulatot.
Az elit klubban jelenleg bent lévő csapatok persze nem pusztán szívjóságból, a közjó érdekében gondolták meg magukat, mutat rá a BBC sport – már pár évvel ezelőtt 200 millió dolláros – az aktuális résztvevők között szétosztandó – belépési letétet határoztak meg, a brit oldal bennfentesekre hivatkozva úgy tudja, hogy ezt 2026-ra már több mint kétszeresére emelik majd.
A mostani keretszerződés, az ún. Concorde Agreement 2025 végén jár le, az új műszaki szabályrendszer bevezetése 2026-os bevezetése előtt még ezt is újratárgyalják majd, a tervek szerint az új „kaució” pedig már 450 millió dollár lesz.
Hogy értsük: a GM-nek és partnereinek több mint háromévnyi – kiadási plafonos – büdzsét kell majd előre befizetnie csak azért, hogy csapatuk pályára léphessen. A mostani árfolyamon mintegy 175 milliárd forintnyi összeget a már bent lévő csapatok között osztják fel. A részletek nem nyilvánosak, de viszonyításképp elmondható, hogy ha mind a 10 csapat egyenlő rész kap, akkor a konstruktőri verseny utolsó két helyezettje a pénzdíjával egyenlő összeget kap a puszta rábólintásért.
A Forma-1-ben jelenleg a bajnoki verseny első tíz helyezettje részesül a sportág bevételeiből a végső helyezése alapján – a 11. alakulat belépése így azt jelenti, hogy valamelyik régebbi résztvevő potenciálisan év végi pénzdíj nélkül maradhat.