Az egekbe törő üzemanyagárakra régi vicces reakció, hogy minket nem érint, mert mindig 3000-ért tankolunk. Ez a poén segít lenyelni a keserű pirulát, de ha jót akarunk az autónknak és magunknak, akkor inkább ritkábban, de többet tankolunk, és nem járunk állandóan alacsony üzemanyagszinttel!
Amikor az üzemanyagjelző lámpa kigyullad, az azt jelzi, hogy a tartályban már csak a tartalék üzemanyag maradt, ami általában a tank teljes kapacitásának 10–15%-át jelenti. Ennek alapján, a járműved átlagos fogyasztását figyelembe véve, nagyjából kiszámolhatod, hogy mekkora távolságot tudsz még megtenni. Azonban nem ajánlott megkockáztatni, hogy a tank teljesen kiürüljön.
Ez az állapot több műszaki problémát okozhat, mint hinnénk.
Milyen gondot okozhat a kevés üzemanyag?
Az üzemanyag-szivattyú halálát idézhetjük elő ezzel a rossz szokással. A szivattyú a legtöbb autóban az üzemanyagtankon belül kap helyet, mivel mechanikai alkatrész mozgó belső elemekkel, hűtésre van szüksége, aminek a szerepét az üzemanyag tölti be. Ha pár literrel a tankban lötyögve autózunk sokat, a szivattyúnak nem lesz megfelelő hűtése, megszorulhat, tönkremehet. Az autó mozgásképtelen lesz, a javítás költséges, az pedig nem jelent többletköltséget, ha mindig fél tankra tankolunk rá 2-3 ezer forintért, nem pedig üres tankra.
Dízelmotoros autóknál végképp nem jó hagyni kiürülni a tankot. Egyrészt túl csekély gázolajszinttel nem fut le a részecskeszűrőben lévő korom hamuvá égetése, a szűrő regenerálása. De ha nincs is az autóban részecskeszűrő, alacsony gázolajszinttel sok levegő marad a tartályban, és télen a levegőben lévő pára a hőmérséklet-ingadozásoktól lecsapódik, összegyűlik a tank alján, majd ott és az üzemanyagszűrőben – csökkenő hőmérséklet mellett – fagyást, dugulást okozhat.
Az üzemanyag-szivattyúhoz tartozik egy üzemanyagszűrő is, amely szennyeződhet, ha gyakran közlekedsz alacsony üzemanyagszinttel. A tank aljára ülepedett szennyeződések és üledékek könnyebben bejuthatnak a szűrőbe, ami eltömődést okozhat. Ha ez bekövetkezik, az üzemanyagszűrő nem tudja megfelelően ellátni a feladatát, ami szintén problémát okozhat.
Nyáron is gond lehet
Amikor az autó a dugóban, 30-35 Celsius-fokos hőmérsékletben a felhevült (kb. 60 fokos) aszfalt felett araszol, akkor a tankban lötyögő kevés üzemanyagot fűtőhatás éri. Ettől a gázolaj felhígul, és korántsem keni úgy az üzemanyag-ellátás elemeit, ahogy kellene, így fokozott kopás lép fel. Egy alkalom nem valószínű, hogy maradandó károsodást okozna, de a rendszeresen alacsony gázolajszint megrövidíti a nagynyomású elemek, legfőképpen a nagynyomású szivattyú élettartamát. Tovább részleteket tudhatsz meg a témáról a Vezess korábbi cikkéből ezen a linken.