Sokan kerültünk már ilyen helyzetbe, várunk az autóban ülve egy utasra, esetleg hamarabb érünk oda egy találkozóra. Kényelmesebb járatni a motort, hiszen így van fűtés, nem párásodnak az ablakok, és az akkumulátor sem merül le. Azonban ha nincs valóban extrém hideg, akkor ezért még csekket is oszthat a rendőr több európai államban.
Nos, ha egy ilyen akció közben épp megtalál minket egy rendőr, akkor ha a felszólításnak nem teszünk eleget, és járni hagyjuk a motort, akkor lehetősége van pénzbírság kiszabására. A motor járatása ugyanis környezetvédelmi okokból sok európai országban tiltott. Ugyanúgy vonatkozik a téli hosszú melegítésre, mint a nyári hűtésre, és volt már példa komoly büntetésekre is.
A motor indokolatlan járatása számos negatív hatással jár, amelyek közül a környezetterhelés az egyik legfontosabb.
Egy álló jármű működő motorja is jelentős mennyiségű szén-dioxidot és más káros anyagokat bocsát ki a levegőbe, amelyek hozzájárulnak a légszennyezéshez. A tilalom gyökerei egészen 1963-ig nyúlnak vissza, amikor Franciaország volt az első európai ország, amely szabályozta az álló helyzetben járó motor használatát. Azóta számos más ország csatlakozott a kezdeményezéshez, különböző szigorúságú előírásokkal.
Országonként eltérő a bírság mértéke
A jelenleg alkalmazott bírságokhoz a jogi hátteret a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény módosítását tartalmazó 2009. évi C. törvény 7. cikk (Általános szabályok) 4. bekezdése adja, mely szerint „A járművezetőknek vigyázniuk kell arra, hogy járműveik ne zavarják a közúton közlekedőket vagy az ennek szélein elhelyezkedő ingatlanokon lévőket, például olyan fölösleges zaj, por vagy füst előidézésével, ami elkerülhető.”
Az ÖAMTC (osztrák autóklub) szerint általában 75–150 eurós büntetést szoktak kiszabni ezért, de elvileg akár 5000 eurós (1,8 millió forint) bírság is járhatna. Németországban 10 eurós „csekket” osztanak az álló helyzetben való motormelegítésért, Svájcban pedig 60 frankos (durván 16 ezer forint) pénzbírságra lehet számítani. Franciaországban 135 euró a büntetési tétel, melynek érdekessége, hogy már 1963-tól él a szabály. Belgiumban 130 euró a büntetés.
Az Egyesült Királyságban különbséget tesznek az autóban ülve és a magára hagyva járatott motor között, előbbi szituációban csak 20 font, de ha a magára hagyott autó motorját járatja valaki, 100 font is lehet a büntetés. Nyugat-Európáig sem kell mennünk hasonló példáért, a szomszédos Szlovákiában szintén 20 eurós környezetvédelmi bírságot kaphat, aki indokolatlanul füstöl.
Magyarországon egyelőre nincs ilyen büntetési tétel, bár Magyarországon is tilos az autó motorját járatni álló helyzetben.