Az autózás hőskorában, a 19–20. század fordulóján még semmilyen előírás vagy műszaki megoldás nem létezett az autók irányváltásának jelzésére. 1907-ben változott meg ez a dolog, amikor az amerikai Percy Douglas-Hamilton szabadalmaztatta a műanyagból készült műkezet, amit a vezető bentről irányíthatott, jelezve ezzel kanyarodási szándékát.
A következő mérföldkő 1939-ben érkezett, amikor a Buick járművein megjelentek a hátsó indexlámpák, majd egy évvel később, a Buickokon és a Cadillaceken már elöl is ott villogtak az irányjelzők.
A következő nagy változás pedig a küszöbön van és az önvezető autók elterjedése hívta életre: az indexek színe, az autonóm vezetési módban közlekedő járművek esetében, sárgáról kékre válthat.
Ez jelezné a többi autós számára, hogy a jármű, ami előttük, mellettük, vagy éppen mögöttük közlekedik, autópilóta módban van.
Ezt a megoldást a Mercedes-Benz már bemutatta 2023-ban, ők a türkiz színt választották a pilothoz, amely jelenleg kizárólag Kaliforniában és Nevadában (USA) engedélyezett, mivel ezekben az államokban legális a Mercedes (feltételesen autonóm) Drive Pilot technológiája. A Mercedes rendszere autópályákon, dugóban, 65 km/órás sebesség alatt használható.
A német gyártó a türkizkék színt azért választották, mert feltűnő, nem téveszthető össze más járművilágításokkal. Nem hasonlít a hagyományos autók világítási színeire, és eltér a rendőrség vagy más sürgősségi járművek sötétebb kék fényétől.
Most pedig egy Vezesshez közel álló, autóipari gigabeszállító is arról beszélt nekünk néhány napja, hogy a jövőben valóban megjelenhetnek a kéken villogó indexek az utakon, sőt már készülnek is ezek az alkatrészek, és nem csak az USA számára…