Az alternatív hajtású teherautók fejlesztése jelenleg főként a nyugati-európai startupok, vagy járműgyártók asztalának tekinthető az öreg kontinensen. Kivételt képez ez alól a szlovákiai Mobility & Innovation Production s.r.o., amely nemrég bemutatta első hidrogéncellás vontatóját. A vállalat neve ismert lehet a hidrogénhajtás iránt érdeklődők számára. Ők voltak azok ugyanis, akik korábban egy Modulo midibuszból hidrogéncellás buszt fejlesztettek.

Az újdonság alapját egy Ford F-Max típusú vontató adja, a hajtáslánc viszont teljes egészében magyar, illetve szlovák szakemberek munkájának eredménye. A végső simítások után a modell megkapta az M&I RH120R típusszámot, vagyis bizonyos szempontból teljesen önálló terméknek tekinthető. A jármű hajtásáról Dana TM4 Sumo HV 2500 6-P típusú villanymotor gondoskodik, amely 734 lóerős (540 kW) teljesítményt és akár 2500 Nm nyomatékot tud leadni. A motor teljesítményét egy Eaton típusú négyfokozatú sebességváltó továbbítja a kerekek felé, amelyet kifejezetten az elektromos hajtású teherautókhoz fejlesztettek ki.

A fülke mögött kapott helyet a 117 kW teljesítményű Refire Prisma XII+ üzemanyagcella, amely a 122 kWh kapacitású DuraPower akkumulátor csomaggal van összeköttetésben. A menet közben fel nem használt energiát ugyanis ez az akkupakk tárolja el. Szükség esetén ez az energiatároló egység akár külső áramforrásról is felölthető a CCS csatlakozón keresztül. A jármű fedélzetén négy Nproxx gyártmányú, egyenként 12 kg-os kapacitással rendelkező hidrogéntartály található. Ha ezek 700 bar nyomású tartályok teljesen fel vannak töltve, akkor a vontatóval legalább 600-750 kilométert tud megtenni. Ez ugyan még elmarad a dízel vontatók hatótávjától, de lényegesen több, mint amire jelenleg egy tisztán elektromos vontató képes.

Hidrogénnel megy a legújabb Ford 1

Rendkívül büszke vagyok kutatási és fejlesztési csapatunk eredményeire. Jelentős sikert értünk el, amely új mércét állít fel a zéró károsanyag-kibocsátású nehéz teherbírású haszongépjárművek világában. Miközben szinte nap mint nap bukkan fel számos új projekt az alternatív meghajtású teherautók fejlesztése terén, mi sikeresen befejeztük ezt a projektet” – jegyezte meg Ónodi János, a MIP vezérigazgatója.

Az újdonság iránt a Metrans és a Waberer’s is érdeklődik. A két vállalat szándéknyilatkozatot is aláírt a hidrogéncellás vontató teszteléséről.

A Ford Trucks egyébként más cégekkel is partnerséget kötött hidrogéncellás vontatók fejlesztéséről, ezek közé tartozik a Quantron, valamint a Ballard Power is. A szlovákiai vontató azonban nem a törökországi Ford Otosan, hanem az MIP kezdeményezésére jött létre.