Az alternatív hajtású teherautók fejlesztése jelenleg főként a nyugati-európai startupok, vagy járműgyártók asztalának tekinthető az öreg kontinensen. Kivételt képez ez alól a szlovákiai Mobility & Innovation Production s.r.o., amely nemrég bemutatta első hidrogéncellás vontatóját. A vállalat neve ismert lehet a hidrogénhajtás iránt érdeklődők számára. Ők voltak azok ugyanis, akik korábban egy Modulo midibuszból hidrogéncellás buszt fejlesztettek.
Az újdonság alapját egy Ford F-Max típusú vontató adja, a hajtáslánc viszont teljes egészében magyar, illetve szlovák szakemberek munkájának eredménye. A végső simítások után a modell megkapta az M&I RH120R típusszámot, vagyis bizonyos szempontból teljesen önálló terméknek tekinthető. A jármű hajtásáról Dana TM4 Sumo HV 2500 6-P típusú villanymotor gondoskodik, amely 734 lóerős (540 kW) teljesítményt és akár 2500 Nm nyomatékot tud leadni. A motor teljesítményét egy Eaton típusú négyfokozatú sebességváltó továbbítja a kerekek felé, amelyet kifejezetten az elektromos hajtású teherautókhoz fejlesztettek ki.
A fülke mögött kapott helyet a 117 kW teljesítményű Refire Prisma XII+ üzemanyagcella, amely a 122 kWh kapacitású DuraPower akkumulátor csomaggal van összeköttetésben. A menet közben fel nem használt energiát ugyanis ez az akkupakk tárolja el. Szükség esetén ez az energiatároló egység akár külső áramforrásról is felölthető a CCS csatlakozón keresztül. A jármű fedélzetén négy Nproxx gyártmányú, egyenként 12 kg-os kapacitással rendelkező hidrogéntartály található. Ha ezek 700 bar nyomású tartályok teljesen fel vannak töltve, akkor a vontatóval legalább 600-750 kilométert tud megtenni. Ez ugyan még elmarad a dízel vontatók hatótávjától, de lényegesen több, mint amire jelenleg egy tisztán elektromos vontató képes.
„Rendkívül büszke vagyok kutatási és fejlesztési csapatunk eredményeire. Jelentős sikert értünk el, amely új mércét állít fel a zéró károsanyag-kibocsátású nehéz teherbírású haszongépjárművek világában. Miközben szinte nap mint nap bukkan fel számos új projekt az alternatív meghajtású teherautók fejlesztése terén, mi sikeresen befejeztük ezt a projektet” – jegyezte meg Ónodi János, a MIP vezérigazgatója.
Az újdonság iránt a Metrans és a Waberer’s is érdeklődik. A két vállalat szándéknyilatkozatot is aláírt a hidrogéncellás vontató teszteléséről.
A Ford Trucks egyébként más cégekkel is partnerséget kötött hidrogéncellás vontatók fejlesztéséről, ezek közé tartozik a Quantron, valamint a Ballard Power is. A szlovákiai vontató azonban nem a törökországi Ford Otosan, hanem az MIP kezdeményezésére jött létre.