A márciusban bejelentett, elektromos járművek fejlesztésére és gyártására irányuló stratégiai együttműködést kibővítve a Honda és a Nissan állítólag tárgyalásokat kezdtek annak feltérképezésére, hogy hatékonyabban tudnának-e szembenézni a kínai villanyautó-gyártók nyomásával, ha összeolvasztanák a két vállalatot.

A japán Nikkei gazdasági napilap értesülését egyik érintett fél sem cáfolta, ugyanakkor hozzátették, hogy „nem olyasvalamiről van szó, amiről bármelyikük nyilatkozott volna ezen a ponton.” A japán sajtó szerint ugyanakkor a jövő héten várható egy hivatalos bejelentést.

Úgy tűnik, a tárgyalások korai fázisban járnak, és egyáltalán nem biztos, hogy megvalósul a fúzió.

A Honda a második, a Nissan a harmadik legnagyobb japán autógyártó, ezért kettőjük összeolvadása komoly gazdaságpolitikai kérdéseket vethet fel a szigetországban. Az sem egyértelmű, hogy a Nissan jelenlegi partnere, a Renault mit szólna egy ilyen lépéshez.

A két vállalat augusztusban állapodott meg a Mitsubishivel arról, hogy azt is bevonják a villamosítással kapcsolatos munkába. Mivel a Nissan a Mitsubishi legnagyobb részvényese, az is felmerült, hogy az összeolvadáskor harmadikként csatlakozhat hozzájuk az autógyártó.

Az esetleges fúzió hírére szerdán a Nissan és a Mitsubishi részvényeinek az értéke meredeken megugrott a tokiói tőzsdén, míg a Honda-papírok valamelyest veszítettek az értékükből.

Egyes szakértők szerint a kisebb autógyártók túlélésének és fejlődésének a kulcsa lehet az együttműködés, míg mások megkérdőjelezik, hogy a két cég összevonása növelheti-e a versenyképességüket. A Nissan nem rendelkezik hibridekkel, míg a Honda az elektromos járművek piacán van jelentős elmaradásban – ahogy az egyik elemző fogalmazott, elképzelhető, hogy a fúzió hatása annyi lesz csupán, mintha „átrendeznénk a napozóágyakat a Titanic fedélzetén.”

A Nissan és a Honda együtt 7,4 millió autót adott el világszerte 2023-ban, de folyamatosan piacot veszítenek a kínai villanyautó-gyártók agresszív előretörése miatt.

Nyitókép: Gyártósor a Honda egyik kínai üzemében. Forrás: Chen Zhuo/VCG via Getty Images