Az európai autógyártók emelni tervezik a belső égésű autóik árát és árengedményeket készítenek elő az elektromos autókra, mert a szigorúbb kibocsátási szabályok azzal fenyegetnek, hogy tovább csökkentik az egyébként is eladási gondokkal küszködő iparág nyereségét – írta a Reuters hírügynökségre hivatkozva az MTI.

Az Európai Unió január 1-jétől drasztikusan csökkenti a személygépjárművekre előírt szén-dioxid-kibocsátás felső határát. Emiatt a legtöbb autógyár eladásainak legalább egyötödének elektromos autónak kell lennie, hogy teljesíteni tudják a teljes értékesítésre vonatkozó szigorodó szabályokat és ezzel elkerüljék – a határérték átlépéséért kiszabott – súlyos bírságokat.

A szigorúbb szabályok pont akkor lépnek életbe, amikor a villanyautós ágazat egyébként is többletkapacitással küzd a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt. Idén eddig a régióban eladott járműveknek mindössze 13 százaléka volt elektromos – ezt már az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA állítja.

A Reuters gyűjtése alapján a VW, a Stellantis és a Renault az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte egyes benzinmotoros modelljeinek árát, amivel elemzők szerint a nagyobb károsanyag-kibocsátású autók iránti keresletet próbálják visszafogni, és vonzóvá tenni a drágább elektromos modelleket.

A stratégia azonban visszaüthet. A benzines autók árának emelése segíthet ugyan a drágább elektromos autókkal szembeni árelőny csökkentésében, de a piac általában is gyenge növekedése miatt nem biztos, hogy elegendő EV-eladást generál. Európában az autóeladások körülbelül ötödével maradnak el a pandémia előtti időszakétól.