Populáris vélemény az idősebb korosztály tagjai között, hogy a „fiatalabbak” a millenárisok (1980-2000 közöttiek), és a Z-generáció tagja már fittyet hánynak az autózás csodájára, és csak cicanadrágban bringáznak, vagy vonatablakon révednek a tájra, miközben elmerülnek a telefonjukban. 

Több kutatás, tanulmány is ezt támasztja alá, de azért vannak adatok, amelyek árnyalják a képet. – írta a Carscoops.com

Az Egyesült Államokhoz hasonlóan Magyarországon is kitolódott a jogosítványszerzés átlagéletkora: annak ellenére, hogy a jogszabály már 17 éves kortól lehetőséget biztosít rá, a B kategóriás vezetői engedélyre jelentkezők átlagosan 24 évesek, és a leggyakrabban az motiválja őket, hogy „a munkához, az elhelyezkedéshez szükség van a vezetői engedélyre”. Ezen a téren hozhat változást a középiskolások államilag támogatott jogosítványa.

Európai viszonylatban is kimutatható, hogy az utóbbi években valóban kevesebbet vezetnek a fiatalok: egy tavalyi cikkében azt írta az Euronews, hogy ennek is szerepe lehetett abban, hogy 2019 és 2022 között több mint 10 százalékkal csökkent az autók száma az európai utakon.

Vannak fiatalok akik rajonganak a 90-es évek autóiért 1

A fiatalok rajonganak a 90-es évekért

Ugyanakkor az autós kultúra, a klasszikus gépek iránti rajongók köre egész más képet mutat, a Hagerty kutatása szerint egyre több fiatal érdeklődik a régi kocsik iránt. Ebben pedig annak is szerepe van, hogy kamaszként sokat ültek a számítógép előtt, és játszottak autós játékokkal. 

Sok fiatal autórajongó számára ezek a modellek egy sosem átélt aranykort jelentenek: olyan járművekről van szó, amelyek videójátékokban, kasszasiker-filmekben vagy a közösségi médiában tűntek fel. Többen videojátékokban (Gran Turismo, Need for Speed), nagysikerű filmekben (Halálos iramban) vagy közösségimédia-influenszerek posztjaiban találkoztak először ezekkel az autókkal.

És ha valaki azt hiszi, hogy a kézi váltó megrémiszti őket, akkor téved, a fiatal sofőrök épp a jó öreg manuális sebességváltókat kezdik felfedezni, mintegy lázadó visszatérést a hamisítatlan vezetési élményhez. 

Ahogy az Auto News is megírta, Nathan Schick, az Auto Europe – egy michigani központú Lotus és Morgan márkakereskedés – általános értékesítési igazgatója testközelből látja ezt a generációs váltást. Schick szerint a vásárlók fiatalabbak, mint amire számítanánk: sokuk a húszas évei végén vagy a harmincas évei elején jár.

Ráadásul nem hétköznapi ügyfelek: gyűjtők, akiknek van költhető keretük. „A fiatalabb rajongók kézi váltót akarnak” – mondta Schick az Auto Newsnak. „A manuális váltó semmilyen értelemben nem fog kihalni.”

Vannak fiatalok akik rajonganak a 90-es évek autóiért 3

A tehetős fiatalok befektetésként is tekintenek ezekre a kocsikra

Schick felidéz egy harmincas éveiben járó vevőjét, akinek a garázsában egy Chevrolet Camaro, egy BMW Z8, egy Lotus Emira és két mindennapokra szánt autó is parkol – egy neki, egy pedig a házastársának. Ez az elkötelezettség nem egyedi eset: sok fiatal vásárló a járműveket nem csupán közlekedésre, hanem befektetésként is kezeli – leendő klasszikusokként, amelyeket érdemes megóvni és nagy becsben tartani.

A Hagerty nevű biztosítóóriás 2000 amerikai sofőr megkérdezésével készített felméréséből kiderült, hogy a Gen Z válaszadók 77 százaléka vagy imád, vagy legalább kedvel vezetni. Még érdekesebb, hogy a Gen Z (32%) és a Millenáris generáció (30%) közel harmada korábban birtokolt – vagy jelenleg is birtokol – egy olyan autót, amelyet a klasszikus kategóriába sorolnak.

Vannak fiatalok akik rajonganak a 90-es évek autóiért 4

A „vágyott rajongói autó” fogalma is alaposan átalakulóban van. Felejtsük el a ’60-as évek izomautóit vagy a ’70-es évek brit roadstereit; a fiatalabb gyűjtők inkább a ’90-es és 2000-es években csúcson lévő szedánok és pickupok felé fordulnak.

A Hagerty tanulmánya szerint jelenleg az szabadidőautók vezetik a kívánságlistát (38%), őket követik a szedánok (26%) és a pickupok (19%). A Z-generáció biztosítási megkereséseiben a Mazda MX-5 Miata – különösen az első generációs NA modell – áll az élen, miközben olyan legendák, mint a Nissan R32 GT-R, szintén egy új korszak ikonjává válnak.

Vannak fiatalok akik rajonganak a 90-es évek autóiért 5

Nem véletlen, hogy a ’90-es évek autói újra reflektorfénybe kerülnek. Az autózás világába most belépők számára ezek a típusok jelentik azt a keskeny mezsgyét, ahol egyszerre jelenik meg a nosztalgikus dizájn és a digitális korszak menősége.