Populáris vélemény az idősebb korosztály tagjai között, hogy a „fiatalabbak” a millenárisok (1980-2000 közöttiek), és a Z-generáció tagja már fittyet hánynak az autózás csodájára, és csak cicanadrágban bringáznak, vagy vonatablakon révednek a tájra, miközben elmerülnek a telefonjukban.
Több kutatás, tanulmány is ezt támasztja alá, de azért vannak adatok, amelyek árnyalják a képet. – írta a Carscoops.com
Az Egyesült Államokhoz hasonlóan Magyarországon is kitolódott a jogosítványszerzés átlagéletkora: annak ellenére, hogy a jogszabály már 17 éves kortól lehetőséget biztosít rá, a B kategóriás vezetői engedélyre jelentkezők átlagosan 24 évesek, és a leggyakrabban az motiválja őket, hogy „a munkához, az elhelyezkedéshez szükség van a vezetői engedélyre”. Ezen a téren hozhat változást a középiskolások államilag támogatott jogosítványa.
Európai viszonylatban is kimutatható, hogy az utóbbi években valóban kevesebbet vezetnek a fiatalok: egy tavalyi cikkében azt írta az Euronews, hogy ennek is szerepe lehetett abban, hogy 2019 és 2022 között több mint 10 százalékkal csökkent az autók száma az európai utakon.
A fiatalok rajonganak a 90-es évekért
Ugyanakkor az autós kultúra, a klasszikus gépek iránti rajongók köre egész más képet mutat, a Hagerty kutatása szerint egyre több fiatal érdeklődik a régi kocsik iránt. Ebben pedig annak is szerepe van, hogy kamaszként sokat ültek a számítógép előtt, és játszottak autós játékokkal.
Sok fiatal autórajongó számára ezek a modellek egy sosem átélt aranykort jelentenek: olyan járművekről van szó, amelyek videójátékokban, kasszasiker-filmekben vagy a közösségi médiában tűntek fel. Többen videojátékokban (Gran Turismo, Need for Speed), nagysikerű filmekben (Halálos iramban) vagy közösségimédia-influenszerek posztjaiban találkoztak először ezekkel az autókkal.
És ha valaki azt hiszi, hogy a kézi váltó megrémiszti őket, akkor téved, a fiatal sofőrök épp a jó öreg manuális sebességváltókat kezdik felfedezni, mintegy lázadó visszatérést a hamisítatlan vezetési élményhez.
Ahogy az Auto News is megírta, Nathan Schick, az Auto Europe – egy michigani központú Lotus és Morgan márkakereskedés – általános értékesítési igazgatója testközelből látja ezt a generációs váltást. Schick szerint a vásárlók fiatalabbak, mint amire számítanánk: sokuk a húszas évei végén vagy a harmincas évei elején jár.
Ráadásul nem hétköznapi ügyfelek: gyűjtők, akiknek van költhető keretük. „A fiatalabb rajongók kézi váltót akarnak” – mondta Schick az Auto Newsnak. „A manuális váltó semmilyen értelemben nem fog kihalni.”
A tehetős fiatalok befektetésként is tekintenek ezekre a kocsikra
Schick felidéz egy harmincas éveiben járó vevőjét, akinek a garázsában egy Chevrolet Camaro, egy BMW Z8, egy Lotus Emira és két mindennapokra szánt autó is parkol – egy neki, egy pedig a házastársának. Ez az elkötelezettség nem egyedi eset: sok fiatal vásárló a járműveket nem csupán közlekedésre, hanem befektetésként is kezeli – leendő klasszikusokként, amelyeket érdemes megóvni és nagy becsben tartani.
A Hagerty nevű biztosítóóriás 2000 amerikai sofőr megkérdezésével készített felméréséből kiderült, hogy a Gen Z válaszadók 77 százaléka vagy imád, vagy legalább kedvel vezetni. Még érdekesebb, hogy a Gen Z (32%) és a Millenáris generáció (30%) közel harmada korábban birtokolt – vagy jelenleg is birtokol – egy olyan autót, amelyet a klasszikus kategóriába sorolnak.
A „vágyott rajongói autó” fogalma is alaposan átalakulóban van. Felejtsük el a ’60-as évek izomautóit vagy a ’70-es évek brit roadstereit; a fiatalabb gyűjtők inkább a ’90-es és 2000-es években csúcson lévő szedánok és pickupok felé fordulnak.
A Hagerty tanulmánya szerint jelenleg az szabadidőautók vezetik a kívánságlistát (38%), őket követik a szedánok (26%) és a pickupok (19%). A Z-generáció biztosítási megkereséseiben a Mazda MX-5 Miata – különösen az első generációs NA modell – áll az élen, miközben olyan legendák, mint a Nissan R32 GT-R, szintén egy új korszak ikonjává válnak.
Nem véletlen, hogy a ’90-es évek autói újra reflektorfénybe kerülnek. Az autózás világába most belépők számára ezek a típusok jelentik azt a keskeny mezsgyét, ahol egyszerre jelenik meg a nosztalgikus dizájn és a digitális korszak menősége.