Az intézmény egy 71 éves autóbuszra tett szert. Az újdonság egy Ikarus 30-as modell képében érkezett meg, amely a legendás buszgyár első, saját márkás típusa volt. Innen már nem nehéz kikövetkeztetni, hogy születése nagyon is az előző század derekára datálható. A második világháború után komoly szakmai vita alakult ki, hogy milyen konstrukciójú autóbuszokat „kellene” gyártani.
A 30-as előtt olyan sikeres típusok voltak idehaza, mint a Tr 3,5, a Tr 5 és az M5. Ezek miatt az akkori politikai vezetés orrmotoros autóbuszokat, másnéven trambuszokat kívánt látni az utakon. Bár a szakma akkor egyetértett az önhordó karosszériával rendelkező buszok fejlesztésében, a motor elhelyezését illetően nem volt konszenzus. Az Ikarus 30-as viszont folytatva a korábbi hagyományokat orrmotorral született meg. A Schmiedt Kázmér által tervezett modell első példánya 1951. február 24-én hagyta el a mátyásföldi gyár kapuját. A korábbi Tr 3,5-hez képest sikerült nagyot előrelépni, mert jelentősen megnőtt a befogadóképesség, a távolsági kivitel esetében 30+1 ülőhely volt benne elhelyezhető.
A városi kivitel, amiből Budapest is vásárolt,19+1 ülő és 20 állóhellyel rendelkezett. Érdekesség, hogy az oldalablakok felett található ablaksor miatt becenevet is akasztottak rá. A „nejlonbuszként” kezdték el hívni egy időben az utasok, mert ezek miatt annyira fel tudott melegedni az utastér, hogy tikkasztóvá vált, mint az akkor divatos nejlon ing.
Az intézményhez érkezett patinás jármű 1953-ban gördült ki a mátyásföldi gyár kapuján, 1977-ig szolgált forgalomban. Magát a típust 1951 és 1957 között gyártották és nemcsak itthon aratott vele sikereket az Ikarus. A legyártott változatoknak egyharmada volt belföldi rendeltetésű, kétharmada exportpiacokra került. Több mint 3 ezer példány készült belőle és ebből 662 darabot az NDK-ba, 640 darabot Kínába, 500-at pedig Csehszlovákiába exportált Magyarország.
A megmentett Ikarus 30-asra a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeum várja a neveket. A „névötleteket” az intézmény Facebook oldalán, hozzászólás formájában lehet leadni.
(A cikk nyitó képe csak illusztráció!)