Az üzemanyagokkal néhány napja már foglalkoztunk: az árak szépen kezdenek elszállni, a kormány is rápakolta az adókat, és ha valaki most szeretne használt autót vásárolni, igencsak el kell gondolkoznia, hogy mennyit fog fogyasztani a jövendőbeli verda.
Hogy egy kicsit segítsünk a döntésben „fellapoztuk” a Spritmonitor (Európa egyik legnagyobb közösségi autós portálja, ahol a felhasználók autóik valós fogyasztási adatait osztják meg egymással) adatbázisát és a legkevesebb üzemanyaggal elközlekedő benzines autók közül választottunk ki ötöt, amely nem egy anyagi katasztrófa szervizelés és alkatrészárak szempontjából sem.
Pontosan ezért csak benzinesek közül választottunk, mert ezeknél a motoroknál kevesebb a meghibásodási arány, mint a hasonló korba, és árkategóriába eső dízel változatoknál. Vannak benne kisebb, nagyobb modellek, amelyek családi szempontoknak is megfelelhetnek.
Suzuki Ignis
Egymillió forintért Ignisből egészen nagy a merítés és teljesen jó állapotban lévő példányokat találni itthon, főleg 2006-2008 közöttieket. A futásteljesítmény vegyes, van 125 ezret futott és 250 ezret is. Nem kell mindig félni a sok kilométertől, az autót mindenképp át kel vizsgálni egy hozzáértő ismerőssel, szakemberrel és nem biztos, hogy rosszabb lesz egy 200 ezret futott Suzuki Ignis, mint egy 120 ezret. Minden attól függ, hogyan használták, mennyire volt rendes gazdája az autónak.
Az Ignis városi-elővárosi forgalomban takarékos autó, nem is csoda, hiszen benzinmotorral egy tonnát sem nyom. Az 1,3 literes, 93 lóerős blokk bőven elég a kocsihoz. A felhasználók szerint 6 literből el lehet vele járni, de arra figyelni kell, hogy a nagy tempó extrém módon képes megemelni az étvágyát (8-10 literbe is beleszaladhat), szóval nem érdemes erőltetni a veretést az Ignissel, ha alacsonyan akarjuk tartani a fogyasztást.
Citroën C1
A használható Citroën C1 modellek árai 800-850 ezer forinttól mennek felfelé, szóval 1 millióért már ki lehet fogni jót. Nincs nagy választék, de a háromhengeres, 68 lóerős benzines ideális: nem lomha és alig fogyaszt. Elvileg kétféle motorból állt a kínálat, de az 54 lóerős 1,4 HDi hiányzott a hazai kínálatból, a dízel szürkeimportos autókban fordulhat elő.
Szinte kizárólagos szerepű az egyliteres benzines, amely többszörös kategóriagyőztes volt az Év Motorja választáson. A háromhengeres motor szinte repíti az alig 850 kilós autót és fogyasztása egyenesen simogató a 630-640 forintos benzinár mellett.
Tapasztalatok alapján autópályán a 160 körüli padlógázt is 8 literrel tolerálja százon, a reális városi fogyasztás 5,5-6,0 liter közötti, országúton osonva 4 literrel megtehetünk 100 kilométert.
Suzuki Alto
A felhasználók szerint városban a háromhengeres motorral az Alto eleven, pedig az apró motorhoz nagyon hosszú áttételek kapcsolódnak: kettesben százig húzatható.
A pörgős motorhoz kellene a fordulatszámmérő, de az itthoni felszereltségből ez hiányzott, a kihúzatási határok sincsenek jelölve a kilométerórában, mint régen, mivel a motor előbb-utóbb úgyis leszabályoz. Ennek a benzinmotornak fő előnye a csekély fogyasztás. Mi néhány éve Budapesten 6,3 litert, autópályán kulturált, de nem tötymörgős tempóval 5,1 litert mértünk 100 kilométerre vetítve, ami csúcsra járatott légkondival együtt igen jól hangzik és egybecseng a Spritmonitoron található adatokkal.
1 millió forintért pedig simán vannak 100 ezer futott kilométer alatti, 2010-es példányok, amik a képek alapján megkíméltnek tűnnek, szóval bátran ajánlható.
Toyota Aygo
Alacsony fogyasztása, megbízhatósága és csekély értékvesztése miatt használt autóként a Toyota Aygo jó választás lehet. Egymillióért átlagosan 150 ezer kilométert futott modelleket találunk, főként 2006-2009 közöttieket. A PSA Peugeot Citroën és a Toyota együttműködésében készülő miniket a Toyota tervezte és gyártotta a csehországi üzemben, a fentebb található C1-es gyakorlatilag ugyanez az autó, más köntösben.
A háromhengeres, 998 köbcentis japán benzinmotor szinte benzinpárán eléldegél, átlagfogyasztása a valóságban 5,3 liter, de országúton állítólag simán 4 liter alá vihető.
Az Aygok hozzák a Toyoták megbízhatóságát, nagyon kevés bizonytalan pont van a konstrukcióban. Az egyszerű technika kiemelkedően jól viseli a strapát. A benzines motorok kiválóak, nemigen lehet bajuk. Néha a vezérműlánc csattoghat a tömpe motorházfedél alatt, de ez sem veszélyes. Amivel baj volt, az a hűtőközeget eresztő vízpumpa. Szintén visszahívást igényelt az önindító, mert indítózás után nem mindig állt le és vált le a járó motorról. A megoldás a behúzómágnes áramkörébe épített utólagos relé lett. Mivel az autók vagy utólag vagy a gyártáskor megkapták ezt a relét, a használtautó-piac Toyota Aygóit ez már nem érinti.
Toyota Prius
A végére hagytuk a legendásan megbízható és keveset fogyasztó Priust, ami tényleg jó vétel használtan még ennyi év távlatából is. A 2003 és 2009 között gyártott ötajtós kompakt, benzines-elektromos hibrid hajtásrendszerrel tényleg Jolly Joker, ha egy család számára is kényelmes használható autót keresel, aminek a fenntartása gombokból megvan.
Nincs motorválaszték, a 78 lóerős, 1,5 literes benzines az 50 kilowattos (68 lóerős) villanymotorral megtámogatva pont elég és igen takarékos.
A városi közlekedés az, ahol a Prius a legjobban megéri. Autópályán 5,8 liter környékén fogyaszt, de városban ez az érték elkezd még lentebb kúszni a hibrid-technológiának köszönhetően. Lakott területen a villanymotor jobban ki tudja venni a részét a hajtásból, ott 4,8-5,0 liter/100 kilométeres fogyasztás teljesen reális. Mi is megértük:
Sokakat eltántorít a hibrid használt autóktól az akkumulátorcsomag cseréjének költsége. Ez valóban gazdaságtalan volna az öreg Priusok esetében, de egyrészt ritkán van baja az akkunak, másrészt cellánként javítható. A telep hibájakor a márkaszervizek hivatalosan csak az akkucsomag komplett cseréjét javasolhatják, erre figyelni kell! Természetesen ott is ismerik a rendszer felépítését és a cellánkénti cserét is meg tudják oldani, de a gyártótól nem rendelhető külön cella, csak komplett akkumulátortömb.
Ha Toyota Priust akarsz, érdemes szétnézi a német oldalakon is, mert itthon nem nagy a merítés és azokban is temérdek kilométer van, de egyáltalán nem lehetetlen küldetés 1-1,5 millió forintért (vagy ennek megfelelő euróért) normális példányt találni.
És csütörtökön ismét áremelés jön a hazai kutakon: